Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
  Bericht 
scooby!!
Master
Voor het werk rij ik in een leaseauto waar ik ook prive mee rijd.
Bijtelling en dat gedoe.

Voor het werk lever ik dan elke week een excel-sheet in met de werkuren.
Dit ivm buitenwerkvergoeding.

De kilometers die de klant betaalt is een vast bedrag.
Daar zitten de kilometers in en de reistijd.
Daar zijn 4 tarieven van afhankelijk van de afstand.
0-50 km
50-100km
100-150 km enz.

Nu wil mijn chef dat ik ook de exacte kilometers invul op het excelsheet.

Vraag:
Mag mijn baas dat vragen?
Dit ivm de hoeveelheid kilometers die dan overblijven en dus prive , woon-werkverkeer.

Iets met privecy?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Hier op het werk moeten we er ook aan, maar ze willen gewoon een inschatting, grofweg.
Wel zo makkelijk voor iedereen.
  Bericht 
Christafari
Master
scooby!! schreef:
Dit ivm de hoeveelheid kilometers die dan overblijven en dus prive , woon-werkverkeer.

Iets met privecy?


En wat is dat dan voor inbreuk op je privacy?

Word een beetje moe van dat privacygelul.

bruintje beer schreef:
Hier op het werk moeten we er ook aan


Een bedrijf met meer dan 100 medewerkers? Dan moet je werkgever wel voor de verplichte rapportage CO2 geneuzel.

Word een beetje moe van dat CO2 geneuzel.

Ik word dus erg moe :duh:
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik moet ook voor klanten welke voor km's en reistijd gewoon de km's schrijven. Maar dat is puur voor de facturatie.
Geen km stand verder...


Lijkt mij raar, als je bijtelling betaalt doe je dat toch om geen gezeik met km's te hebben? Of er is iemand die excessief veel km's privé maakte in het bedrijf en het heeft verpest waardoor de werkgever nu een klootzak wordt?
  Bericht 
snovvdog
Master
Christafari schreef:
Een bedrijf met meer dan 100 medewerkers? Dan moet je werkgever wel voor de verplichte rapportage CO2 geneuzel.

Word een beetje moe van dat CO2 geneuzel.


Die was ik vergeten, ik zocht een werkgever met veel personeel, maar juist om dit soort onzin wil ik het onder de 100 houden.

50-100 lijkt mij top.
  Bericht 
dvdouden
Master
Hier moeten de leaserijders op jaarbasis doorgeven hoeveel kms er totaal gereden zijn, hoeveel woon-werk en hoeveel privé ivm max 15.000KM privé per jaar. Teveel privé betekent bijbetalen.
  Bericht 
scooby!!
Master
dvdouden schreef:
Hier moeten de leaserijders op jaarbasis doorgeven hoeveel kms er totaal gereden zijn, hoeveel woon-werk en hoeveel privé ivm max 15.000KM privé per jaar. Teveel privé betekent bijbetalen.


Voor mij lastig.
Moet ik dus nog een hele administratie bijhouden.
Woon-werk is immers geen prive.
Ik rij vaak vanuit huis naar klant. En dan weer huis of werk.
  Bericht 
Christafari
Master
dvdouden schreef:
Teveel privé betekent bijbetalen


En als je werkgever dat slim vastlegt in de autoregeling, is het aftrekbaar van de bijtelling.
  Bericht 
snovvdog
Master
dvdouden schreef:
Hier moeten de leaserijders op jaarbasis doorgeven hoeveel kms er totaal gereden zijn, hoeveel woon-werk en hoeveel privé ivm max 15.000KM privé per jaar. Teveel privé betekent bijbetalen.


Hoe controleerbaar is dit? Officieel staat ook zoiets in mijn leaseovereenkomst.
Ander voorbeeld: Na werk rijd ik zelden direct naar huis. Ik rijd regelmatig direct naar klant of van klant naar huis of naar eigen vrije tijdsbesteding.

Ik doe nu doordeweeks 4-5x iets na werk wat niet thuis/bij het huis ligt. (sporten, vrijetijd, hobby's, bezoek, etc...).
Ik maak denk ik zo'n 25-30k km per jaar waarvan 20-25k ''privé''.
Verder nooit wat van gehoord, ook toen ik nog 35k+ reed.
  Bericht 
dvdouden
Master
snovvdog schreef:
Hoe controleerbaar is dit?
nauwelijks. Km standen worden bij ons bij onderhoud en tankbeurten geregistreerd. Bestuurder moet zelf eens per jaar opgeven hoeveel daarvan woon-werk, zakelijk of privé was. Gaat de administratie echt niet controleren :lol:

Christafari schreef:
En als je werkgever dat slim vastlegt in de autoregeling, is het aftrekbaar van de bijtelling.
voor 19ct de kilometer “boete” moet je niet zeuren imho :)
  Bericht 
Christafari
Master
Niks met zeuren te maken, maar met slim omgaan met fiscale spelregels.
  Bericht 
dvdouden
Master
Er is bij ons al een hoop aftrekbaar van de bijtelling. Parkeerbonnen, pont, tolwegen, wasserette en eigen risico bij schades.
Overschrijden van de privé kms is een kostenpost voor de WG die maar gedeeltelijk aan de rijder wordt doorberekend voor een vrij schappelijk bedrag. Het is niet de bedoeling dat nog verder aan te moedigen ;)
  Bericht 
Christafari
Master
Dat zijn dan alleen de eigen risico’s in privétijd neem ik aan?

Bijzonder om schade dan wel ‘aan te moedigen’ maar de fiscus niet mee te laten betalen aan excessief privégebruik. Voor de werkgever alleen iets administratieve last maar scheelt de werknemer weer iets.
  Bericht 
Walker
Master
 
  Bericht 
adinsx
Master
Ik hou in een Excel op mijn privé OneDrive bij waar ik naar toe ben gereden zakelijk en dan vul ik grofweg het aantal km's in. Dus heen en weer kantoor Zoetermeer: 250, heen en weer Arnhem: 40, etc. Niet exact op de kilometer dus, wel redelijk binnen een marge.

Elke eerste van de maand geef ik de km-stand door via de Athlon-portal en die gaat ook de Excel in. Vervolgens is het simpel uit te rekenen wat ik zakelijk en privé rij. Privé mag hier meen ik 15.000 km, maar daar kom vooralsnog niet aan. En of ze er écht moeilijk over doen... Hooguit bij (vermoeden van) excessief gebruik.

Sinds half maart (start EV-leasehok): 19000 zakelijk en 9000 privé
  Bericht 
adinsx
Master
Als je het er over hebt... Mailtje van Vervoerscoördinatie vandaag:

Citaat:
[...]
We vinden het belangrijk, dat regelingen transparant zijn en uniform worden toegepast en uitgevoerd. Het is daarom nodig om meer inzicht te krijgen in het aantal kilometers, dat met onze leaseauto’s wordt gereden. Met deze mail vragen we je om daar alvast rekening mee te houden. Naast onze eigen verantwoordelijkheid, stelt de Rijksoverheid ons verplicht om vanaf komend jaar bij te houden hoeveel kilometers onze medewerkers afleggen voor zakelijke- en woon-werkritten. Om zo inzage te krijgen in de CO2-uitstoot en het verminderen daarvan.

Vanaf 1 januari 2024 vragen we jouw gereden kilometers bij te gaan houden. Je kunt zelf bepalen hoe je dat doet. Zo lang je maar onderscheid maakt tussen woon-werk-, privé- en zakelijke kilometers (dus 3 categorieën).
[...]

Slim meetkastje
[...]
Je hoeft je kilometers dan niet handmatig bij te houden, maar deze worden dan automatisch geregistreerd. Daarbij volgen we uiteraard strikt de AVG-regels [...]


Ik heb alleen zakelijke km's of privé, woonwerk geen last van want werklocatie is thuis. Maar mij best, alleen zo'n kastje komt er niet in :[

Ben wel heel benieuwd of ze collega's die niet aan de noodzakelijke 15.000km zakelijk komen, of enorm privé rijden, hierop gaan aanspreken. Gezien de boel draait op tarieffinanciering zou dat niet gek zijn.
 Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: allroads en 5 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy