Pagina 1 van 2  [ 61 berichten ]
  Bericht 
cocodee
Master
In dit geval heb ik m'n zinnen gezet op een Caddy.
Waarom een Caddy? Ik heb de afgelopen jaren verschillende autootjes bereden, wo. Fiat Combopla, Berlingo's, Citan, allemaal Frans/Italo.
En mijn oordeel is dat het allemaal meuk is, het rijdt, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd.
Ik heb echter ook regelmatig met een Caddy maxi uit 2015 gereden, en dat was ff andere koek, Freude Am Fahren, zeg maar. :woop:
Nou had deze (vermoedelijk) wel wat betere banden als de rest, want bij die lease meuk zijn de banden meestal een sluitpost, en goede banden kunnen een auto maken of breken.
Ik zit te denken aan eentje uit ``+/- 2014, met een 1.6 TDI 102PK, welke overlappend ook in het opvolgende model is toegepast.
Qua motoren heeft VAG ook niet de allerbeste reputatie, maar dan gaat het om de benzine modellen.
Naast het welbekende op_tijd_distri_riem vervangen, zijn er wellicht ook andere, wat minder bekende zaken, die wel van belang zijn bij de aankoopkeuze.
Ik hoor graag van de reacties. :D
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Volgens mij kan je beter naar de huisarts gaan, lijkt op een zonnesteek dit.
  Bericht 
Blaataap
Master
cocodee schreef:
Qua motoren heeft VAG ook niet de allerbeste reputatie, maar dan gaat het om de benzine modellen.


Dat is een onjuiste gedachte. De 1.6TDI, 2.0TDI en 3.0TDI staan bekend om overmatig olieverbruik. Dat is in Nederland overigens een producteigenschap, maar in het buitenland worden die motoren bij de vleet gewisseld. De 1.6TDI 120pk van mjn vaders ex-Golf is destijds in Zwitserland onder garantie vervangen vanwege overmatig olieverbruik (1l per 2500km, ondanks dat mijn pa er alleen maar lange afstanden mee reed en ontzettend netjes is met het onderhoud, altijd te vroeg de beurten doen en preventief zaken aanpakken).
Er zijn nog wel meer problemen met die motoren trouwens, maar dat is specifiek voor de 2.0TDI. Scheurende koppen, koelvloeistofverlies, defecte EGR, defecte turbo's etc.

Persoonlijk zou ik wegblijven bij de VW Groep modellen t/m grofweg 2016. Dus of iets meer budget regelen of kijken naar iets van een Ford/Fiat/Mercedes/Renault/Opel. Allemaal stukken minder problemen.

Je zou overigens ook, bedenk ik me nu, naar een Transporter kunnen kijken van die bouwjaren. Die TDI's zijn iets robuuster zo is me verteld.
  Bericht 
Pita
Master
 
De 1,6 TDI in de Caddy is een prima motortje, ook de Caddy zelf is kwalitatief prima in orde hoor. Kijk maar waar de meeste koeriersbedrijven mee rijden. De Berlingo/Partner/Tourneo is gewoon een stuk minder.
De Tourneo nooit zuiniger gekregen dan 1 op 10.
  Bericht 
RRL
Master
Blaataap schreef:
De 1.6TDI staan bekend om overmatig olieverbruik.

N=2 en tot nu toe niet die ervaring. De 30k interval zonder bijvullen redden ze niet, maar ook weer geen schrikbarend verbruik.
2015 Euro5: 112 > 135k toen ik de oliepeil melding kreeg. Auto had een beurt gehad voor ik hem kreeg, dus 23k op de olie. Bijgevuld bij een dealer. Niet veel later ingeleverd dus geen idee van verder verbruik.
2018 Euro6: 0 > 30k tegelijk met AdBlue de rest bij laten vullen, geen idee dus van het verbruik. 30 > 60k melding op 59k, volgens de dealer hebben ze bij de bandenwissel op 47k de olie bijgevuld, vertrouw die prutsers er niet op dat het gebeurd is. 60 > nu, zekerheidshalve voor de vakantie even gecheckt, stond op 72k nog op zo'n 2/3.

Bij die 2015 wel het idee dat er ergens wat mis ging. Bij stilstand al een paar keer wat dampen/gassen in het schijnsel van mijn verlichting gezien. Zag ik er zelf bij de peilstok uit komen. Bij olie bijvullen was ook de KVS bijgevuld en heeft de monteur een tijdje de boel staan inspecteren.
  Bericht 
Raymond
Master
Een vriend van me heeft zo'n Caddy 1.6 TDI. Ik moet bekennen, het is qua comfort gewoon een comfortabele reiswagen geworden ten opzichte van de vorige generatie Caddy's. Ook het interieur ziet er prima uit, de stoelen zitten goed. Het 1.6 TDI blokje loopt probleemloos en heeft voldoende vermogen. Ik vind het echt wel een kwaliteitsauto, zeker als je het vergelijkt met andere bestelwagentjes. Wat betreft de betrouwbaarheid kan ik geen uitspraken doen. Ook ik ken de verhalen van onbetrouwbare VAG motoren, maar dat is ook van horen van. En hoeveel waarde je daaraan moet hechten weet ik niet. Als je je info van internet haalt is alles kut.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Zeker als je op dit forum zit. Als het over een Renault Kangoo ging was ik de pen wel ingeklommen om eroverheen te zeiken. Nu laat ik het de VAG-haters doen.
  Bericht 
Schep
Master
Blaataap schreef:
De 1.6TDI, 2.0TDI en 3.0TDI staan bekend om overmatig olieverbruik.
In het ene topic zijn alle benzinemotoren kut, hier zijn alle diesels kut. :lol:
Fpsdoug schreef:
Nu laat ik het de VAG-haters doen.
Jij drukt wel heel makkelijk je snor! :roll:

Goed, kijk hier even. T'is veel te warm voor een welles-nietes discussie.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Schep schreef:
In het ene topic zijn alle benzinemotoren kut, hier zijn alle diesels kut. :lol:

Alles is kut. Opgelost.

"Ik heb 3 DSG's gehad en allemaal zijn ze kapot gegaan" heb ik laatst ook ergens voorbij zien komen.
  Bericht 
Blaataap
Master
Nou Schep, echte liefhebber ben je. Er is ook nog een 2.7 TDI :[

Maar goed, je moet bij VW Groep zijn, niet bij mij.
  Bericht 
Schep
Master
Ja, maar dat van die DSG heeft context nodig!

Er is ook nog een 5.0 TDI! Blok was wel OK. Auto eromheen viel wel tegen, zo zei mijn vader regelmatig.

Ach, boeit mij het ook. Ik heb tegenwoordig een BMW :[
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Schep schreef:
Ja, maar dat van die DSG heeft context nodig!

Is de context "producteigenschap"?
  Bericht 
Dion
Tour de France kenner '18
Een geliefd forumlid rept met regelmaat over "karakter" als een product niet functioneert.
  Bericht 
Schep
Master
Producteigenschappen worden door Pon niet onder garantie verholpen ;-)
De DQ200 is gewoon geen goede bak. Klaar. Maar de leasemaatschappij heeft 1 van de 3 keer de helft van rekening moeten betalen, de rest deden ze onder garantie.

Karakter kost trouwens geld, net als principes. Hoop gedoe.
  Bericht 
Raymond
Master
Tja, ik ben met mijn 5e vag bezig en allemaal relatief probleemloos over de 3 ton geholpen. 1 was er iets gevoeliger, brandstofpomp, turbo en abs computer stuk gegaan. Met de rest geen ellende gehad. Maar volgens diverse fora had ik een keur aan problemen moeten hebben. Ik zal wel goed bidden of zo.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Dion schreef:
Een geliefd forumlid rept met regelmaat over "karakter" als een product niet functioneert.

Wat zou dat een stressloos bestaan opleveren. Ben jaloers.
  Bericht 
RRL
Master
Blaataap schreef:
Maar goed, je moet bij VW Groep zijn, niet bij mij.

Zodra jij VAG aan gaat raden PM ik Dave dat je account gehackt is :-D

Schep schreef:
De DQ200 is gewoon geen goede bak. Klaar.

Check. Gaat stuk of heeft in ieder geval af en toe nukken. Ik doe nu >75k met een setje koppelingsplaten, als ik het zo mag geloven is het knap.
  Bericht 
Masterdam
Master
Schep schreef:
T'is veel te warm voor een welles-nietes discussie.

Onzin. :nee:
  Bericht 
Dion
Tour de France kenner '18
Fpsdoug schreef:
Ben jaloers.


Hoezo? Ben heeft het best goed voor elkaar.
  Bericht 
Schep
Master
Masterdam schreef:
Onzin. :nee:

:lol:
  Bericht 
Blaataap
Master
RRL schreef:
Zodra jij VAG aan gaat raden PM ik Dave dat je account gehackt is :-D


:lol: :lol:

Nah, het kan best maar er is gewoon na de Golf V een hele periode met waardeloze aandrijflijnen. Dat benoem ik dus ook maar zodat je weer dat je een hoger risico loopt op vrij prijzige reparaties.
Wat je er verder zelf mee doet maakt me niet uit :p
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Mijn (n=1) ervaring met de DSG is dat het over het algemeen prima werkt. De bak houdt wel van een beetje doortrappen, als je rustig rijdt schakelt hij minder soepel. Ook moet hij duidelijk warm worden, met een koude motor/bak gaat het ook allemaal een beetje stroever.
Uitrollen naar een verkeerslicht en dan weer gas erop gaat wel vaak erg lomp. Meestal reageert hij erg traag, soms beukt hij hem met een knal de tandwielen in waarbij ik me niet voor kan stellen dat dat goed is voor de aandrijflijn. (Kan me dus prima voorstellen dat dat straks nog wel problemen op gaat leveren. )
  Bericht 
maarten28
Master
Masterdam schreef:
Onzin. :nee:

Dat doe je fout.
  Bericht 
basjuh1981
Master
:koffie:
  Bericht 
cocodee
Master
Blaataap schreef:
Er zijn nog wel meer problemen met die motoren trouwens,

Oh jee, dat klinkt dan wel heel erg dramatisch, maar uiteraard heb je overal wel eens een zeperdje.

Blaataap schreef:
Ford/Fiat/Mercedes/Renault/Opel.

Ford uitgezonderd heb ik die al genoemd, en ik was not impressed!

Blaataap schreef:
Die TDI's zijn iets robuuster zo is me verteld.

Zouden dat niet dezelfde motoren zijn?

Fpsdoug schreef:
Renault Kangoo
=Citan.

Oh, en een automaat gaat het niet worden, ik vind schakelen in zo'n auto allerminst een straf, en ik heb ook niets met automaten, dus van de DSG problemen zal ik geen last hebben. :D

Raymond schreef:
het is qua comfort gewoon een comfortabele reiswagen

Dat dus!

Allen bedankt voor de reacties, binnenkort moet de kogel maar door de kerk.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja, het zijn grotendeels dezelfde motoren met wat aanpassingen in de Transporter voor zwaardere belasting omdat een Transporter doorgaans zwaarder wordt belast natuurlijk.
Het scheelt ook weer een beetje comfort natuurlijk.
  Bericht 
BaasTimo
Master
Ah, Caddy TDI. Heb ik behoorlijk wat kilometers mee gereden.
Zijn fijne auto's hoor. Helaas hadden wij op het werk exemplaren staan met zo'n tussenwand welke veel te ver naar voren stond, voor langere bestuurders dus ronduit kut want je zit veel te dicht op het stuur. Los daarvan waren er ook wat kwaliteitsissues.
Zoals al vermeld: overmatig olieverbruik. De 1.6tdi hebben wij op het werk in 2 Caddy's liggen (allebei Maxi's) en allebei moet er een liter per 1500km bij. We zijn er in het begin al mee naar de dealer geweest (toen er net 5000km op de klok stond) want toen was het probleem al aanwezig. Na lang niks gehoord te hebben hebben ze het uiteindelijk afgedaan als een productie-eigenschap.
Ook hebben ze veel last van windruis langs de deurrubbers. Als de auto wat langer gebruikt is (>50000km) sluiten de deuren niet meer zo goed (vooral de bestuurdersdeur).

Wat misschien een idee is, een CNG caddy? Hebben wij ook op het werk :lol: Wel als gewone Caddy (niet maxi). Range op de CNG tank is ong 450km, dan heb je nog ongeveer 120km over op benzine. Motoren zijn soepel en stil, hebben alleen niet zoveel power als een tdi denk ik (ga je er wat mee trekken?)
Kiloprijs van rond de €1,15 en een verbruik van rond de 1:17 maakt het goedkoop rijden. Is natuurlijk wel enkel aantrekkelijk als je ergens in de buurt CNG kan tanken. Motorisch hebben we ook nog helemaal geen problemen gehad met die wagens, ik meen dat we er 6 in de vloot hebben en ze naderen nu allemaal de 100dkm.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
BaasTimo schreef:
Wat misschien een idee is, een CNG caddy?

CNG is voor de chauffeur dikke ellende.
Slecht te verkrijgen, tanken duurt een eeuwigheid, nachtpompen staan vaak uit en de beloofde actieradius en CO2 reductie kun je met een grote brok zout nemen. Waardeloos.

Veel trager en duurder dan diesel.
1:17? Doet die Caddy dan 1:24 op benzine?
  Bericht 
BaasTimo
Master
Mr.Cabdriver schreef:
1:17? Doet die Caddy dan 1:24 op benzine?

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Nee, op benzine loopt ie 1:11 ongeveer.

Maar wat je schrijft is klinkklare onzin. Nachtpompen die uit staan heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Inmiddels rijden we op het werk elektrisch maar de afgelopen anderhalf jaar heb ik heel veel kilometers gemaakt met een CNG caddy en ook veel 's avonds en 's nachts, en dan ook nog eens door het hele land. Werkelijk nog nooit meegemaakt dat de pomp uit stond. De regels rond CNG tanken zijn veel soepeler als bij LPG. Bij LPG staat de nachtpomp wel eens uit inderdaad. CNG mag ook gewoon bij een onbewaakt tankstation verkocht worden. Tanken duurt geen eeuwigheid, met 3 minuten zit de tank weer gewoon vol. Alleen het laatste stukje duurt lang (de laatste 10% doet ie ongeveer een minuut over) maar je kan m ook voortijdig stoppen. Zoveel mis je dan niet.

Slecht te verkrijgen is het enige dingetje. Daarom ook alleen aan beginnen als je het vlak bij je huisadres kan krijgen (of ergens langs je vaste route).
  Bericht 
Schep
Master
Maar zo'n CNG is een 1.4 TSI. En dan geldt:
Fpsdoug schreef:
Alles is kut.

Eigenlijk kun je maar beter helemaal geen auto rijden. :roll:
  Bericht 
BaasTimo
Master
Nieuwere TSI's zijn best prima hoor.

Die 6 uit onze vloot hebben ook geen olieverbruik, maar misschien dat er in zo'n TGI andere schraapveren gebruikt worden ofzo?
  Bericht 
Fpsdoug
Master
CNG wordt hier gewoon bij de Tango verkocht. Zelfservice dus. Rijden wat van die buurtbusjes op en zo.
  Bericht 
Blaataap
Master
BaasTimo schreef:
Die 6 uit onze vloot hebben ook geen olieverbruik, maar misschien dat er in zo'n TGI andere schraapveren gebruikt worden ofzo


TGI is bijna volledig nieuw. Heb er ook nog geen horrorverhalen over gehoord. Lijken zelfs prima blokken te zijn :-o
  Bericht 
Schep
Master
BaasTimo schreef:
Nieuwere TSI's zijn best prima hoor.
I know, hier staat de 4e inmiddels op de stoep, maar dat mag je op dit forum niet zeggen. Dan krijg je de VAG haters achter je aan.

Dus maak ik er gewoon grapjes over.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Da's niet best als je al aan je vierde toe bent. Gaan een jaartje mee? Twee?
Wat een VAG-rommel.
  Bericht 
cocodee
Master
Fpsdeug schreef:
Wat een VAG-rommel.

Is TSI, geen TDI. :dag:
  Bericht 
Schep
Master
Fpsdoug schreef:
Da's niet best als je al aan je vierde toe bent. Gaan een jaartje mee? Twee?
Wat een VAG-rommel.
Sterker nog. Hij staat hier op de stoep, maar ik rij in een BMW. Moet je nagaan. :o
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Omdat ie het niet doet natuurlijk, hahahhahajah
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
BaasTimo schreef:
Maar wat je schrijft is klinkklare onzin.

Echt niet.
Dat een Caddy op benzine 1:11 doet en op CNG 1:17 is onzin.
Er zit veel minder energie in dat gas.
Wil je een beetje accelereren moet je flink de toeren in. Daar gaat je winst.

Laatst na een ritje van 40km nog even een Sprinter bijgetankt (voordat de pomp sluit) en er ging alweer voor zo'n 12 euro in. Niet goedkoop dus.

Na 150km snelweg is de tank compleet leeg. Soms dus 4 keer zien te tanken tijdens 1 dienst.
Vind je eindelijk een pomp in een vreemde stad, moet je aansluiten in een rij achter stadsdistributietruckjes en gemeentevrachtwagentjes.
Waardeloze troep is het, chauffeurs vechten om een diesel.
  Bericht 
BaasTimo
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Dat een Caddy op benzine 1:11 doet en op CNG 1:17 is onzin.

Die 1:11 is wat de BC zegt, die 1:17 reken ik zelf uit na het tanken (en spritmonitor.de zegt ongeveer hetzelfde). Die 1:11 kan ook best 1:13 zijn. Hoe dan ook, een 1.6tdi caddy doet ook ongeveer 1:16 maar diesel is duurder per liter en de wegenbelasting ook. Dus ja, altijd goedkoper.
  Bericht 
Autodelta
Pro
 
Wij hebben een achttal Caddy's 1.6 TDI rondrijden die worden meestal ver voor het einde van het lease termijn 48 maanden of 160.000 km door de lease maatschapij vervangen pas nog een bij 120.000 KM.
We hebben ook een 15 tal Opel Vivaro's en Renault Trafic's zelfde lease termijn, er is er nooit een onder de 180.000 km de deur uit gegaan pas twee probleemloos boven 250.000 KM en plakken er meestal een extra jaar aan vast.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
BaasTimo schreef:
1.6tdi caddy doet ook ongeveer 1:16

Eerder 1:18.

Dat verbruik even aannemend:
Hoe VW het voor elkaar krijgt om minder CNG nodig te hebben dan benzine blijft voor mij een groot raadsel.

Ik heb vroeger ook met Caddy's en Tourans op CNG gereden (de eerste generaties) en dat vond ik net zo ellendig als een huidige Sprinter op dat goedje.
  Bericht 
Autodelta
Pro
 
De vergelijking tussen LPG CNG en benzine gaat helemaal mank, je zou het niet verwachten .

UIt 4250 gebruikers met een caddy cng gemiddeld net boven 1 op 20 :o

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
  Bericht 
Joël D.
Master
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

506 dus. Gemiddelde van 6 kg/100 km. Redelijk vergelijkbaar met het liter verbruik van een diesel dus. En kiloprijs ook redelijk vergelijkbaar met de literprijs van diesel.
  Bericht 
BaasTimo
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Hoe VW het voor elkaar krijgt om minder CNG nodig te hebben dan benzine blijft voor mij een groot raadsel.

1kg CNG ≠ 1L CNG
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Citaat:
1kg CNG ≠ 1L CNG


Sterker nog, ik denk dat een kg CNG tot wel 4 liter kan zijn.
In dat geval is een Caddy-verbruik van 1:20 dus eigenlijk 1:5.

Een Sprinter dus zelfs 1: 1,61:
https://www.bestelauto.nl/bestelautotests/multitest-vier-aardgasautos/981/#:~:text=Met%20zijn%20124%20liter%20CNG,een%20100%20liter%20grote%20benzinetank.
Citaat:
Met zijn 124 liter CNG komt de Benz bijna 200 km ver. Optioneel zijn drie extra gastanks te leveren, waarna het volume op 208 liter komt.


Kleine actieradius, slechte verkrijgbaarheid en de prijs maken het voor mij de slechtste brandstof waar ik ooit mee te maken heb gehad.
  Bericht 
BaasTimo
Master
Mr.Cabdriver schreef:
In dat geval is een Caddy-verbruik van 1:20 dus eigenlijk 1:5.

Reken je dan ook met een literprijs van 29 cent?
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
BaasTimo schreef:
Reken je dan ook met een literprijs van 29 cent?


Nee, dat is zo'n beetje de km-prijs.

Mr.Cabdriver schreef:
Laatst na een ritje van 40km nog even een Sprinter bijgetankt (voordat de pomp sluit) en er ging alweer voor zo'n 12 euro in. Niet goedkoop dus.


€12,- / 40km = €0,30 /km
  Bericht 
BaasTimo
Master
Oké. Maar je blijft een Sprinter vergelijken met een Caddy. Appels en peren.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Het ging me om het vergelijk tussen CNG en diesel.
Het financiële argument gaat niet op.
Daarom zijn tweedehands CNG-busjes goedkoper dan de diesels.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gereden-fiat-doblo-natural-power/

Citaat:
Op basis van de getankte 22,7 kg Groengas kan een verbruik worden berekend van 1 kg op 12,0 kilometer. Kosten: € 23,99. Voor dat bedrag was ook 17,2 liter diesel te koop. Die zou je bij een verbruik van 1 op 16 moeten verstoken om dezelfde 274 kilometer te kunnen afleggen. Een heel realistisch cijfer, wat de conclusie oplevert dat de brandstofkosten van aardgas en diesel elkaar in de praktijk niet veel zullen ontlopen. Wat de laadruimte betreft is er geen onderscheid met een diesel (Maxi: 4,3 m3), en het laadvermogen is alleen met de extra tank 90 kg lager (935 vs 1.025 kg). De diesels profiteren op hun beurt van de 60-litertank en daarmee van de veel grotere actieradius. Nu is de Doblò Natural Power niet bedoeld voor de lange afstand, maar het tijdverlies door veelvuldig tanken mag niet worden veronachtzaamd.

 Pagina 1 van 2  [ 61 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy