Pagina 1 van 8  [ 390 berichten ]
  Bericht 
adinsx
Master
Goed, ja ik weet veel van auto's maar dan vooral van de techniek. En wat is er leuker dan in de techniek van auto's duiken? Juist, een nieuwe auto uitzoeken. :kniktja:
Voor kerst moet ik toegang hebben tot de Athlon-portal om een nieuwe vierwieler samen te stellen voor de komende vier jaar.
Simpel, Renault zou je zeggen.


Mégane E-tech Electric EV60 220pk Iconic


Hm, ja. Maar er is meer op de markt.
De leaseregeling bij de nieuwe baas is niet enorm riant. Dat geven ze zelf ook toe. Leaseauto's zijn bij de overheid nou eenmaal minder gebruikelijk.
Kortom, geen dikke D-segmenter of premium C, wel het liefst EV. Die laatste wordt namelijk gestimuleerd omdat de overheid van 2025 CO2-neutraal wil zijn.
Mooi, maar met een budget van 800,- incl. brandstof, ex BTW (36 maanden, 25k/jaar) is EV best een uitdaging.
Het 'voordeel' zit hem dan ook in twee dingen.

1) Budgetoverschrijding bij EV mag 50% van de leasenorm zijn, bij ICE slechts 25%.
2) De luxe eigen bijdrage (wat je over budget gaat) mag je bij EV uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden
3) De eigen bijdrage is 125,- per maand

Al met al tikt te bijtelling dan al rap aan richting >500,- netto voor zowel EV als ICE (EV ~ 50k en 260 eigen bijdrage | ICE ~ 44k en 180 eigen bijdrage)
Note: de optie om de auto níet in de bijtelling te doen vind ik geen optie. Een hekel aan dingen bijhouden.

Tot zover het intro. Ja, ik heb de ambitie om EV te gaan rijden en vooralsnog bevat de shortlist:

1) Mégane E-tech EV60 220 Iconic incl. opties. -> 51k
2) Tesla Model Y RWD, geen opties: -> 50k
3) n.n.b. (hints? Tips?)

Maar dan, de vraag aan andere EV-rijders hier.

Ik ga straks zo'n 130 km enkele reis naar kantoor maken. Eerst vrij regelmatig, daarna minimaal 1x in de twee weken, mogelijk 1x in de week. Los van zakelijke ritten naar Den Haag, Zwolle, en soms Brussel. Op kantoor in Zoetermeer zijn zeven oplaadpalen en dankzij 'valet laden' door de receptie zorgen ze ervoor dat de EV's einde dag minimaal 80% hebben.

Totaal tikt het wel aan tot 40.000 km verwacht ik, inclusief 10.000 km privé. Is dat wel lekker te doen in een EV? Qua bijtelling maakt EV of ICE namelijk niet veel uit. Enige voordeel van de EV onderaan de streep is dat ik zo'n 2000 kWh opgewekte stroom overheb en die tegen contractarief kan laten vergoeden. Dat levert in ieder geval zo'n 100,- in de maand op (zolang salderen er is).

Kortom: EV of niet met geregeld ritten van 100-150km enkele reis. Of 'safe' voor een benzine gaan. Wellicht zelfs een die de sleurhut kan trekken, ook naar het buitenland ;)
  Bericht 
Blaataap
Master
Joh, je start iedere rit met minimaal 80% lading. Ik zou me echt geen zorgen maken over het rijden van dergelijke ritten met een nieuwe BEV.

Andere optie: waterstof (al dan niet FCEV). Heb me alleen niet verdiept in de prijzen, maar valt natuurlijk prima binnen de kaders van CO2-neutraliteit enzo.
  Bericht 
bruintje beer
Master
adinsx schreef:
2) De luxe eigen bijdrage (wat je over budget gaat) mag je bij EV uitsmeren over 60 maanden ipv 36 maanden
Oeh, dat klinkt goed. Betalen voor een auto die je alweer ingeleverd hebt :x
  Bericht 
zadkine
Master
EV is eigenlijk vandaag de dag alleen voordelig als je hem consequent op goedkope stroom (oud contract nog of ruim voldoende zonne panelen) kan laden. Dit omdat de overheid de stroom zonodig aan de gasprijs moest koppelen.

Leuke auto's: hyundai ioniq 6 (net uit), ioniq 5 , kia ev 6 ...allemaal zelfde klasse als model y maar lagere catwaarde (dus lagere bijtelling).
En zijn eigenlijk D segmenters.
Dus wagens 800 volt technologie met 10-80% laden in 18 minuten.

De VAG groep doet met die klasse wagens er aanzienlijk langer over om te laden en hebben daarnaast slechtere reviews.

En ja, met een range van 400plus km (met name ioniq 6 is aerodynamisch gemaakt dus wltp van 500+ range) kom je zeer makkelijk met die 40000 km uit de voeten. Is maar 80 laadcycly per jaar voor die ioniq 6 (en rij je wat vlotter misschien 100 tot 120 laadcycli.

Wel 3 fase aansluiting nodig (in carport...of een 3 fase wallbox voor EV's) om hem in 1 nacht vol te krijgen. Iets van 7 uur voor 100% laden met 11KW.

Als je wilt afrekenen kan het handig zijn om een eigen EV box te laten activeren met een laadpas zodat het laden gewoon in rekening gebracht wordt...en dan tegen standaard laadtarief van slow chargers.
  Bericht 
Suggestief
Master
Sleurhut gaat de deur uit?
  Bericht 
zadkine
Master
Suggestief schreef:
Sleurhut gaat de deur uit?


Tot 1600 kg geen probleem voor de door mij genoemde (AWD versies) wagens,
  Bericht 
DD81
Nieuwkomer
 
Je hebt allang de keuze gemaakt voor de Renault omdat er een Wybertje/Lozegne/Ruitvormiglogo op de neus zit.

adinsx schreef:
Note: de optie om de auto níet in de bijtelling te doen vind ik geen optie. Een hekel aan dingen bijhouden.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit héél weinig werk is (5 minuten per week max.) en bovendien lijkt het mij dat je dan ook een budget neutrale auto kan kiezen omdat je toch de Megane voor de sleurhut gaat gebruiken.
Dikke kans dat een Peugeot e-208 of vergelijkbaar meer dan goed genoeg is voor 95% van de ritten. Voor een bedrag over de €600 per maand lijkt me dat zeker de moeite.
  Bericht 
adinsx
Master
bruintje beer schreef:
Oeh, dat klinkt goed. Betalen voor een auto die je alweer ingeleverd hebt :x


Haha, nee bij inleveren vervalt het uiteraard. ;)

zadkine schreef:
Leuke auto's: hyundai ioniq 6 (net uit), ioniq 5 , kia ev 6 ...allemaal zelfde klasse als model y maar lagere catwaarde (dus lagere bijtelling).


Ik kom met de EV6 e.d. ruim boven de 50k uit, of ik kijk niet goed... De Ioniq6 is inderdaad heel aero, maar dat design trek ik nog slechter dan de Y :lol:

zadkine schreef:
Wel 3 fase aansluiting nodig (in carport...of een 3 fase wallbox voor EV's) om hem in 1 nacht vol te krijgen. Iets van 7 uur voor 100% laden met 11KW.
Als je wilt afrekenen kan het handig zijn om een eigen EV box te laten activeren met een laadpas zodat het laden gewoon in rekening gebracht wordt...en dan tegen standaard laadtarief van slow chargers.


Huis is 3-fase en voorbereid op een wallbox met loze leiding van 25mm naar de meterkast. Die wallbox wordt door de baas betaald incl. montage evenals het maandelijks achteraf uitbetalen van de thuis geladen kWh'en in de leaser. Vanaf januari tegen 68 cent/kwh. (en dus 'gratis' opgewekt afgelopen zomer)

Suggestief schreef:
Sleurhut gaat de deur uit?


zadkine schreef:
Tot 1600 kg geen probleem voor de door mij genoemde (AWD versies) wagens,


Nee, de sleurhut blijft en daarmee ook de GT205. De Clio van de vrouw gaat eruit en zij gaat de Mégane rijden wanneer ik ook weg ben. Als ik thuiswerk pakt ze uiteraard de leaser.
Ja, de Mégane is een klap duurder in vaste lasten dan de Clio, maar het kan er vanaf.

De EV mag de sleurhut binnen NL verplaatsen als ie dat kan/mag. Het buitenland in met de hut erachter zie ik niet zitten.
  Bericht 
zadkine
Master
adinsx schreef:
Ik kom met de EV6 e.d. ruim boven de 50k uit, of ik kijk niet goed.


Eigenlijk weet ik dat niet.
Instapprijs was indertijd (2021) even boven de 40.
Het topmodel, alles erop en eraan, (ioniq 5) 58K.

Hangt dus nogal van de gekozen versie af.

vzv ik weet is ook die Y ruim boven de 50K (eerder iets van 65- 70K....en die noemde je, dus vandaar dat ik deze noemde....zelfde prijsklasse of iets eronder.
  Bericht 
Griffin
Master
zadkine schreef:
EV is eigenlijk vandaag de dag alleen voordelig als je hem consequent op goedkope stroom (oud contract nog of ruim voldoende zonne panelen) kan laden. Dit omdat de overheid de stroom zonodig aan de gasprijs moest koppelen.

Lease heh, Adje hoeft de stroom niet zelf te betalen.

Anyway, 300km per dag is geen enkel probleem in de meeste moderne EV's. No issue. Belangrijke eigenschap: 3-fasen laden (er zijn nog steeds EV's te koop die dat niet kunnen). Mogelijke kanshebbers zou ik zeggen:
* de nieuwe KIA e-Niro EV
* Hyundai ioniq 6
* Renault megane e-tech (zou niet mijn voorkeur hebben, maar voor jou...)
* Polestar 2


Da's het korte lijstje. De model Y zou ik niet doen, met jouw historie krijg je spijt van een Tesla. Slechte lak (nog steeds), lekkages en slecht passende carrosseriedelen zijn nog steeds schering en inslag.
  Bericht 
adinsx
Master
zadkine schreef:
vzv ik weet is ook die Y ruim boven de 50K (eerder iets van 65- 70K....en die noemde je, dus vandaar dat ik deze noemde....zelfde prijsklasse of iets eronder.


Ah daar zit het hem. Ze hebben sinds enige tijd een nieuwe instapper, de RWD die die begint bij 49.999,-.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ik zou lekker op peut blijven rijden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hij gaat naar een nieuwe baan waarbij het min of meer de bedoeling is om dit te gaan doen dus dat volelektrisch rijden zit er wel in. Zeker als ie zn lieveling door kan schuiven biinnen het gezin en daardoor behouden blijft als backup.
  Bericht 
adinsx
Master
Dave snapt het. Eruit met die driepitter Clio, Mégane blijft voor de hut. EV van de baas om EV-ervaring op te doen (en goed te doen) en overschot stroom ten gelde maken.

Onder aan de streep is het allemaal natuurlijk duurder dan de optie:
ICE die ook de caravan kan trekken. Clio behouden. Tja... Domweg een luxeprobleem, of zit emotie de rationele gedachte in de weg :[
  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
ICE die ook de caravan kan trekken.


zonder caravan is het al een heel avontuur laat staan met zo'n massief ding, rijbereik loopt terug per tiental denk ik heuveltje op. Op dat vlak mis ik Top Gear wel een beetje met waanzinnige ondernemingen. Als je het toch gaat doen graag een live video log, wordt een absolute winnaar :cheer:
  Bericht 
adinsx
Master
Oh nee, dat ga ik zéker niet aan. Daarom staat er ook ICE die de caravan kan trekken en niet EV die de caravan kan trekken. Binnen Nederland prima, maar buitenland? Echt niet. Deze video van Roland Tameling vond ik wel treffend. Naar Parijs zonder iets achter de Volvo C40 Recharge, terug met een kleine caravan. Nauwelijks heuvels/bergen, maar wel oplaadellende. Ergste is nog dat veelal de caravan afgekoppeld moet worden om fatsoenlijk te kunnen laden :lol:


Youtube video



Vrijdagmiddag overigens een proefrit bij Tesla Duiven ingepland. Enorme bak ruimte in zo'n Y, maar de looks (vooral front), man man...
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Zou gewoon dat Franse e-hok bestellen. Clio eruit en je hebt 2 prima auto's waarmee je in principe alles kan. Privé zoveel mogelijk met het lease hok ter compensatie van de hoge bijtelling en klaar. Met de range en frequentie die je (uiteindelijk) rijdt valt dat allemaal prima te doen.

OV geen optie? Zeker als je op termijn niet frequent woon-werk gaat reizen. Want als je "zakelijk" reist, dan is het gewoon werktijd. Dus dan is wat tijdverlies niet zo erg. Ben zelf bij een nieuwe baan zelf 2x per week met (volledig betaalde) OV gaan reizen. Scheelt veel filerijden. Kost wel extra reistijd, maar kan wel ff de ogen dichtdoen of even wat doen onderweg. Ga alleen op vrijdag vaak wel met de auto omdat er dan geen file en plenty parkeerplek is.
  Bericht 
adinsx
Master
OV is te doen naar de kantoren in Zoetermeer, Zwolle, etc. maar het is niet én én voor zover ik weet. Mijn vaste werklocatie is thuis, en daarmee zijn alle kilometers zakelijk (dus geen woon-werk). Met dat gegeven kunnen ze weer een leaseauto verantwoorden. Hoe het exact in elkaar steekt weet ik nog niet. Moet dat personeelshandboek nog eens goed doornemen :[
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Vandaar dus OV: je hebt al 2 auto's. Overheid betaalt (1e klas?) OV helemaal, zeker zakelijk verkeer. Dan leasebedrag als extra loon als dat mogelijk is (in bedrijfsleven is die arbeidsvoorwaardenuitruil heel gebruikelijk). Als je dan een keer zakelijk ergens heen moet waar OV niet werkt, boek je een huurauto.

Van 800 bruto, geen eigen bijdrages en geen bijtelling kun je privé prima rijden, zeker als je de auto al hebt.
  Bericht 
Raymond
Master
zadkine schreef:
De VAG groep doet met die klasse wagens er aanzienlijk langer over om te laden en hebben daarnaast slechtere reviews.

Reviews zeggen niks. Iemand die gecharmeerd is van Koreaanse meuk zal een VAG nooit waarderen. Ik rij een Enyaq. Probleemloze auto. Geen idee waar je het over hebt met 'doen er aanzienlijk langer over om te laden'. Je kan beter kijken naar de irritatiefactor van de technische hulpmiddelen. Systemen die je irriteren als een noodremassistent en die slecht uit te zetten zijn. Daar zou ik een auto op laten staan. Vandeweek ook weer zo'n verkapte advertentie van Volvo in de krant. Een interview met een zogenaamde eigenaar die z'n leven te danken had aan de noodremassistent. Donder lekker een eind op, die systemen grijpen ook in als het niet nodig is en zonder dat je er controle over hebt. BAM stil, noodstop. Lekker voor je achterligger. Levensgevaarlijke meuk in die nieuwe auto's.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
Daarom staat er ook ICE die de caravan kan trekken


oh pardon, al die afkortingen ook.

adinsx schreef:
Enorme bak ruimte in zo'n Y, maar de looks (vooral front), man man...


waren gisteren ook bij zo'n handelaar in Obdam (boekelenbakker) die een heel zooitje van die Tesla's en ander spul had staan. Totaal niet naar gekeken en dus niet opgevallen die Y's. Nou moet ik er wel bij zeggen dat daar ook wel heel wat ander spul staat waardoor het niet echt meer opvalt :D
  Bericht 
Black98
Master
Ik rij nu een jaar EV, Polestar 2, en heb werkelijk nog nooit range anxiety gehad. Je kunt tegenwoordig echt overal laden, dus wat mij betreft een no-brainer om voor EV te gaan ipv ICE.
Bjorn Nyland (TeslaBjorn) heeft al met de Megane gereden en aardige testjes gedaan:
https://www.youtube.com/@bjornnyland/se ... ery=megane

zadkine schreef:
Dus wagens 800 volt technologie met 10-80% laden in 18 minuten.
De VAG groep doet met die klasse wagens er aanzienlijk langer over om te laden en hebben daarnaast slechtere reviews.

Dat is de theorie, maar in de praktijk halen de Kia en Hyundai zelden die snelheden en als ze het al halen is het maar kort.
Juist de VAG auto's hebben een redelijk vlakke laadcurve.
Weet nog dat ik in Zweden naast een RS Etron GT stond bij een Ionity lader.... niet normaal wat die voor snelheden haalde :o Is alleen natuurlijk een iets andere prijsrange :lol:
  Bericht 
mr. mcduc
Master
Griffin schreef:
Anyway, 300km per dag is geen enkel probleem in de meeste moderne EV's.


Ik heb een Tesla M3LR, langste range die er beschikbaar is (zogenaamd 560WLTP en 470 volgens Tesla zelf) en vind 300 km op een dag wel een probleem. Als je een beetje tempo wil maken ga je dat niet halen, zeker niet op een koude winterdag.

Je batterij iedere dag naar 100% opladen wordt overigens ook afgeraden.

En dan probleem 2, stel dat je het net haalt. Dan moet je thuis meteen aan de lader en hoef je dus 's-avonds nergens meer heen.

Misschien geen probleem, maar ik zou het wel meenemen in je overweging.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Black98 schreef:
Je kunt tegenwoordig echt overal laden,


gratis toch?
  Bericht 
adinsx
Master
mr. mcduc schreef:
En dan probleem 2, stel dat je het net haalt. Dan moet je thuis meteen aan de lader en hoef je dus 's-avonds nergens meer heen.


Hmm... goede wel. 's avonds rijden we geen enorme afstanden, maar wel vier keer in de week naar het voetbalveld. Belangrijkste zal zijn om op kantoor ook te laden voor de terugweg.

Black98 schreef:
Bjorn Nyland (TeslaBjorn) heeft al met de Megane gereden en aardige testjes gedaan:


Daar heb ik er al heel wat van gekeken. Mooie serie inderdaad :thumb:


Op kosten van de baas EV-rijden zie ik in ieder geval wel zitten, maar het geeft wel wat concessies, waaronder niet denken met 140 op links tijd in te gaan halen. :lol:
Een hele ruime EV is ook niet nodig om dat de GT blijft, dus ja, met de Mégane E-tech kom ik prima uit. Zo'n Y is een lel van een auto en wordt zelfs krap op de oprit, maar de techniek van Tesla is prima op orde natuurlijk. Een Fransoos nemen die net uit is, is nooit een goed idee :lol:


Eerst nog de toegang tot de portal afwachten en kijken wat alles daadwerkelijk gaat kosten.
Dan valt er pas echt een keuze te maken incl. de financiële gevolgen daarvan. :[
  Bericht 
snovvdog
Master
De verplichte snovvopmerking: auto van 47k die niet harder dan 160 km/h gaat, dat zou dus een grote no-go zijn voor mij :nothanks: .

Model Y lijkt mij geen discussie, 2x zo snel naar de 100, normale top, sterker nog, buiten de Polestar 2 (dual motor versie) en de Model 3 en Model Y zou ik tot 60k geen enkele elektrische auto willen hebben, al helemaal niet als je er voor moet bijbetalen!

Als je de Tesla's of Polestar 2 niks vindt zou ik gewoon peut nemen...
  Bericht 
mr. mcduc
Master
snovvdog schreef:
zou ik tot 60k geen enkele elektrische auto willen hebben


Ik heb een I4 in bestelling staan, vind ik zelf toch behoorlijk gaaf 8)
  Bericht 
snovvdog
Master
Mooie auto en 190 is al veel beter dan 160. Nog steeds voor die prijs liever een 330E (of 430i).
  Bericht 
Dave
Webspecialist
In Nederland kan je helemaal niet sneller dan 160, zeker niet op forensentijden dus boeiend. Daarnaast is het sowieso te risicovol om te gaan zitten stunten met forse snelheden als je een gezin thuis hebt die onderhouden dient te worden.

snovvdog schreef:
zou ik


het is even wennen maar het gaat niet over jou ;)
  Bericht 
adinsx
Master
mr. mcduc schreef:
Ik heb een I4 in bestelling staan, vind ik zelf toch behoorlijk gaaf 8)


Heel gaaf, maar met het beschikbare budget en bijkomende eigen bijdrage geen optie :lol:
Als ze de eigen bijdrage nou afschaffen dan valt er voor 500 netto heel wat leuks te shoppen O:)

snovvdog schreef:
De verplichte snovvopmerking: auto van 47k die niet harder dan 160 km/h gaat, dat zou dus een grote no-go zijn voor mij :nothanks: .


gelukkig blijft de GT, maar met EV wil je sowieso niet lange tijd 130+ karren want dan kom je niet thuis :lol: .
Maar... Auto's op peut zoals de huidige Mégane (dus C-segment en 200+ pk), zijn er nauwelijks meer / onbetaalbaar.

De model Y is 0,5s sneller naar de 100 dan de Mégane E-tech (zit behoorlijk gewichtsverschil in), dus het valt mee. De top van de Y is wel beter. Ik ga eens in Carbase kijken welke EV's onder de 8s naar de 100 willen en betaalbaar blijven. O:)
  Bericht 
zadkine
Master
adinsx schreef:
Ze hebben sinds enige tijd een nieuwe instapper, de RWD die die begint bij 49.999,-.


Dan kan je bij mijn weten dus ook een ioniq 5 of ev6 kopen voor dat geld (RWD).

mr. mcduc schreef:
vind 300 km op een dag wel een probleem. Als je een beetje tempo wil maken ga je dat niet halen, zeker niet op een koude winterdag.


Ik rij (als ik in Nederland ben) probleemloos 360 km op een dag in de zomer. WLTP van de awd ioniq is 430 km...veel minder dan die 560.
Ook in de winter bij temp van rond de 0 graden. (In de zomer ruim stroom over of wel 90% laden is genoeg om reserve te hebben.)
Desnoods op bestemming dus 1 uur met 10KW bijladen bij de lokale gemeentelijke slowcharger...
Dit gaat uit van de vmax in Nederland...strikt op cruise control ingesteld.

Bij doorrijden (ritje naar Polen vanuit Nederland over bv Duitse wegen) : met 120 km/h is 300 geen probleem. Met 130 /h 250 km (voorjaar t/m najaar tot nu toe).

Als je tegen de invorderingsgrens aan wilt rijden....dan is de range behoorlijk veel lager....ca 200km.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
snovvdog schreef:
Mooie auto en 190 is al veel beter dan 160. Nog steeds voor die prijs liever een 330E (of 430i).


De overweging bij lease is heel anders. Die vallen niet in mijn budget.
Vergelijkbaar is een Golf, C-klasse (1.6), Audi A3 etc...

Bovendien heb je inderdaad nog het voordeel dat de (overtollige)opbrengst van de PV panelen dus voor standaard levertarief wordt vergoed.

zadkine schreef:
Met 130 /h 250 km (voorjaar t/m najaar tot nu toe).


Dat dus, en een paar keer flink optrekken, ik heb niet voor niks 350pk
250 haal ik altijd wel, ook bij -10, maar m'n ouders wonen dus bijvoorbeeld 140 km enkele reis weg.
  Bericht 
zadkine
Master
mr. mcduc schreef:
en een paar keer flink optrekken,


Dat maakt nagenoeg NIETS uit op je verbruik.
De hoeveelheid die je verstookt om op snelheid te komen is nogal onafhankelijk van hoe snel je dat doet. (Banden kunnen iets meer slijten trouwens)

Waar je range wel enorm van achteruit gaat is remmen gebruiken (dus niet uitkomen met de regeneratie vertraging).

O ja...kijk dus erg goed naar hoe de diverse wagens regenereren...en hoe makkelijk je dat on the fly kunt aanpassen.
Bij hyundai-kia gaat dat middels flippers aan het stuur en erg prettig (na korte gewenning...zelfde systeem had ook de outlander phev dus ik was al gewend hieraan voor aankoop))
Met de leaf van 2013 was het eigenlijk niet instelbaar...en moest ik dus mijn rijstijl aan de beschikbare regeneratie aanpassen.
  Bericht 
maarten28
Master
mr. mcduc schreef:
Griffin schreef: Anyway, 300km per dag is geen enkel probleem in de meeste moderne EV's.

Ik heb een Tesla M3LR, langste range die er beschikbaar is (zogenaamd 560WLTP en 470 volgens Tesla zelf) en vind 300 km op een dag wel een probleem. Als je een beetje tempo wil maken ga je dat niet halen, zeker niet op een koude winterdag.

Je batterij iedere dag naar 100% opladen wordt overigens ook afgeraden.

En dan probleem 2, stel dat je het net haalt. Dan moet je thuis meteen aan de lader en hoef je dus 's-avonds nergens meer heen.


Enkele reis is 130 km. Dat haal je dus altijd. Als je op het werk vol laadt zou je in de winter met 57% thuis komen en in mijn ervaring reken je dan wel heel erg onzuinig. Natuurlijk verbruik je meer als je op zijn flitsforums rijdt. Dat is je keuze.
  Bericht 
adinsx
Master
zadkine schreef:
Bij hyundai-kia gaat dat middels flippers aan het stuur en erg prettig (na korte gewenning...zelfde systeem had ook de outlander phev dus ik was al gewend hieraan voor aankoop))


De Mégane heeft ook flippers achter het stuur, alleen is one-pedal-drive, niet mogelijk begreep ik uit verschillende testen.
Hoe de Y dat doet, werkelijk geen idee. Ga ik vrijdag ontdekken in het 45 minuten rondje wat ik ermee krijg.
  Bericht 
snovvdog
Master
Dave schreef:
n Nederland kan je helemaal niet sneller dan 160

:nono: Traagzaad uitspraak.

adinsx schreef:
welke EV's onder de 8s naar de 100 willen

Willen ze bijna allemaal wel.

mr. mcduc schreef:
De overweging bij lease is heel anders. Die vallen niet in mijn budget.
Vergelijkbaar is een Golf, C-klasse (1.6), Audi A3 etc...


Bijzonder... Toen ik de prijzen checkte 2021 waren EV's echt flink duurder dan dat. Of je werkgever hanteert een ander maandbudget/leasebedrag bij ICE's vs EV's...
Ik snap het wel, I4 is een auto die ik niet op het netvlies had staan. Ik vind zelf 180-190 die magische grens, eronder is niet OK, daarboven valt er mee te leven :)

mr. mcduc schreef:
Bovendien heb je inderdaad nog het voordeel dat de (overtollige)opbrengst van de PV panelen dus voor standaard levertarief wordt vergoed.

Die regeling hebben wij ook niet, dus snap ik ook nog wel!

maarten28 schreef:
Natuurlijk verbruik je meer als je op zijn flitsforums rijdt. Dat is je keuze.

Verwarming maakt ook een hoop uit heb ik gemerkt.
Laatst eens gespeeld: Climate control uit = 900watt verbruik, verwarming vol aan +stuur + stoel + achterruitverwarming + geluid hard = 6kw verbruik (zonder te rijden!)! En De accu's zijn flink minder goed in de winter. Scheelt zomaar 20-30%...
  Bericht 
mr. mcduc
Master
snovvdog schreef:
Bijzonder... Toen ik de prijzen checkte 2021 waren EV's echt flink duurder dan dat. Of je werkgever hanteert een ander maandbudget/leasebedrag bij ICE's vs EV's...


Het schijnbaar kleine verschil in bijtelling tikt toch flink door in het maandbedrag en we mogen bij een EV inderdaad meer overleasen (eigenlijk zelf bijbetalen). Door de voordelen in de vergoeding voor laadkosten wordt dat verschil dan vervolgens weer omlaag gebracht.
  Bericht 
Speedy J
Master
Even los van de autokeuze een andere vraag; wat verbruikt een EV bij filerijden? In hoeverre beïnvloedt dat je bereik? Zou in de praktijk een aandachtspunt kunnen zijn. Misschien.
  Bericht 
Black98
Master
Speedy J schreef:
wat verbruikt een EV bij filerijden?

Zo goed als niets: https://www.ad.nl/auto/waarom-elektrisc ... a2a082ea7/
Juist voor een EV zijn snelheid en daarmee luchtweerstand de grootste factor.
  Bericht 
adinsx
Master
mr. mcduc schreef:
Het schijnbaar kleine verschil in bijtelling tikt toch flink door in het maandbedrag en we mogen bij een EV inderdaad meer overleasen (eigenlijk zelf bijbetalen). Door de voordelen in de vergoeding voor laadkosten wordt dat verschil dan vervolgens weer omlaag gebracht.


Dat geldt bij mij dus inderdaad ook. Hoewel ik eigenlijk een brandstofauto zou kunnen kiezen die bijna binnen budget blijft én dan heb ik ook een buitenland tankpas wat me 650,- zomervakantie-benzine scheelt. Mijn eigen Mégane in de zomer inzetten als 'huurauto' (en dus tankpas), gaat hem denk ik niet worden. :[
  Bericht 
maarten28
Master
Nog opties wat betreft auto's: Cupra born en Skoda Enyaq.

Wat betreft woon-werkverkeer zie ik geen enkel probleem met dit soort EV's, vooral niet als je thuis en op je werk kunt laden. Ook als je in Nederland ergens heen gaat lijkt het me geen probleem, vooral op je bestemming laden.
Het enige waar je over moet denken is vakantieritten over de lange afstand. En voor de meeste mensen blijkt dat uiteindelijk toch ook weer geen groot probleem te zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
En De accu's zijn flink minder goed in de winter.


????
Waarom zouden ze slechter werken .....als een deel van die 6KW gebruikt wordt om de batterij op temperatuur te houden en krijgen (of restwarmte van de elektrische componenten incl motor.)
Bruikbare energie inhoud zal niet veel schelen op langere ritten.
Wat wel veel scheelt (net als bij ICE trouwens , die zijn ook behoorlijk onzuiniger bij kou) is dat koude lucht zwaarder is per kuub en dus meer gewicht opzij geduwd moet worden als het koud is.
Ruwweg 10% meer bij 0 graag als bij 27 graad.
En verder is inderdaad verwarming ook wat kostbaarder als de auto onvoldoende restwarmte heeft (of dit niet gebruikt) voor cabine verwarming....speelt vooral als het echt vriest en bij korte ritjes.
(Laat nou ook bij ICE het verbruik veel hoger zijn bij korte stukjes....)
  Bericht 
Black98
Master
Ik heb van de zomer op vakantie naar Zweden in 4 weken 6700km gereden elektrisch, dus nee, lange afstanden zijn geen probleem als je je een beetje voorbereid.
Heb er iets langer over gedaan dan het jaar ervoor met de Niro, maar daarentegen was de reis wel relaxter door de vakere verplichte laadstops ipv maar door blijven kachelen.
Heb zelfs de poolcirkel bezocht bij Jokkmokk https://www.google.com/maps/place/Jokkm ... 19.8229207
  Bericht 
Griffin
Master
mr. mcduc schreef:
Ik heb een Tesla M3LR, langste range die er beschikbaar is (zogenaamd 560WLTP en 470 volgens Tesla zelf) en vind 300 km op een dag wel een probleem. Als je een beetje tempo wil maken ga je dat niet halen, zeker niet op een koude winterdag.


In Nederland is dat prima te doen. Adsie moest 2 x 60km op een dag, dan is 300 echt meer dan genoeg. Ik doe met mijn ouwe ioniq (28 kWh) 2 x 40km en rij dan 2 keer heen en weer in de winter en dan kom ik met 30km range over thuis. Veel harder dan 120 kan het toch niet in de spits. Als je met een Tesla 3LR in de winter geen 120km kan draaien doe je echt iets heel raars met het ding. En 100% laden? Dat kan sowieso niet met een Tesla, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
  Bericht 
Griffin
Master
snovvdog schreef:
6kw verbruik

Wuut? Dat ding van jou is defect, kan nooit kloppen.

Alles bij elkaar heb je kortstondig misschien 3 kW nodig, maar dat is allesbehalve continue. Daarbij zoek je natuurlijk wel een EV met warmtepomp ipv een weerstandsverwarming (armoedig gedoe...). Bij normaal gebruik is dat bij elkaar gemiddeld 500W tot 600W zonder dat je ook maar een moment na hoeft te denken over verbruik.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
????
Waarom zouden ze slechter werken


Grotere weerstand, meer interne verliezen.
  Bericht 
Blaataap
Master
NoCashCow schreef:
Vandaar dus OV: je hebt al 2 auto's. Overheid betaalt (1e klas?) OV helemaal, zeker zakelijk verkeer. Dan leasebedrag als extra loon als dat mogelijk is (in bedrijfsleven is die arbeidsvoorwaardenuitruil heel gebruikelijk). Als je dan een keer zakelijk ergens heen moet waar OV niet werkt, boek je een huurauto.


Overheid betaalt alleen OV 2e klas volledig. 1e klas is altijd bijlappen voor eigen rekening. Wat wel goed geregeld is, maar waar je wel akkoord voor nodig hebt van de budgethouder (je leidinggevende over het algemeen) is een dienstauto voor reizen waarvoor OV geen optie is. Helaas vinden congressen doorgaans in Utrecht/Amersfoort e.o. plaats waardoor OV theoretisch gezien altijd een optie is :[

Maar goed, [~adinsx], het wordt dus waterstof want dat is de toekomst. Moet je als toekomstig beleidsmedewerker duurzame mobiliteit toch weten ;)

Als het toch elektrisch moet, vergeet dan de Nissan-afgeleide van je Renaultvoorkeurmodel niet. Schijnt het erg prima te doen als ik Autogefühl mag geloven.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Blaataap schreef:
1e klas is altijd bijlappen voor eigen rekening.


Hangt van de reis af. Als je standplaats Zwolle is en je moet naar Den Haag, mag je eerste klas reizen. Dit wordt volledig vergoed, want het is dan een dienstreis.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Grotere weerstand, meer interne verliezen.


Voorverwarmd vertrekken...is de batterij ook meer op temperatuur.
Een batterij management systeem in auto's is echt heel veel beter dan de meeste mensen zich realiseren bij bv Tesla (en andere moderne BEV wagens)
  Bericht 
zadkine
Master
Blaataap schreef:
het wordt dus waterstof want dat is de toekomst. Moet je als toekomstig beleidsmedewerker duurzame mobiliteit toch weten ;)


Lachen, al die mensen die steeds maar weer H2 roepen voor personen auto's.
Er is al vele keren voorgerekend op internet dat dat GEEN optie is.
Waaronder door Tesla Bjorn

Zeer slecht rendement (gezien de hoge compressie die nodig is om een beetje range mee te krijgen) en de ook al slechte efficiëntie van H2 cyclus.
 Pagina 1 van 8  [ 390 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy