Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
BD schreef:
In vliegtuigen wordt al tientallen jaren een zwarte doos geïnstalleerd en vanaf juli 2024 is zo'n controlekastje ook verplicht in alle nieuwe auto’s. Maar wat is nu precies zo'n Event Data Recorder en wie mag deze gegevens allemaal inzien?

Als er een groot vliegtuigongeluk plaatsvindt, kan de oorzaak in veel gevallen alleen worden opgehelderd door de vluchtgegevensrecorder - ook wel de zwarte doos genoemd. Tijdens de vlucht registreert de zwarte doos (die in werkelijkheid meestal oranjekleurig is) een grote hoeveelheid gegevens. Vanaf juli 2024 wordt ook een zogenaamde ‘Event Data Recorder’ (EDR) verplicht in nieuwe auto’s.

Het is niet ongebruikelijk dat nieuwe systemen verplicht worden in voertuigen. Zo wordt sinds 2018 in nieuwe voertuigen in de EU de zogenaamde eCall geïnstalleerd. Dit veiligheidssysteem neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale en geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door. Vanaf 7 juli 2024 komt daar de EDR bij, die bedoeld is om ongevallen te helpen reconstrueren.

Hoe lang worden gegevens vastgelegd door EDR?
Volgens Adac, de Duitse evenknie van de ANWB, registreert het systeem permanent de voertuiggegevens - maar slaat deze alleen op wanneer een bepaalde activeringsdrempel wordt overschreden. Als de sensoren een ongeval constateren bijvoorbeeld, of wanneer de auto signaleert dat er een crash dreigt. De opnames zijn zeer kort: 5 seconden voor en 300 milliseconden na het ongeval.

Verschillende factoren kunnen opslag activeren. Onder andere een zijwaartse of snelheidsverandering in voor- of achterwaartse richting van meer dan 8 kilometer per uur binnen 150 milliseconden, activering van de gordelspanners, het ontploffen van de airbags, het activeren van een actieve motorkap (bijvoorbeeld bij een aanrijding met een voetganger) en een aanrijding van achteren.

Welke gegevens worden opgeslagen?

Volgens de Adac is de EDR meestal onderdeel van de regeleenheid van de airbag, omdat deze toch de informatie van de acceleratiesensoren bevat. Volgens de Adac worden de gegevens alleen lokaal in het voertuig opgeslagen - ze mogen dus niet toegankelijk zijn via een online verbinding (over-the-air). De data kan worden uitgelezen via de boorddiagnose-interface (OBD) of als alternatief via de airbag-regeleenheid wanneer de OBD bij een ongeval is vernield.

De gegevens die worden opgeslagen zijn de gereden snelheid, de gaspedaalstand, het motortoerental, de activiteit van ABS en stabiliteitscontrole en ook de stuurhoek. Bij een ongeval worden onder meer de snelheidsveranderingen in lengte- en dwarsrichting, de status van de veiligheidsgordels van de bestuurder en voorpassagier, het airbagwaarschuwingslampje en het tijdstip waarop de airbags werden geactiveerd, geregistreerd.

Wie mag de data uitlezen?
Volgens de Adac mogen er geen persoonsgegevens worden opgeslagen, omdat de wetgeving inzake gegevensbescherming moet worden nageleefd. In principe behoren de gegevens toe aan de bestuurder of de eigenaar. De EDR-gegevens worden meestal uitgelezen in opdracht van een rechter of het parket. Een expert krijgt dan de opdracht om opheldering te geven over het ongeval. De bestuurder hoeft daar niet altijd toestemming voor te geven. Het kan zijn dat het belang bij strafrechtelijke vervolging zwaarder weegt dan het belang bij individuele gegevensbescherming. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als duidelijk moet worden hoe een ongeval met zwaargewonden en/of doden tot stand is gekomen.



  Bericht 
Ducantoni
Master
wie mag deze gegevens allemaal inzien?


Het kan zijn dat het belang bij strafrechtelijke vervolging zwaarder weegt dan het belang bij individuele gegevensbescherming. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als duidelijk moet worden hoe een ongeval met zwaargewonden en/of doden tot stand is gekomen.

Het zou me niets verbazen als de spelregels naderhand veranderd worden....
  Bericht 
Suggestief
Master
Schoenzool schreef:
kan de oorzaak in veel gevallen alleen worden opgehelderd door de vluchtgegevensrecorder


Oh, de cvr levert in de meeste gevallen meer bruikbare info.
Komt ook nog wel in auto's.
  Bericht 
Abel1
Master
man o man, je hebt straks echt een handige harry nodig, die onnodige shit uit je auto programmeerd zoals die "rijhulpen" en dat ecall en nu die zwarte doos, china is er niks bij met al die controle.
  Bericht 
dvdouden
Master
Ducantoni schreef:
Het zou me niets verbazen als de spelregels naderhand veranderd worden.
Dat.

Verzekeraars vinden het vast allemaal ook heel interessant. Scheelt weer een extra kastje.
Ik reed vorige week nog achter iemand met een ANWB verzekeringen logo op z’n achterruit en de tekst eronder “ik rij niet langzaam, ik rij veilig” :loco:
Nee lul, je bent de boel onnodig op aan het houden met je trage gedoe, hop, gas erop!
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Kon de klok erop gelijk zetten dat dit Kouwenhoven weer was
Kouwenhoven schreef:
registreert het systeem permanent de voertuiggegevens - maar slaat deze alleen op


monitort dus, registreren is wat anders
  Bericht 
zadkine
Master
dvdouden schreef:
Verzekeraars vinden het vast allemaal ook heel interessant. Scheelt weer een extra kastje.


Niet echt...want die blackbox houd niets vast aan gegevens die de verzekeraar wil weten. (Slechts enkele seconden , misschien minuten).

Overigens ben ik wel voor een blackbox omdat daarmee heel veel discussies in de kiem gesmoord worden na ongevallen....waaronder iets als : Ik reed netjes 50 terwijl de persoon 100 reed (binnen bebouwde kom)

Maar dan wel onder voorwaarde dat dat ding UITSLUITEND na een ongeval uitgelezen mag worden OF na schriftelijke toestemming van de bestuurder / eigenaar.

Deze laatste vooral omdat daarmee lafjes kunnen worden ontkracht.
  Bericht 
dvdouden
Master
zadkine schreef:
Niet echt...want die blackbox houd niets vast aan gegevens die de verzekeraar wil weten. (Slechts enkele seconden , misschien minuten).
ah, jij weet precies hoe die drempelwaarde gedefinieerd is, nu en in de toekomst?

zadkine schreef:
Maar dan wel onder voorwaarde dat dat ding UITSLUITEND na een ongeval uitgelezen mag worden OF na schriftelijke toestemming van de bestuurder / eigenaar.
zo begint het, totdat iedereen zo’n ding heeft en het wel erg makkelijk blijkt bij allerlei vormen van handhaving.
  Bericht 
Schoenzool
Master
zadkine schreef:
Overigens ben ik wel voor een blackbox omdat daarmee heel veel discussies in de kiem gesmoord worden na ongevallen....waaronder iets als : Ik reed netjes 50 terwijl de persoon 100 reed (binnen bebouwde kom)


Precies.
Had mij juridisch gezien veel gered bij mij ongeluk.
Want dat de VOA om de hoek komt kijken is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt ben ik achter gekomen.

Maar dan inderdaad alleen gebruiken bij ongevallen om meer duidelijk te krijgen wat er is gebeurd als daar onduidelijkheid over is. Niet om te volgen waar iemand gaat. Dan heb je ook wel een probleem met de privacywet.
  Bericht 
Raymond
Master
Overheden hebben schijt aan privacy. En aan wetten in het algemeen als het ze niet uitkomt.
  Bericht 
Walker
Master
 
Wetten zijn er voor burgers. Niet voor de overheid. "kuch".
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
dvdouden schreef:
totdat iedereen zo’n ding heeft en het wel erg makkelijk blijkt bij allerlei vormen van handhaving.


Dat zal wel het uiteindelijke doel zijn.
  Bericht 
bert65
Master
dvdouden schreef:
zo begint het, totdat iedereen zo’n ding

Een soortgelijke box zit in al ontzettend veel voertuigen. Het is niet nieuw want ook nu kunnen dit soort gegevens al uit de computer van de auto gehaald worden.
  Bericht 
Schoenzool
Master
bert65 schreef:
Een soortgelijke box zit in al ontzettend veel voertuigen


Is er in jou taxi een volgsysteem?
Dat men tot op de graad nauwkeurig weet waar je bent?
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Maar dan wel onder voorwaarde dat dat ding UITSLUITEND na een ongeval uitgelezen mag worden OF na schriftelijke toestemming van de bestuurder / eigenaar.


En dan geeft de tegenpartij die stiekem toch 100 had gereden in de bebouwde kom geen toestemming. En dan? Moet het door de politie verplicht worden. Oh, dan kun je het ook altijd wel uitlezen.
  Bericht 
Walker
Master
 
Het valt mij op dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat de overheid over het geheel genomen toch wel goede bedoelingen heeft.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Walker schreef:
Het valt mij op dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat de overheid over het geheel genomen toch wel goede bedoelingen heeft.
Zelfs nadat ze een avondklok hebben mogen ondergaan. Schiet mij maar lek want ik snap er niks meer van.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
En dan geeft de tegenpartij die stiekem toch 100 had gereden in de bebouwde kom geen toestemming.


Strafrechterlijk sowieso uitleesbaar, anders gezegd bij ongevallen.
Daarnaast alleen met toestemming eigenaar/chauffeur , dit dan vooral om lafjes te kunnen ontkrachten.
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
Strafrechterlijk sowieso uitleesbaar, anders gezegd bij ongevallen.
Daarnaast alleen met toestemming eigenaar/chauffeur , dit dan vooral om lafjes te kunnen ontkrachten.

Tegen de tijd dat er een beslissing genomen kan worden over het uitlezen is de data al lang weg uit het apparaat. Er is immers geen aanleiding om de data op te slaan op het moment van "overtreding".
  Bericht 
bruintje beer
Master
Griffin schreef:
Tegen de tijd dat er een beslissing genomen kan worden over het uitlezen is de data al lang weg uit het apparaat. Er is immers geen aanleiding om de data op te slaan op het moment van "overtreding".
Ga d'r maar niet vanuit; er wordt wel een oplossing (ten nadele van de burger) bedacht.
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Walker schreef:
Het valt mij op dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat de overheid over het geheel genomen toch wel goede bedoelingen heeft.


Iets met Stanford prison experiment en Stockholm syndroom????
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Er is immers geen aanleiding om de data op te slaan op het moment van "overtreding".


Opslag gaat automatisch bij betrokkenheid bij ongeval...tenminste zoals ik eea las uit de berichtgeving.
Is alleen anders als de veroorzaker vh ongeval er zelf niet bij betrokken was....(afsnijden van iemand waardoor een ongeval ontstaat bv)
  Bericht 
Suggestief
Master
zadkine schreef:
Opslag gaat automatisch bij betrokkenheid bij ongeval...tenminste zoals ik eea las uit de berichtgeving

Dan gaat dit niet op. Er wordt buiten een ongeval niet langdurig opgeslagen toch.


zadkine schreef:
Maar dan wel onder voorwaarde dat dat ding UITSLUITEND na een ongeval uitgelezen mag worden OF na schriftelijke toestemming van de bestuurder / eigenaar.
Deze laatste vooral omdat daarmee lafjes kunnen worden ontkracht.
 Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy