Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]
  Bericht 
Akadoenka
Master
Hoe staan jou buitenspiegels eigenlijk afgesteld?
(zodat je dode hoek minimaal is)
  Bericht 
Swestdijk
Master
Ik zorg dat ik in beide spiegels de handvatten van mijn achterdeuren kan zien en de horizon op ca 1/3 van de spiegel..
Maar naarmate ik langer in de auto zit, zak ik steeds verder naar beneden in mijn stoel, en verandert die afstelling enigzins 8)
  Bericht 
Akadoenka
Master
ik had vandaag een discussie met een vriend, die zei dat je niet je auto mocht te zien als je in de spiegel kijkt.

Ik heb mijn spiegel echter zo afgesteld dat ik een stukje van mijn auto kan zien. Lijkt me ook vrij normaal
  Bericht 
garage
Master
Ik heb ze ongeveer zo staan:

Citaat:
Een "dode hoek" is onvermijdelijk, toch kunnen goed afgestelde spiegels de dode hoek zo klein mogelijk houden.

De afstelling van de binnenspiegel spreekt voor zich.
Zet de spiegel recht en zorg gewoon dat je zoveel mogelijk door de achterruit ziet.

De buitenspiegels:
"Link-Rechts"-afstelling. Zorg dat je je wagen net niet ziet. Het heeft geen zin om je wagen te kunnen zien. Hij zal niet van kleur veranderen. ;-)
"Boven-Onder"-afstelling. Dit kan je afstellen als je je op een tamelijk vlakke ondergrond bevindt en de horizon kan zien (in je spiegels). Je stelt je spiegels dan zo af dat de horizon zich ongeveer op 1/3 bevind van bovenaf te beginnen. Dus in je spiegels zie je 1/3 "lucht" en 2/3 "land".


Maar zeker in het begin is het even wennen als je je eigen auto niet ziet in je buitenspiegels.
  Bericht 
Akadoenka
Master
Lijkt me niet handig als je niet je eigen auto ziet. Met inparkeren, of dat kleine kindje dat net even tegen je auto aanleunt
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Ik zorg sowieso dat ik in beide spiegels een stukje vd auto zie (lijkt me wel zo handig met parkeren e.d.)
  Bericht 
bx gek
Master
325i schreef:
Ik zorg sowieso dat ik in beide spiegels een stukje vd auto zie (lijkt me wel zo handig met parkeren e.d.)


Ik denk dat de meeste mensen dat wel doen (ik ook btw) 8)
  Bericht 
RAH
Master
Mijn zij spiegels staan zo afgesteld dat alles wat ik al in mijn binnenspiegel zie, niet in mijn zij spiegels zie. De achterkant van mijn auto zie ik dus ook niet. Ik heb ook nagenoeg geen dode hoek. Als een auto langs mij gaat dan zie ik daarvan de achterkant nog net in mijn binnenspiegel als ik de voorkant al in mijn buitenspiegel zie. Ik heb enkel een dode hoek voor een fietser of motorrijder die vlak naast mijn auto staat bij het achterwiel. Of een hele kleine auto. Een smart bv.
  Bericht 
garage
Master
Ja, ik heb er ook aan moeten wennen. Maar heb het dusdanig afgesteld staan dat ik in een normale rechte zit, recht naar voren kijkend NET geen eigen auto zie.

Zodra ik dan actief ga kijken, dus bij inparkeren, winkelstraatjes e.d. Zie ik de flank van de auto net wel.

Hoewel het tegenstrijdig klinkt, je maakt de dode hoek zo kleiner ipv groter. Je denkt echter het tegenovergestelde. Er past echt geen kind tussen het zichtbeeld in mijn spiegel en de auto. Ook geen paaltje, of een huisdier.

Het is alleen flink wennen.

Een ander voordeel van deze afstelling is: Je zichthoek naar achteren is zo breed mogelijk.
  Bericht 
garage
Master
RAH schreef:
Mijn zij spiegels staan zo afgesteld dat alles wat ik al in mijn binnenspiegel zie, niet in mijn zij spiegels zie.
...
Ik heb enkel een dode hoek voor een fietser of motorrijder die vlak naast mijn auto staat bij het achterwiel. Of een hele kleine auto. Een smart bv.


Ongeveer zo dus:
Afbeelding

En dat lijkt mij toch net te groot. Als je iets krapper afstelt, dan kan er echt geen smart meer in je dode hoek.
  Bericht 
Akadoenka
Master
Ik heb ooit bijna een peutertje onder de auto gehad. Deze zat wat ACHTER mijn auto op te ramen. Ik kijk in mijn achteruit kijk spiegel en ik zie niks, buitenspiegels zie je ook niks achter je auto. Ik wil wegrijden en toen kwam een moeder aangerent: HOOOOOOOOOOOOOOOOO :evil:
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Let maar eens op hoeveel oude mensjes je rond ziet rijden met gewoon ingeklapte spiegels. 's Avonds klappen ze die dingen angstvallig dicht als ze thuis zijn, maar vergeten ze vervolgens weer uit te klappen als ze gaan toeren. Levensgevaarlijk.
  Bericht 
Swestdijk
Master
Het is toch per situatie verschillend.. Lig je net iets meer onderuitgezakt, of zit je rechtop. Is de weg loodrecht of ga je een helling op of af, allemaal factoren die meespelen..
  Bericht 
RAH
Master
garage schreef:

Ongeveer zo dus:
Afbeelding

En dat lijkt mij toch net te groot. Als je iets krapper afstelt, dan kan er echt geen smart meer in je dode hoek.


Nee, die auto boven zit in de dode hoek van de auto op de middenbaan. Zodra ik de auto niet meer in de binnen spiegel zie, dan zie ik deze in de buitenspiegel en zodra deze uit het gezichtsveld van mijn buitenspiegel verdwijnt (en in je dode hoek komt) zie ik deze al in mijn ooghoek.

Maar het afstellen van de spiegels is idd iets persoonlijks. Ik kan mij voorstellen dat iemand die dat niet gewend is behoorlijk problemen kan krijgen als hij/ziij de spiegel afsteld zoals ik dat doe.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ik zie nog net een hoekje auto. Vind ik gewoon prettig als referentiepunt. Zo kan ik veel beter inschatten of ik nou net voor of net achter iemand rij (of ik dus van baan kan wisselen).
Dode hoek ben ik niet zo bang voor. Kwestie van consequent even naast je kijken bij het inhalen en vooral VOOR die tijd goed opletten. Ik weet altijd of er voertuigen naast me rijden. Of vlak voor/achter me. (Heeft me -naar mijn eigen schatting- een keer m'n leven gered).

Verder heb ik m'n spiegels iets lager staan dan gemiddeld. Ik heb langs m'n (smalle) oprit bielzen liggen en het is wel prettig als je die een beetje kan zien bij het achteruit rijden. De lucht interesseert me toch al niet zo :wink:
  Bericht 
Akadoenka
Master
Mijn rij instructreur heeft me altijd gezegd dat het heel belangrijk is om te weten wat achter je rijdt. Als je op de snelweg rijdt en die rode auto rijdt niet meer achter je dan is de kans vrij groot dat hij naast je rijdt
  Bericht 
Cent
Pro
Ik heb links zo'n stukje naast een stippellijntje waar de spiegel een beetje rond loopt en op die manier de hele dode hoek afdekt. Aan de binnenkant dus net een stukje auto, en aan de buitenkant alles tot een inhaler echt naast me zit. Best of both worlds?
  Bericht 
Jorn
Master
ik probeer ze zo af te stellen dat ik zo min mogelijk dooie hoek heb, dus idd binnen en buiten spiegels op elkaar afstellen
  Bericht 
Superkoerier!
Master
Ik stel ze zo in, dat ik vanuit de normale zitpositie nog net de bumper zie (ivm achteruit rijden en achteruit inparkeren) en natuurlijk zoveel mogelijk van de boze buitenwereld.
  Bericht 
garage
Master
RAH schreef:
garage schreef:

Ongeveer zo dus:
Afbeelding


Nee, die auto boven zit in de dode hoek van de auto op de middenbaan. Zodra ik de auto niet meer in de binnen spiegel zie, dan zie ik deze in de buitenspiegel en zodra deze uit het gezichtsveld van mijn buitenspiegel verdwijnt (en in je dode hoek komt) zie ik deze al in mijn ooghoek.


Ah, ok, ik interpreteerde het tekeningetje anders, alles buiten het groene vlak is dode hoek. Maar, als je het groene gedeelte asl dode hoek beschouwd, dan is er wel heel fout afgesteld.
  Bericht 
Ivo
Forum Getrouwd²
bx gek schreef:
325i schreef:
Ik zorg sowieso dat ik in beide spiegels een stukje vd auto zie (lijkt me wel zo handig met parkeren e.d.)


Ik denk dat de meeste mensen dat wel doen (ik ook btw) 8)



Zo leer je het ook met de vrachtauto...

Ik heb zo schandalig veel spiegels op de auto dat ik BIJNA geen dode hoek meer heb.

Hij zit er dus nog wel maar met een beetje goed opletten kom je een heel eind
  Bericht 
Ivo
Forum Getrouwd²
Op m'n eigen auto zit trouwens links ook een dode hoek spiegel. Wel handig zo'n klein stukje gewone spiegel waar je meer zicht in hebt :thumb:
  Bericht 
Brakefire
Master
De "dode-hoek" spiegel heb ik ook... en die helpt wel. Mijn spiegels staan zo dat ik nog net een dun lijntje auto zie. 's Avonds zet ik ze iets naar beneden, tegen het verblinden.

Maar het belangrijkste blijft dit:

Sandeman schreef:
...en vooral VOOR die tijd goed opletten. Ik weet altijd of er voertuigen naast me rijden. Of vlak voor/achter me.


Hoewel je daar ook niet altijd op kunt vertrouwen. Als er van die motorrijders uit het filmpje van Frank uit de één of andere hoek komen, bijvoorbeeld...
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
In mijn QP kan ik mijn spiegels perfect afstellen en absoluut geen dode hoek, maar in de Spyder ligt dat ander.

Links heb ik geen dode hoek en recht, met de spiegels zo ver mogelijk naar buiten, kan er een heel leger olifanten in. Rechts is echt een giga dode hoek.
  Bericht 
garage
Master
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, ind e Golf variant die ik rij zit die links voor.

Vanuit kijkpostie, ongeveer 30 graden links vooruit, achter de raamstijl van de voorruit kan een complete vrachtwagencombinatie zitten zonder dat je hem ziet.

Een fietser op een rotonde kan je er ook prima achter kwijt raken :x (2 maal toe bijna 1 onder de auto)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
garage schreef:
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, ind e Golf variant die ik rij zit die links voor.

Vanuit kijkpostie, ongeveer 30 graden links vooruit, achter de raamstijl van de voorruit kan een complete vrachtwagencombinatie zitten zonder dat je hem ziet.

Een fietser op een rotonde kan je er ook prima achter kwijt raken :x (2 maal toe bijna 1 onder de auto)


Linksvoor verdwijnt er bij mij ook een komplete auto in de A-stijl. Met name als de weg naar links afbuigt.
  Bericht 
garage
Master
Maserati Teun schreef:
Linksvoor verdwijnt er bij mij ook een komplete auto in de A-stijl. Met name als de weg naar links afbuigt.


Ik zit daarom bij rotonde's altijd ff gek heen en weer te wippen op mijn stoel :oops:
  Bericht 
Raymond
Master
Mijn linkerspiegel staat zo dat als een auto mij inhaalt (wat niet zo vaak voorkomt) en hij in de binnenspiegel verdwijt hij in de linkerspiegel opduikt. Oftewel: afgericht op de blinde hoek.
Wat heb ik er nu aan om in de zijspiegel hetzelfde te zien als in de binnenspiegel. Wordt je dubbel verblind door mensen die naar je knipperen ;)
  Bericht 
tha steef
Master
ik zie nog net een stukje van mijn auto in bijde buiten spiegels.
De binnen spiegel kijkt in principe door de achter ruit,

ook al heb ik laatst als proefje met mijn binnen spiegel zo gereden dat ik mijn dode hoek ook een stukje in zag,

maar zoals sandeman al zei,
je moet gewoon contstant blijven spiegelen dan weet je waar iedereen zit.
  Bericht 
topkelner
Nieuwkomer
 
Spiegelinstelling volgens Prodrive
  Bericht 
Liar
Master
topkelner schreef:
Spiegelinstelling volgens Prodrive


Ik zat net dit hele topic door te lezen en laat dit nou net de reactie zijn die ik zelf wilde geven....

In een grijs verleden heb ik geleerd dat je nog een stukje van je auto moest kunnen zien in je buitenspiegels. Waarom dat zo moest kan ik me niet meer herinneren, maar hield me er braaf aan.

Inmiddels rij ik al heel wat kilometers met deze "Prodrive" instelling/afstelling. Was eigenlijk niet eens wennen en kan me ook niet meer voorstellen dat ik anders zou rijden. Als je in TV kijkt, hang je toch ook niet een kleedje voor een stukje van het scherm? :wink:

Samen met de instructeurs daar geoefend waar voor mij in mijn auto de dode hoek zit. Aan de hand van deze spiegelinstelling en kennis van de lokatie van de dode hoek heb ik achteruit leren slalommen tussen pilonen door.
  Bericht 
japie2000nl
Respect
 
Die "prodrive-instelling" is goed :thumb:

Doen dus.
  Bericht 
Akadoenka
Master
Ook eens proberen.
Als mijn spiegeltje nog zover kan bewegen, paar maanden geleden heeft een vriendin de rugleuning van een electrische rolstoel geraakt. Het glas was er volgens haar half uitgevallen, maar ze had het nog terug kunnen duwen en ik merk er eigenlijk vrij weinig van en hoop dat het ook lang houdt zo haha.
  Bericht 
Plan 9
Die hard
Ik had ook een behoorlijke dode hoek waar ik vanaf wilde. Heb ik gewoon bij Halfords een opplak anti-dodehoekspiegel gekocht. Als ik het mij goed herinner was dat ding slechts € 2,50. Ideaal, ik kan het werkelijk iedereen aanraden. :thumb:
  Bericht 
Akadoenka
Master
Plan 9 schreef:
Ik had ook een behoorlijke dode hoek waar ik vanaf wilde. Heb ik gewoon bij Halfords een opplak anti-dodehoekspiegel gekocht. Als ik het mij goed herinner was dat ding slechts € 2,50. Ideaal, ik kan het werkelijk iedereen aanraden. :thumb:


Voor het oog minder mooi geloof ik
  Bericht 
garage
Master
Akadoenka schreef:
Ook eens proberen.
Als mijn spiegeltje nog zover kan bewegen, paar maanden geleden heeft een vriendin de rugleuning van een electrische rolstoel geraakt. Het glas was er volgens haar half uitgevallen, maar ze had het nog terug kunnen duwen en ik merk er eigenlijk vrij weinig van en hoop dat het ook lang houdt zo haha.


Ik heb hetzelfde gehad met inklappen en weer terug klappen (Naast een smalle weg) Bij het terugklappen valt het spiegelglas in mijn hand. Ik kon het weer vastklikken, en het zit goed vast, maar er zit een heftige trilling in die spiegel nu. (Maar beeld is nog goed.)
  Bericht 
Akadoenka
Master
Tsja de dame in kwestie had toen een nieuwe spiegel voor me willen kopen. Die prullen zijn echter zo duur dat ik haar beurs dit niet wilde aandoen
  Bericht 
#André M#
Juridisch specialist
Akadoenka schreef:
ik had vandaag een discussie met een vriend, die zei dat je niet je auto mocht te zien als je in de spiegel kijkt.

Ik heb mijn spiegel echter zo afgesteld dat ik een stukje van mijn auto kan zien. Lijkt me ook vrij normaal


zo hoort het volgens mij ook, ook tijdens rijles geleerd, spiegels zo instellen dat je nog een stukje auto kunt zien..
  Bericht 
Liar
Master
#André M# schreef:
Akadoenka schreef:
ik had vandaag een discussie met een vriend, die zei dat je niet je auto mocht te zien als je in de spiegel kijkt.

Ik heb mijn spiegel echter zo afgesteld dat ik een stukje van mijn auto kan zien. Lijkt me ook vrij normaal


zo hoort het volgens mij ook, ook tijdens rijles geleerd, spiegels zo instellen dat je nog een stukje auto kunt zien..


Zoals ik al schreef, dat heb ik destijds ook zo geleerd. Maar waarom was dat? Ik weet het niet (meer) en kan er ook geen enkele goede reden voor bedenken.
  Bericht 
Raymond
Master
#André M# schreef:
Akadoenka schreef:
Ik heb mijn spiegel echter zo afgesteld dat ik een stukje van mijn auto kan zien. Lijkt me ook vrij normaal

zo hoort het volgens mij ook, ook tijdens rijles geleerd, spiegels zo instellen dat je nog een stukje auto kunt zien..

Zo leer je dat ook met rijles ja. Schijnt een of andere eis te zijn.
Als je echter een rijvaardigheidstraining volgt, dan proberen ze je een andere spiegelstand aan te leren.
  Bericht 
Liar
Master
Raymond schreef:
Zo leer je dat ook met rijles ja. Schijnt een of andere eis te zijn.
Als je echter een rijvaardigheidstraining volgt, dan proberen ze je een andere spiegelstand aan te leren.


Net zoals het plaatsen van je handen op het stuur.
Vroeger geleerd "10 over twee". Bij rijvaardigheid leer je "kwart voor drie". En inderdaad, je kunt dan veel beter sturen, reageren etc, door een groter bereik!
  Bericht 
maxwin
Master
in de spiegels van m,n clk heb ik geen dooie hoek alles leeft, bij m,n peugeot wel maar dat maakt niet uit want op de autopista hier hoef ik met dat ding toch nooit in te halen, en als het een keer gebeurt gewoon kop omdraaien
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Liar schreef:
Raymond schreef:
Zo leer je dat ook met rijles ja. Schijnt een of andere eis te zijn.
Als je echter een rijvaardigheidstraining volgt, dan proberen ze je een andere spiegelstand aan te leren.


Net zoals het plaatsen van je handen op het stuur.
Vroeger geleerd "10 over twee". Bij rijvaardigheid leer je "kwart voor drie". En inderdaad, je kunt dan veel beter sturen, reageren etc, door een groter bereik!


Even Off Topic. Bij Prodrive leer je nog wat. A.s zaterdag ben ik er weer de hele om te LEREN autorijden.

On Topic.

In het het voordeel dat mijn spiegels 2-zijdig zijn in te stellen. Als de auto in de 1st versnelling staat, kan ik de spiegels voor gewoon rijdne afstellen. Zet ik de handel in z'n achteruit, dan kan ik mijn spegels heel anders instellen zodat ik de stoepranden etc kan zien. Met 1 druk op de knop worden beide standen tegelijk bewaard.
Als ik dus ga inparskeren, of achteruitrijden, dan stellen de spiegels zichzelf geheel automatisch in de voor-geprogrammeerde stand af.
  Bericht 
Akadoenka
Master
Wat een luxe Teun :thumb:
  Bericht 
Tom
Master
Akadoenka schreef:
Hoe staan jou buitenspiegels eigenlijk afgesteld?
(zodat je dode hoek minimaal is)


Geen idee :oops:

Je moet toch altijd in de berm kijken :huh:
  Bericht 
vw-driver
Master
linker buitenspiegel zit een standaard dode hoek spiegel in , de rechter buitenspiegel heb ik een dode hoekspiegel bij bovenop gezet , wel makkelijk en veilig als je caddy rijdt , snap niet dat bij bedrijfsauto's aan de rechterkant ook zo'n dode hoekspiegel standaard is :roll:
  Bericht 
Brakefire
Master
garage schreef:
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, in de Golf variant die ik rij zit die links voor.


Uit die dode hoek is bij eens een roofvogel komen aanzetten, die wilde gaan landen op mijn motorkap. Ik reed (half zo geconcentreerd als anders) achter iemand met een aanhanger, en had ineens dat beest tegen mijn raam. 3 Auto's achter me kwam de vogel opnieuw (dit keer loodrecht) naar beneden.

De man die voor me reed had het wèl zien aankomen, in zijn spiegel. Hij vroeg zich al af waarom ik niet bijstuurde. Hij zei later dat hij me wel energiek weg had zien duiken.
  Bericht 
garage
Master
Brakefire schreef:
garage schreef:
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, in de Golf variant die ik rij zit die links voor.


Uit die dode hoek is bij eens een roofvogel komen aanzetten, die wilde gaan landen op mijn motorkap. Ik reed (half zo geconcentreerd als anders) achter iemand met een aanhanger, en had ineens dat beest tegen mijn raam. 3 Auto's achter me kwam de vogel opnieuw (dit keer loodrecht) naar beneden.

De man die voor me reed had het wèl zien aankomen, in zijn spiegel. Hij vroeg zich al af waarom ik niet bijstuurde. Hij zei later dat hij me wel energiek weg had zien duiken.


Dan schrik je toch ook wel ff :o :o Dat ik een eend plat reed vond ik al erg, en moest ik echt ff stoppen. Maar je zal een roofvogel op je voorruit krijgen :o

Wel in 1 keer wakker neem ik aan ?
  Bericht 
Ivo
Forum Getrouwd²
garage schreef:
Brakefire schreef:
garage schreef:
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, in de Golf variant die ik rij zit die links voor.


Uit die dode hoek is bij eens een roofvogel komen aanzetten, die wilde gaan landen op mijn motorkap. Ik reed (half zo geconcentreerd als anders) achter iemand met een aanhanger, en had ineens dat beest tegen mijn raam. 3 Auto's achter me kwam de vogel opnieuw (dit keer loodrecht) naar beneden.

De man die voor me reed had het wèl zien aankomen, in zijn spiegel. Hij vroeg zich al af waarom ik niet bijstuurde. Hij zei later dat hij me wel energiek weg had zien duiken.


Dan schrik je toch ook wel ff :o :o Dat ik een eend plat reed vond ik al erg, en moest ik echt ff stoppen. Maar je zal een roofvogel op je voorruit krijgen :o

Uil op de voorruit van een CF is ook niet grappig...

Kutbeesten vliegen 's nachts echt vaak voor de auto langs wat op zich niet zo heel erg is...

... Maar er zijn er dus ook bij die niet uitwijken :o



Je schrikt je echt helemaal de tering (en je duikt uiteraard naar beneden) Het gaat nergens over maar het is gewoon een reflex

Wel in 1 keer wakker neem ik aan ?
  Bericht 
Brakefire
Master
Garfield schreef:
garage schreef:
Brakefire schreef:
garage schreef:
Gek genoeg zit mijn grootste dode hoek niet achter of opzij. Nee, in de Golf variant die ik rij zit die links voor.


Uit die dode hoek is bij eens een roofvogel komen aanzetten, die wilde gaan landen op mijn motorkap. Ik reed (half zo geconcentreerd als anders) achter iemand met een aanhanger, en had ineens dat beest tegen mijn raam. 3 Auto's achter me kwam de vogel opnieuw (dit keer loodrecht) naar beneden.

De man die voor me reed had het wèl zien aankomen, in zijn spiegel. Hij vroeg zich al af waarom ik niet bijstuurde. Hij zei later dat hij me wel energiek weg had zien duiken.


Dan schrik je toch ook wel ff :o :o Dat ik een eend plat reed vond ik al erg, en moest ik echt ff stoppen. Maar je zal een roofvogel op je voorruit krijgen :o


Uil op de voorruit van een CF is ook niet grappig...

Kutbeesten vliegen 's nachts echt vaak voor de auto langs wat op zich niet zo heel erg is...

... Maar er zijn er dus ook bij die niet uitwijken :o



Je schrikt je echt helemaal de tering (en je duikt uiteraard naar beneden) Het gaat nergens over maar het is gewoon een reflex

Garage schreef:
Wel in 1 keer wakker neem ik aan ?


Moeilijk hè Garf, quoten... :wink:

Ja, was wel wakker toen. Maar behalve voor die kutvogel was dat nergens voor nodig, ik heb 2 uur 85 gereden... Wel netjes op de rechterbaan natuurlijk.
 Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy