Pagina 1 van 2  [ 68 berichten ]
  Bericht 
ThZ
Respect
Bij "scherpe" bochten hoor ik een vreemd schurend geluid aan de voorzijde.

Het lijkt alsof een rem aanloopt maar die zijn er al afgeweest en onderzocht maar bleek het euvel niet mee verholpen te zijn.

Iemand een idee? Het is hoorbaar bij zowel bochten als links als naar rechts (links wel meer) en het lijkt ook af en toe wel te horen te zijn bij rechtdoor rijden.

Jullie mening?


Info verder: Fiat Stilo 2005
  Bericht 
Mark640
Die hard
Wiellager? Dan zou 't rechts moeten zijn, dan hoor je het inderdaad meer als je een bocht naar links maakt...
  Bericht 
R
Master
Vjenne?
  Bericht 
Aanhanger
Master
Denk een homokineet.
  Bericht 
Deletedprofile
Master
 
Wiellager of je bent aan 1 kant door je veren gezakt
  Bericht 
Kwibus
Master
Laten we de zaak eerst eens rustig evalueren. Hoest met de druklagers?
  Bericht 
ThZ
Respect
Mystique schreef:
Wiellager of je bent aan 1 kant door je veren gezakt

veren zijn prima. dat had ik wel gemerkt ;)

ik ga morgen ook even naar een andere garage om te vragen of die even wil horen.

kom ondertussen maar gewoon met ideeën dan kan ik wat gerichter gaan vragen.
  Bericht 
alexs
Master
als het soms kloppend klinkt, homokineet
  Bericht 
Scaniafan
Master
alexs schreef:
als het soms kloppend klinkt, homokineet


Homokineet lijkt me heel sterk, deze maakt inderdaad een kloppend geluid ipv een schurend geluid, en als het alleen in scherpe bochten is, dan is de homokineet nog niet zo ver kapot dat deze zowel in een bocht naar links als naar rechts herrie maakt.

Homokineet hoor je over het algemeen alleen bij een last op één kant (bocht naar links > rechter voorwiel, bocht naar rechts > linker voorwiel)

Als je het ook hoort als je rechtdoor rijdt, is de homokineet dusdanig ver kapot dat het niet verstandig is om er mee verder te rijden, dan komt er een punt waarop je wiel vastslaat.

Wiellager lijkt me waarschijnlijker, dat is inderdaad een schurend geluid en wordt erger naarmate het lager verder kapot gaat. Dit moet je dan ook kunnen horen als je de auto op een krik zet en even aan de wielen een hengst geeft dat deze gaan draaien.
  Bericht 
Raymond
Master
Ik denk ook het wiellager. Wordt vanzelf erger.
  Bericht 
NELUZ
Laat zich horen
Als wiellager gaar is moet je dit ook gewoon rechtuit (evt op hogere snelheden) merken volgens mij, en niet alleen in de bochten.
Dat mijn vorige auto een stukke wiellager had na een gebroken aandrijfas ( :fp: ) hoorde je ook een flink geluid en voelde je het ook aardig.....

Je zou hem eens op de krik kunnen zetten, en het wiel proberen heen en weer te beginnen volgens mij?
  Bericht 
Raaf
Master
Niet toevallig de wielen gewisseld en per ongeluk een hitteschildje of plastic rommel verbogen he?

Wiellagers kan je horen, hoeft niet per definitie zo te zijn. Maken meestal een brommend geluid en snelheidsafhankelijk. Daarnaast is het druk afhankelijk, en dus kan je bij stevige bochten een vrijwel versleten wiellager gaan horen. Maar dan wel het lager waar druk op gezet wordt (bocht naar rechts dus de linker en omgekeerd)

Hoe hard ga je door een scherpe bocht als je het hoort?
  Bericht 
Dave-R
Die hard
orginele verlgjes er nog onder of is er 19 inch en extra breed onder gepropt?

meestal kijk men met eronder zetten of die vrij staat en vrij blijft bij het draaien van de wielen. rekening houden met inveren is al weer te veel doorgedacht. :fp:
  Bericht 
feitelijk_oud
Master
ThZ schreef:
Bij "scherpe" bochten hoor ik een vreemd schurend geluid aan de voorzijde.

Toeval! Ik hoorde dat vandaag ook voor het eerst rechts voor in een linker bocht. Klinkt precies als aanlopende remblokken.
  Bericht 
Vjenne
Master
R schreef:
Vjenne?

:schudnee: Ik zit niet in een auto. Wellicht even de druklager controleren :kniktja:
  Bericht 
944 guy
Master
NELUZ schreef:
Als wiellager gaar is moet je dit ook gewoon rechtuit (evt op hogere snelheden) merken volgens mij, en niet alleen in de bochten.


Dat hoeft helemaal niet. Misschien zit de beschadiging op de buitenring en wordt die plek pas goed belast in de bocht. Ik zet mijn geld ook op een wiellager. Al een paar keer meegemaakt!
  Bericht 
Vjenne
Master
Kwibus schreef:
Hoest met de druklagers?

die dus
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Versleten wiellager kan idd, alleen is het opvallend dat je het 2 kanten op hoort. Twee versleten wiellagers kan dan nog steeds natuurlijk. Opkrikken die auto, wiel een draai geven en luisteren, of anders aan de veer voelen of je een trilling bemerkt -> lager versleten. Loopt er niks aan? Band en wielkasten checken op slijtagesporen. Evt ook even achter luisteren, geluiden zijn soms erg moeilijk goed te lokaliseren. (Ik dacht ook achter "kloenk" te horen, maar het bleek de stabistok voor te zijn :-? ) Succes, en hou ons op de hoogte!
  Bericht 
Timster
Die hard
Stuurstang zou ook kunnen
  Bericht 
JayJay
Master
 
Hoe komen jullie er nou bij dat het het druklager kan zijn? Beter zijn jullie geen monteurs... ;-)









Ps.... ik weet ook weeeellll...
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Was het geen lantaarnpaal?
  Bericht 
red devil1
Master
remblokken op???
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Ow, hoe zit het met je banden? Onlangs nieuwe erop gezet, of lopen ze op het einde van hun levensduur? Bandenspanning? Wie weet is een in van de banden de druk-lager... [ owwww i kill myself!! :honger: :woop: :duh: :roflol: ]
  Bericht 
Deletedprofile
Master
 
Jullie maken er wel een leuk iets van, nog even en de hele auto moet verbouwd worden en nagekeken. Laat de schoenmaker maar bij zijn leest blijven. :wink: :thumb:
  Bericht 
basgitaar
Master
Als een automonteur niet kan vinden waar de remschoen wringt, dan is die schoenmaker nog niet zo'n slecht idee.
  Bericht 
Robin2
Master
 
Bij lage snelheid: stuurbekrachtigingsvloeistofleiding (of hoe dat ook heet). Was bij mij laatst lek, dus had te weinig vloeistof waardoor je ook een raar geluid hoort als je stuurt. Op hogere snelheid wordt er voldoende vloeistof rondgepompt waardoor je het niet meer hoort.
  Bericht 
Vjenne
Master
Mystique schreef:
Jullie maken er wel een leuk iets van, nog even en de hele auto moet verbouwd worden en nagekeken. Laat de schoenmaker maar bij zijn leest blijven. :wink: :thumb:

Maar de druklager is zeker een serieuze optie hoor :kniktja: :kniktja:
  Bericht 
marcje
Master
Vjenne schreef:
Maar de druklager is zeker een serieuze optie hoor


Nee hoor...Het is zeker geen druklager..
  Bericht 
Vjenne
Master
marcje schreef:
Nee hoor...Het is zeker geen druklager..

:o Dan ken jij de druklagers nog niet
  Bericht 
marcje
Master
Die ken ik wel..Vandaar mijn antwoord... :wink: (f)
  Bericht 
Vjenne
Master
:zzz:
  Bericht 
Sander
Medewerker
Verzin anders eens een nieuw grapje :fp:
  Bericht 
JayJay
Master
 
Aahhhhhh :honger:
  Bericht 
Vjenne
Master
Sandeman schreef:
Verzin anders eens een nieuw grapje :fp:

:cry: deze is net weer uit de oude door gehaald :nocheer:
  Bericht 
Marten320TD
Master
 
Een dru-klager?? Een lager dat het druk heeft? Een lager met ADHD? :[ GEEN Drugs-lager, marcje, al spreek je het wel bijna hetzelfde uit :wink:

Maar zonder dollen, die stuurbekrachtiging zou idd ook een optie zijn. Snel zelf te controleren: zoek een reservoirtje op waar "powersteering" op staat, of anders een kreet dat er enkel "ATF" in mag ("Automatic Transmission Fluid"). Vaak zit er een peilstokje aan de schroefdop, check of de vloeistof tussen min en max staat. Bij laag niveau goed checken of er ergens lekkage zichtbaar is in het systeem (gewoon de olieleidingen en - slangen vanaf het reservoir en/ of stuurhuis volgen) Verder: hoe ziet de vloeistof eruit? Hoort rood te zijn. Zwart en een brandlucht duidt erop dat de olie verbrand is, en dus ververst moet worden. Geen uitzonderlijk moeilijke job.
Aanlopen van remschoenen zouuu kunnen. Als de loopvlakken waarover de remschoenen schuiven in de remklauw verrot/ verroest zijn komt de remschoen niet meer netjes los van de schijf. Ontroesten die klauw, en keramische pasta op de glijvlakken smeren. (NB die waarover het remblok in de klauw schuift! NIET het wrijvingsvlak remschoen- remschijf!!). Een luie monteur kan geen zin hebben deze stofrijke klus te doen.
  Bericht 
ThZ
Respect
Zozo, groot verhaal geworden.

Stuurbekrachtiging gaat niet lukken, elektrisch geregeld?

Meer info: vandaag nu het regent is het probleem minder erg geworden. Heb dus toch maar besloten dat het iets is dat aanloopt: de remmen ofzo

er zitten gewoon originele 17" onder met maat 215/45 zit nog ongeveer 3 - 3,5mm profiel op.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Hier al even gekeken ? > http://www.stilogroup.net/forum/ (f)
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
ThZ schreef:
Bij "scherpe" bochten hoor ik een vreemd schurend geluid aan de voorzijde.

Kan zijn dat de band aan de binnenkant tegen de wielkast aan komt. Hier hadden we dat in een Volvo V70 met banden die iets breder waren dan de standaard banden (f)
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
ThZ schreef:
Stuurbekrachtiging gaat niet lukken, elektrisch geregeld?

je hebt een electrische pomp die hydrolische olie op druk brengt, er zou dus ergens een buis moeten zijn om dat te kunnen peilen (ik gok dat er een groene dop op zit).
Check je boekje van de auto even (f)
  Bericht 
Robin2
Master
 
WimLex schreef:
(ik gok dat er een groene dop op zit).


Bij mij een zwart reservoir naast de koelvloeistof.
  Bericht 
Sander
Medewerker
HAW2006 schreef:
Mogelijk dat een mod dit kan verwijderen of verplaatsen naar het juiste topic.

Dat is een ***werkje. Doe maar daar plaatsen, dan gooi ik hem hier wel weg.

edit en weg is ie al 8)
edit2.. euhm... mocht je de tekst niet meer hebben dan heb ik die nog wel (pm) :[ :D
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Robin2 schreef:
Bij mij een zwart reservoir naast de koelvloeistof.

bij de golf zit het reservoir linksvoor bij de accu.

Nu wil het geval dat TS geen saab en geen golf heeft maar een fiat stilo, handleiding v/d auto biedt dus uitkomst waar te kijken ;)
  Bericht 
Robin2
Master
 
WimLex schreef:
Nu wil het geval dat TS geen saab en geen golf heeft maar een fiat stilo, handleiding v/d auto biedt dus uitkomst waar te kijken


:lol: :thumb:
  Bericht 
ThZ
Respect
Daar heb ik gister al naar gezocht het zit er niet in. zoek anders zelf ff online want ik kom er niet uit. daarnaast is het niet zo dat als ik stilsta en maximaal links stuur wat hoor, dat zou met een te kort aan vloeistof wel zo zijn?
  Bericht 
Robin2
Master
 
Jep, bij mij wel in ieder geval. Lijkt me dat dat inherent is aan die oorzaak.
  Bericht 
HAW2006
Master
Kijk eens even naar het ijzeren scherm dat aan de binnenzijde naast de remschijf zit. Mogelijk dat die bij het nemen van een bocht tegen de remschijf aankomt.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
ThZ schreef:
zoek anders zelf ff online

boekje gevonden :kniktja:
Is idd of een compleet elektrisch verhaal, of het is een afgesloten onderhoudsvrij systeem.

Heb je je auto al laten uitlezen op foutcodes ?

(ik verdenk zelf de homokineet)
  Bericht 
ThZ
Respect
ik heb besloten dat de garage het maar lekker uitzoeken gaat. ik kan em wel een paar dagen missen. hij komt er pas weer in als mijn probleem is verholpen :p

Ik laat wel weten wie de winnaar is ;)
  Bericht 
bx gek
Master
WimLex schreef:
ik verdenk zelf de homokineet

+1
  Bericht 
ThZ
Respect
UPDATE:
Gister in de regen bijna niets te horen.


Grmbl, ik vind het zo irritant
 Pagina 1 van 2  [ 68 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy