▼
[ 4013 berichten ]
De regelgeving voor de punten was helemaal niet ingewikkeld.
Sporting regulations artikel 6.5:
De race was suspended maar werd resumed. Artikel 6.5 was dus gewoon niet van toepassing.
Ik zie niet wat hier onduidelijk aan is.
Het is misschien niet de bedoeling van de teambazen geweest (kan ik inkomen), maar dit is wat er staat en er moeten genoeg regeltjesneukers geweest zijn die dit gelezen hebben.
Ja, behalve de mensen die ervoor betaald worden zoals het Red Bullteam en die kneuzen van Viaplay.
Dat riep ook vragen op idd:
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/144886 ... japan.html
|
V
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/liv ... u-verwacht
Nog 2 uurtjes wachten
Ja.. Nouja.. Op de achtergrond dan. Zou ik normaal ook gedaan hebben.
Onzin. De bewoordingen in de regelementen zijn volstrekt duidelijk en voor iedereen die de basisschool heeft afgerond te begrijpen. Dat ze niet zijn wat de teambazen dachten dat ze moesten zijn is wat anders. Maar ze hadden 6.5 alleen maar hoeven lezen.
Anticlimax ben ik met je eens, maar met de finishvolgorde zou Verstappen geen wereldkampioen zijn geweest. Pas met de 5 seconden straf (die ze natuurlijk niet 5 seconden na het incident al kunnen geven) waarmee Leclerc op p3 kwam was Verstappen wereldkampioen geworden.
Kijk de race eens terug, Dave heeft torrentlinkje geplaatst.
auto-s/formule-1-magnet-torrent-links-t99132.html
3:12:13, Leclerc gaat rechtdoor
3:15:08 (+2:55) wordt genoemd en 3:15:13 komt in beeld dat het incident genoteerd is
3:16:33 (+4:20) komt in beeld dat het under investigation is
3:17:26 (+5:13) tijdens het interview met Max komt in beeld dat Leclerc 5 seconden penalty krijgt.
Eerder was denk ik niet gelukt, je had het interview kunnen uitstellen om op reactie van de stewards te wachten, maar moet je die onder druk zetten om een beslissing te laten maken?
Dat is pertinent niet waar. Nogmaals, kijk de race terug.
3:10:12 in de replay, de klok komt op 0:00 net als Leclerc en Perez door 130R (bocht 15) gaan. Max laten ze niet zien, ze blijven bij Leclerc en Perez.
3:10:35 (+0:23) Leclerc en Perez gaan over start/finish, worden niet afgevlagd worden en de FIA laat bovenin zien "FINAL LAP".
3:11:58 (+1:46) de finishvlag komt achter de naam van Verstappen in de kolom te staan
3:12:01 (+1:49) ze schakelen naar Verstappen op start/finish
3:12:13 (+2:01) Leclerc gaat rechtdoor in bocht 17.
3:12:24 (+2:12) Leclerc gaat over de finishlijn en wordt afgevlagd.
Dus praat geen poep.
Oh, en om gezeik te voorkomen: lights out was om 0:10:14.
De commentatoren hebben het over 2 sec. en ook via de teamradio wordt net voor de finishlijn tegen Max gezegd nog 2 ronden. Die teams hebben toch wel zuivere data zou je denken?
https://youtu.be/vi_AEviHt2k?t=661
Ik kijk via de F1pro app. Daar kan je per rijder meekijken en meeluisteren.
Relevant deel mbt de aard van de door de FIA benoemde overtreding.
Hoe relateert de tijd in die app met de racetijd? Ofwel: op welke tijd gingen de lichten uit?
Als ik de replay bekijk waren Leclerc en Perez net voorbij de tweede reclamebrug voor 130R. Dat is verder als way dat plaatje zegt.
▶ Youtube video
Als bijna niemand het begrijpt/weet (helemaal voor mensen wiens brood het is) dan is het gewoon onduidelijk en/of slecht gecommuniceerd.
08:43:00
Gave beelden van de finish. VET/Alonso
Het gejank stop niet.
midden in de nacht is pas om 03.00 uur.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... dag-nacht/
Vooruit, het is de reservetijd van de avond. Alleen ga ik pas laat slapen, dus ik hou het op de avond
Ochtend- vs avondmensen. Als ik premier dan mag de bouw pas om 9 uur beginnen met herrie maken of anders als het buiten licht is in de koude periode.
Ambtenarentijden, dat zou je ook eens kunnen proberen .
Gewoon pas werken als het fluitmateriaal opgedirkt buiten loopt.
Binnen een week
https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/939 ... in-monaco/
▲
[ 4013 berichten ]
Dikke Dakduif
Master
DidbeZ schreef:
Tot wereldkampioen uitgeroepen worden door de presentator van dienst die het eigenlijk ook niet zeker weet, waarna je teambaas er ook nog niet van overtuigd is en zegt dat het niet klopt, is natuurlijk een anti-climax van heb-ik-jou-daar en van een amateurisme waar ViaPlay nog jaloers op zou worden...
Dat was inderdaad wel jammer maar feit was nou eenmaal dat er een overtreding plaats vond in een van de laatste bochten in de laatste ronde. Dan komt de (terechte) tijdstraf te laat binnen. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar de stewards valt niets te verwijten.
maarten28
Master
DidbeZ schreef:
De regelgeving is zo ingewikkeld gemaakt dat niemand het meer logisch interpreteren kan
De regelgeving voor de punten was helemaal niet ingewikkeld.
Sporting regulations artikel 6.5:
Citaat:
6.5 If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for each title will be awarded in accordance with the following criteria:
De race was suspended maar werd resumed. Artikel 6.5 was dus gewoon niet van toepassing.
Ik zie niet wat hier onduidelijk aan is.
Het is misschien niet de bedoeling van de teambazen geweest (kan ik inkomen), maar dit is wat er staat en er moeten genoeg regeltjesneukers geweest zijn die dit gelezen hebben.
Masterdam
Master
maarten28 schreef:
en er moeten genoeg regeltjesneukers geweest zijn die dit gelezen hebben.
Ja, behalve de mensen die ervoor betaald worden zoals het Red Bullteam en die kneuzen van Viaplay.
Suggestief
Master
De FIA gaat zichzelf onderzoeken mbt het "tractor incident" aldus zichzelf..
Naast dat landbouwvoertuig liep er ook een marschall op de baan.
Alsof Rijkswaterstaat wegwerkers met amper zicht en zonder verkeersmaatregelen de snelweg opstuurt.
Bijlagen :
Naast dat landbouwvoertuig liep er ook een marschall op de baan.
Alsof Rijkswaterstaat wegwerkers met amper zicht en zonder verkeersmaatregelen de snelweg opstuurt.
Bijlagen :
VTEC_Driver
Master
Hoe zit het met het vlaggen met de finishvlag? Dat was ook niet helemaal duidelijk, de officials hebben echt moeite met het juist toepassen van het door hen verzonnen reglement.
Suggestief
Master
VTEC_Driver schreef:
Hoe zit het met het vlaggen met de finishvlag
Dat riep ook vragen op idd:
Citaat:
Afvlaggen
Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/144886 ... japan.html
DidbeZ
Master
Suggestief schreef:
VTEC_Driver schreef: Hoe zit het met het vlaggen met de finishvlag
Dat riep ook vragen op idd:
Citaat:Afvlaggen
Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/144886 ... japan.html
Dat riep ook vragen op idd:
Citaat:Afvlaggen
Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/144886 ... japan.html
|
V
DidbeZ schreef:
De FIA/FOM/F1 heeft zich weer van zijn beste kant laten zien dit weekend...
- Een traktor de baan op sturen terwijl er nog auto's rijden... Zo moeilijk is het toch niet om even te tellen hoeveel er in de pitstraat staan. 20 auto's vertrokken, twee staan er stil op de baan dus er moeten er 18 in de pit staan. Eerder worden de marshalls niet vrijgegeven;
- De regelgeving is zo ingewikkeld gemaakt dat niemand het meer logisch interpreteren kan. Simpele zielen die lekker F1 kijken al heel lang niet meer, maar ook professionals weten het nu niet meer...
- Tot wereldkampioen uitgeroepen worden door de presentator van dienst die het eigenlijk ook niet zeker weet, waarna je teambaas er ook nog niet van overtuigd is en zegt dat het niet klopt, is natuurlijk een anti-climax van heb-ik-jou-daar en van een amateurisme waar ViaPlay nog jaloers op zou worden...
- Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
- Een traktor de baan op sturen terwijl er nog auto's rijden... Zo moeilijk is het toch niet om even te tellen hoeveel er in de pitstraat staan. 20 auto's vertrokken, twee staan er stil op de baan dus er moeten er 18 in de pit staan. Eerder worden de marshalls niet vrijgegeven;
- De regelgeving is zo ingewikkeld gemaakt dat niemand het meer logisch interpreteren kan. Simpele zielen die lekker F1 kijken al heel lang niet meer, maar ook professionals weten het nu niet meer...
- Tot wereldkampioen uitgeroepen worden door de presentator van dienst die het eigenlijk ook niet zeker weet, waarna je teambaas er ook nog niet van overtuigd is en zegt dat het niet klopt, is natuurlijk een anti-climax van heb-ik-jou-daar en van een amateurisme waar ViaPlay nog jaloers op zou worden...
- Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok. De Nederlander reed dan ook nog vol gas door en reed in de eerste sector een groene tijd. Dat bleek echter niet meer nodig.
Suggestief
Master
Ik zit met smart te wachten op de FIA resultaten mbt het budgetplafond. Het zou mij niets verbazzen als ze het weer uitstellen maar de dag duurt nog even.
VTEC_Driver
Master
Suggestief schreef:
Ik zit met smart te wachten op de FIA resultaten
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/liv ... u-verwacht
Nog 2 uurtjes wachten
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Motorsport schreef:
FIA keurt boekhouding van zeven teams goed, onder meer Red Bull in de fout
De FIA heeft zojuist bekendgemaakt welke teams een certificaat hebben ontvangen omdat zij zich in 2021 keurig aan het budgetplafond hebben gehouden. Zeven teams hebben zo'n certificaat gekregen. Red Bull Racing heeft een procedurele overtreding begaan en bovendien ook te veel geld uitgegeven, terwijl Aston Martin ook een procedurele fout heeft gemaakt. Voor Williams geldt dat zij geen certificaat hebben gekregen vanwege de procedurele fout die zij in een eerder stadium al maakten.
Bjorn Smit
Door:
Bjorn Smit
, Redacteur
10 okt. 2022 17:23
FIA keurt boekhouding van zeven teams goed, onder meer Red Bull in de fout
De Formule 1-teams moesten zich in 2021 voor het eerst houden aan een budgetplafond, dat ervoor zorgde dat zij gedurende het kalenderjaar maximaal zo'n 145 miljoen dollar mochten uitgeven. Bij de aankondiging van dit financiële reglement werd al aangekondigd dat de teams hun financiële huishouding voor 31 maart van het volgende jaar moesten indienen, waarna de FIA zich ging buigen over cijfers. Aanvankelijk wilde de autosportfederatie in juli 2022 al terugkoppelen welke teams zich wel en niet aan het budgetplafond hebben gehouden, maar dat moment werd meerdere keren uitgesteld. Zo wilde de FIA afgelopen woensdag al duidelijkheid verschaffen, maar werd de bekendmaking uiteindelijk uitgesteld tot de maandag na de GP van Japan.
Daar heeft de FIA zich aan gehouden, want tegen het einde van de middag is naar buiten gebracht welke teams een certificate of compliance hebben ontvangen omdat zij zich aan de uitgavenlimiet hebben gehouden. De FIA Cost Cap Administration heeft aan zeven teams een certificaat uitgedeeld: Mercedes, Ferrari, McLaren, Alpine, AlphaTauri, Haas F1 en Alfa Romeo. Dat betekent dat er bij drie teams overtredingen zijn geconstateerd. Zo wordt Williams afgerekend op de procedurele fout die het eerder dit jaar maakte bij het indienen van de financiële cijfers over 2021, al hebben zij zich verder wel aan het financiële reglement gehouden. Ook Aston Martin heeft een procedurele overtreding van het financiële reglement begaan. Dat geldt eveneens voor Red Bull Racing, al staat bij dat team ook aangegeven dat er een kleine overschrijding van het budgetplafond is geweest.
Volgens de FIA hebben alle teams keurig meegewerkt door de vereiste informatie aan te leveren en ook hebben alle teams met goede intenties gehandeld. Wel heeft de autosportbond besloten om geen formele onderzoeken en dat er alleen gekeken is naar de documenten die zijn aangeleverd.
Over de straffen die uitgedeeld worden aan Red Bull Racing en Aston Martin, heeft de FIA nog geen duidelijkheid verschaft bij het uitdelen van de certificaten. "De FIA Cost Cap Administration bepaalt momenteel welke actie onder het financiële reglement ondernomen moet worden met betrekking tot Aston Martin en Red Bull", meldt de FIA. Ook is nog onduidelijk wanneer de teams daar meer duidelijkheid over kunnen verwachten. Dat hangt volgens een woordvoerder van de FIA af van of de teams het eens zijn met de voorgestelde inbreukovereenkomst, of dat ze de zaak voor het Adjudication Panel willen laten komen.
De FIA heeft zojuist bekendgemaakt welke teams een certificaat hebben ontvangen omdat zij zich in 2021 keurig aan het budgetplafond hebben gehouden. Zeven teams hebben zo'n certificaat gekregen. Red Bull Racing heeft een procedurele overtreding begaan en bovendien ook te veel geld uitgegeven, terwijl Aston Martin ook een procedurele fout heeft gemaakt. Voor Williams geldt dat zij geen certificaat hebben gekregen vanwege de procedurele fout die zij in een eerder stadium al maakten.
Bjorn Smit
Door:
Bjorn Smit
, Redacteur
10 okt. 2022 17:23
FIA keurt boekhouding van zeven teams goed, onder meer Red Bull in de fout
De Formule 1-teams moesten zich in 2021 voor het eerst houden aan een budgetplafond, dat ervoor zorgde dat zij gedurende het kalenderjaar maximaal zo'n 145 miljoen dollar mochten uitgeven. Bij de aankondiging van dit financiële reglement werd al aangekondigd dat de teams hun financiële huishouding voor 31 maart van het volgende jaar moesten indienen, waarna de FIA zich ging buigen over cijfers. Aanvankelijk wilde de autosportfederatie in juli 2022 al terugkoppelen welke teams zich wel en niet aan het budgetplafond hebben gehouden, maar dat moment werd meerdere keren uitgesteld. Zo wilde de FIA afgelopen woensdag al duidelijkheid verschaffen, maar werd de bekendmaking uiteindelijk uitgesteld tot de maandag na de GP van Japan.
Daar heeft de FIA zich aan gehouden, want tegen het einde van de middag is naar buiten gebracht welke teams een certificate of compliance hebben ontvangen omdat zij zich aan de uitgavenlimiet hebben gehouden. De FIA Cost Cap Administration heeft aan zeven teams een certificaat uitgedeeld: Mercedes, Ferrari, McLaren, Alpine, AlphaTauri, Haas F1 en Alfa Romeo. Dat betekent dat er bij drie teams overtredingen zijn geconstateerd. Zo wordt Williams afgerekend op de procedurele fout die het eerder dit jaar maakte bij het indienen van de financiële cijfers over 2021, al hebben zij zich verder wel aan het financiële reglement gehouden. Ook Aston Martin heeft een procedurele overtreding van het financiële reglement begaan. Dat geldt eveneens voor Red Bull Racing, al staat bij dat team ook aangegeven dat er een kleine overschrijding van het budgetplafond is geweest.
Volgens de FIA hebben alle teams keurig meegewerkt door de vereiste informatie aan te leveren en ook hebben alle teams met goede intenties gehandeld. Wel heeft de autosportbond besloten om geen formele onderzoeken en dat er alleen gekeken is naar de documenten die zijn aangeleverd.
Over de straffen die uitgedeeld worden aan Red Bull Racing en Aston Martin, heeft de FIA nog geen duidelijkheid verschaft bij het uitdelen van de certificaten. "De FIA Cost Cap Administration bepaalt momenteel welke actie onder het financiële reglement ondernomen moet worden met betrekking tot Aston Martin en Red Bull", meldt de FIA. Ook is nog onduidelijk wanneer de teams daar meer duidelijkheid over kunnen verwachten. Dat hangt volgens een woordvoerder van de FIA af van of de teams het eens zijn met de voorgestelde inbreukovereenkomst, of dat ze de zaak voor het Adjudication Panel willen laten komen.
Dave
Webspecialist
Wimken schreef:
ook 2 uur naar de regen zitten kijken
Ja.. Nouja.. Op de achtergrond dan. Zou ik normaal ook gedaan hebben.
maarten28
Master
DidbeZ schreef:
- De regelgeving is zo ingewikkeld gemaakt dat niemand het meer logisch interpreteren kan.
Onzin. De bewoordingen in de regelementen zijn volstrekt duidelijk en voor iedereen die de basisschool heeft afgerond te begrijpen. Dat ze niet zijn wat de teambazen dachten dat ze moesten zijn is wat anders. Maar ze hadden 6.5 alleen maar hoeven lezen.
Citaat:
Tot wereldkampioen uitgeroepen worden door de presentator van dienst die het eigenlijk ook niet zeker weet, waarna je teambaas er ook nog niet van overtuigd is en zegt dat het niet klopt, is natuurlijk een anti-climax van heb-ik-jou-daar en van een amateurisme waar ViaPlay nog jaloers op zou worden...
Anticlimax ben ik met je eens, maar met de finishvolgorde zou Verstappen geen wereldkampioen zijn geweest. Pas met de 5 seconden straf (die ze natuurlijk niet 5 seconden na het incident al kunnen geven) waarmee Leclerc op p3 kwam was Verstappen wereldkampioen geworden.
Kijk de race eens terug, Dave heeft torrentlinkje geplaatst.
auto-s/formule-1-magnet-torrent-links-t99132.html
3:12:13, Leclerc gaat rechtdoor
3:15:08 (+2:55) wordt genoemd en 3:15:13 komt in beeld dat het incident genoteerd is
3:16:33 (+4:20) komt in beeld dat het under investigation is
3:17:26 (+5:13) tijdens het interview met Max komt in beeld dat Leclerc 5 seconden penalty krijgt.
Eerder was denk ik niet gelukt, je had het interview kunnen uitstellen om op reactie van de stewards te wachten, maar moet je die onder druk zetten om een beslissing te laten maken?
Citaat:
- Dan nog het afvlaggen. De race werd verreden op tijd en dus rijdt de winnaar, net als in Singapore, vanaf het moment dat de klok op nul staat nog één ronde. Nu werd Verstappen echter al afgevlagd, terwijl hij over de streep kwam met nog twee seconden op de klok.
Dat is pertinent niet waar. Nogmaals, kijk de race terug.
3:10:12 in de replay, de klok komt op 0:00 net als Leclerc en Perez door 130R (bocht 15) gaan. Max laten ze niet zien, ze blijven bij Leclerc en Perez.
3:10:35 (+0:23) Leclerc en Perez gaan over start/finish, worden niet afgevlagd worden en de FIA laat bovenin zien "FINAL LAP".
3:11:58 (+1:46) de finishvlag komt achter de naam van Verstappen in de kolom te staan
3:12:01 (+1:49) ze schakelen naar Verstappen op start/finish
3:12:13 (+2:01) Leclerc gaat rechtdoor in bocht 17.
3:12:24 (+2:12) Leclerc gaat over de finishlijn en wordt afgevlagd.
Dus praat geen poep.
Oh, en om gezeik te voorkomen: lights out was om 0:10:14.
Suggestief
Master
maarten28 schreef:
Dat is pertinent niet waar. Nogmaals, kijk de race terug.
3:10:12 in de replay, de klok komt op 0:00
3:10:12 in de replay, de klok komt op 0:00
De commentatoren hebben het over 2 sec. en ook via de teamradio wordt net voor de finishlijn tegen Max gezegd nog 2 ronden. Die teams hebben toch wel zuivere data zou je denken?
maarten28
Master
Wanneer zeggen de commentatoren 2 seconden en waar gaat dat over?
Maar jij zegt nu dus het tegenovergestelde van wat DidbeZ zegt, je zegt dat Max volgens het team nog een ronde extra moest. Die teamradio hebben ze in de uitzending niet laten horen, heb je daar een linkje van?
Maar wat is de bedoeling, de verwarring nog groter proberen te maken?
Ik denk dat de teams de klok heel groot in beeld hebben en dat ze exact weten wanneer de laatste ronde inging.
Maar jij zegt nu dus het tegenovergestelde van wat DidbeZ zegt, je zegt dat Max volgens het team nog een ronde extra moest. Die teamradio hebben ze in de uitzending niet laten horen, heb je daar een linkje van?
Maar wat is de bedoeling, de verwarring nog groter proberen te maken?
Ik denk dat de teams de klok heel groot in beeld hebben en dat ze exact weten wanneer de laatste ronde inging.
Suggestief
Master
maarten28 schreef:
Die teamradio hebben ze in de uitzending niet laten horen, heb je daar een linkje van?
https://youtu.be/vi_AEviHt2k?t=661
Ik kijk via de F1pro app. Daar kan je per rijder meekijken en meeluisteren.
maarten28
Master
Waarschijnlijk dacht GP dat Max nog voordat de klok op 0 ging over start-finish zou gaan. Hij is in 130R en het is nog 20 seconden tot 0. En van 130R naar de finishlijn is ook ongeveer 20 seconden.
Lijkt me niet dat je daar veel aan moet ophangen.
Lijkt me niet dat je daar veel aan moet ophangen.
Suggestief
Master
Nieuwsblad.be schreef:
.....
Red Bull zou in 2021 ook niet te veel hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto. Wel zijn er fouten gemaakt wat andere zaken betreft, zoals catering en ziekteverzuim. Dat klinkt als klein bier, maar op de fabriek van Red Bull in Milton Keynes krijgen meer dan 1000 werknemers dagelijks een gratis lunch. Sommige werknemers vallen niet onder het budgetplafond, anderen weer wel. Al die zaken moest Red Bull dus bij hun uitgaven rekenen, maar dat gebeurde niet.
Red Bull verbaasd
In een reactie houdt Red Bull vol dat het in 2021 niet meer heeft uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto’s dan was toegestaan volgens het kostenplafond. “We hebben met verbazing en teleurstelling kennisgenomen van de bevinding van de internationale autosportfederatie FIA dat wij de financiële regels hebben overtreden”, schrijft het team in een reactie.
“Onze inzending van 2021 was onder de budgetlimiet, dus we moeten heel nauwkeurig de bevindingen van de FIA bekijken, want wij blijven ervan overtuigd dat de relevante kosten die we hebben gemaakt in 2021 onder die limiet zijn gebleven”, aldus de Oostenrijkse renstal.
....
Red Bull zou in 2021 ook niet te veel hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto. Wel zijn er fouten gemaakt wat andere zaken betreft, zoals catering en ziekteverzuim. Dat klinkt als klein bier, maar op de fabriek van Red Bull in Milton Keynes krijgen meer dan 1000 werknemers dagelijks een gratis lunch. Sommige werknemers vallen niet onder het budgetplafond, anderen weer wel. Al die zaken moest Red Bull dus bij hun uitgaven rekenen, maar dat gebeurde niet.
Red Bull verbaasd
In een reactie houdt Red Bull vol dat het in 2021 niet meer heeft uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto’s dan was toegestaan volgens het kostenplafond. “We hebben met verbazing en teleurstelling kennisgenomen van de bevinding van de internationale autosportfederatie FIA dat wij de financiële regels hebben overtreden”, schrijft het team in een reactie.
“Onze inzending van 2021 was onder de budgetlimiet, dus we moeten heel nauwkeurig de bevindingen van de FIA bekijken, want wij blijven ervan overtuigd dat de relevante kosten die we hebben gemaakt in 2021 onder die limiet zijn gebleven”, aldus de Oostenrijkse renstal.
....
Relevant deel mbt de aard van de door de FIA benoemde overtreding.
maarten28
Master
Suggestief schreef:
Dit zegt de app qua posities bij de finish van Verstappen.
Hoe relateert de tijd in die app met de racetijd? Ofwel: op welke tijd gingen de lichten uit?
Als ik de replay bekijk waren Leclerc en Perez net voorbij de tweede reclamebrug voor 130R. Dat is verder als way dat plaatje zegt.
dvdouden
Master
maarten28 schreef:
Ik denk dat de teams de klok heel groot in beeld hebben en dat ze exact weten wanneer de laatste ronde inging.
Verwarring alom▶ Youtube video
djee
Tour de France kenner '23
maarten28 schreef:
Onzin. De bewoordingen in de regelementen zijn volstrekt duidelijk en voor iedereen die de basisschool heeft afgerond te begrijpen. Dat ze niet zijn wat de teambazen dachten dat ze moesten zijn is wat anders. Maar ze hadden 6.5 alleen maar hoeven lezen.
Als bijna niemand het begrijpt/weet (helemaal voor mensen wiens brood het is) dan is het gewoon onduidelijk en/of slecht gecommuniceerd.
Suggestief
Master
maarten28 schreef:
Hoe relateert de tijd in die app met de racetijd? Ofwel: op welke tijd gingen de lichten uit?
08:43:00
Dave
Webspecialist
gevaarlijke situatie zelfs.. sommigen hebben nog een tijdje doorgeknald na de finish
flitsgevaar
Master
Formula 1
@F1
@F1
Seb ⚔️ Fernando
Look how close it was at the finish 🤯
#JapaneseGP #F1
Look how close it was at the finish 🤯
#JapaneseGP #F1
Gave beelden van de finish. VET/Alonso
Range Rover Teun
Medewerker
Autoblog schreef:
Mercedes bereid budgetcap te breken als Red Bull fopstraf krijgt
Mercedes loopt vooruit op zaken en is bereid het budgetcap te breken als Red Bull geen zware straf krijgt.
We zijn in ieder geval weer een stap verder in de saga rondom de breuk van het budgetcap door Red Bull vorig jaar. Eerst ging nog het gerucht dat Red Bull fors meer dan het maximaal toegestane budget gespendeerd had om vorig jaar met Max Verstappen de titel te winnen. Dat bleek ‘mee te vallen’. Toen de certificaten uitgedeeld werden bleek dat er ‘slechts’ sprake was van een ‘minor breach‘. Dat wil zeggen dat Red Bull Racing maximaal vijf procent, wat zou betekenen maximaal 7,25 miljoen Dollar, overgespendeerd heeft vorig jaar.
Ain’t no such thing as a free lunch
Red Bull zelf deed het af als een bedrag dat men jaarlijks uitgeeft aan de gratis lunch voor medewerkers in Milton Keynes. Bij Ferrari en Mercedes daarentegen, denkt men daar heel anders over. Vooral bij Das Haus is men daar heel stellig in. Hamilton zei eerder al dat elke paar ton die men niet uitgeeft, weer een update voor de vloer of iets dergelijks had kunnen betekenen. Daar de Brit de titel op een haar na verloor, kan je je voorstellen dat dit door zijn hoofd spookt.
Minor breach is niet zo minor
Ook teambaas Toto Wolff heeft duidelijk te kennen gegeven dat er wat hem betreft helemaal geen sprake is van een ‘lichte’ infractie van de regels. Hij vindt dat de FIA keihard moet optreden, maar dat de straf eigenlijk bijna altijd te licht zal zijn. Ook bijvoorbeeld als, zo zegt Wolff, Red Bull twee miljoen extra heeft uitgegeven en daarvoor tien miljoen boete moet betalen, is het alsnog niet eerlijk.
Pijn
Mercedes lijkt daarmee echt te zinspelen op het ontnemen van resultaten (Max’ titel) of in ieder geval draconische maatregelen die Red Bull echt pijn doen. Zo niet, dan is Mercedes zelfs bereid zelf het budgetcap te schaden, teneinde weer terug te keren aan de kop van het veld. Intern is daar kennelijk al over gesproken, zo weet Formula Passion in ieder geval te melden.
Gesjoemel
Mercedes speelt het dus andermaal hard. Maar ja, feitelijk, hebben ze ook wel een punt. Het is toch een beetje als doping gebruiken, dat extra geld uitgeven. Het is maar net hoe rechtlijnig je daarin bent om te bepalen wat de straf moet zijn. We vermoeden nog steeds dat de FIA Red Bull weg zal laten komen met een tik op de pols, ook gezien het ‘het eerste vergrijp’ is. Maar ja, dat zal dan inderdaad mogelijk de deur openzetten voor wijdverspreid gesjoemel met deze regels…
Mercedes loopt vooruit op zaken en is bereid het budgetcap te breken als Red Bull geen zware straf krijgt.
We zijn in ieder geval weer een stap verder in de saga rondom de breuk van het budgetcap door Red Bull vorig jaar. Eerst ging nog het gerucht dat Red Bull fors meer dan het maximaal toegestane budget gespendeerd had om vorig jaar met Max Verstappen de titel te winnen. Dat bleek ‘mee te vallen’. Toen de certificaten uitgedeeld werden bleek dat er ‘slechts’ sprake was van een ‘minor breach‘. Dat wil zeggen dat Red Bull Racing maximaal vijf procent, wat zou betekenen maximaal 7,25 miljoen Dollar, overgespendeerd heeft vorig jaar.
Ain’t no such thing as a free lunch
Red Bull zelf deed het af als een bedrag dat men jaarlijks uitgeeft aan de gratis lunch voor medewerkers in Milton Keynes. Bij Ferrari en Mercedes daarentegen, denkt men daar heel anders over. Vooral bij Das Haus is men daar heel stellig in. Hamilton zei eerder al dat elke paar ton die men niet uitgeeft, weer een update voor de vloer of iets dergelijks had kunnen betekenen. Daar de Brit de titel op een haar na verloor, kan je je voorstellen dat dit door zijn hoofd spookt.
Minor breach is niet zo minor
Ook teambaas Toto Wolff heeft duidelijk te kennen gegeven dat er wat hem betreft helemaal geen sprake is van een ‘lichte’ infractie van de regels. Hij vindt dat de FIA keihard moet optreden, maar dat de straf eigenlijk bijna altijd te licht zal zijn. Ook bijvoorbeeld als, zo zegt Wolff, Red Bull twee miljoen extra heeft uitgegeven en daarvoor tien miljoen boete moet betalen, is het alsnog niet eerlijk.
Pijn
Mercedes lijkt daarmee echt te zinspelen op het ontnemen van resultaten (Max’ titel) of in ieder geval draconische maatregelen die Red Bull echt pijn doen. Zo niet, dan is Mercedes zelfs bereid zelf het budgetcap te schaden, teneinde weer terug te keren aan de kop van het veld. Intern is daar kennelijk al over gesproken, zo weet Formula Passion in ieder geval te melden.
Gesjoemel
Mercedes speelt het dus andermaal hard. Maar ja, feitelijk, hebben ze ook wel een punt. Het is toch een beetje als doping gebruiken, dat extra geld uitgeven. Het is maar net hoe rechtlijnig je daarin bent om te bepalen wat de straf moet zijn. We vermoeden nog steeds dat de FIA Red Bull weg zal laten komen met een tik op de pols, ook gezien het ‘het eerste vergrijp’ is. Maar ja, dat zal dan inderdaad mogelijk de deur openzetten voor wijdverspreid gesjoemel met deze regels…
Het gejank stop niet.
Raymond
Master
Mercedes is even het voordeel vergeten wat zij in 2014 haalden met de illegale bandentests van Pirelli. Jankerds.
dvdouden
Master
Ah ja, mogen de kosten voor het meermaals repareren van een RB bolide nadat deze aan poeier gereden werd door toedoen van een MB coureur dan ook verhaald worden op MB? Lijkt me wel zo eerlijk/sportief.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Tijden voor komend weekend.
Kwalificatie is voor ons in de nacht.
Bijlagen :
Kwalificatie is voor ons in de nacht.
Bijlagen :
adinsx
Master
Wimken schreef:
Midden in de nacht dus.
midden in de nacht is pas om 03.00 uur.
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... dag-nacht/
Vooruit, het is de reservetijd van de avond. Alleen ga ik pas laat slapen, dus ik hou het op de avond
Dikke Dakduif
Master
Zaterdag avond is prima, ik hoef zondag niet vroeg op. Er is wel een redelijke kans dat ik in beschonken toestand ben
De race op zondagavond 9.00 uur vind ik perfect.
De race op zondagavond 9.00 uur vind ik perfect.
R
Master
djee schreef:
Ochtend- vs avondmensen. Als ik premier dan mag de bouw pas om 9 uur beginnen met herrie maken of anders als het buiten licht is in de koude periode.
Ambtenarentijden, dat zou je ook eens kunnen proberen .
Gewoon pas werken als het fluitmateriaal opgedirkt buiten loopt.
Piet_Piraat
Master
Idem. Ochtenden zijn niet altijd een (directe) keuze
Kwalificatie om middernacht is echt ruk, dat trek ik slecht. Die race is dan weer best prima (20.00u was nog mooierder), mits het geen rode vlaggen-circus wordt.
Kwalificatie om middernacht is echt ruk, dat trek ik slecht. Die race is dan weer best prima (20.00u was nog mooierder), mits het geen rode vlaggen-circus wordt.
djee
Tour de France kenner '23
djee schreef:
maarten28 schreef: Max en Lando zijn geen vriendjes meer.
Ah joh, volgende week is het weer vergeten en vergeven
Ah joh, volgende week is het weer vergeten en vergeven
Binnen een week
https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/939 ... in-monaco/
Raymond
Master
Deze vind ik wel leuk:
https://www.motorsportmagazine.com/arti ... k-17-years
Jaques Villeneuve die maar 0,8s achter Ocon zit in een paar rondjes.
https://www.motorsportmagazine.com/arti ... k-17-years
Jaques Villeneuve die maar 0,8s achter Ocon zit in een paar rondjes.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum