Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
ed schreef:
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers.

Elektrische auto's worden vaak geprezen om hun betrouwbaarheid, omdat er weinig bewegende delen in zitten. Maar als er iets kapot gaat, is het vaak ook meteen duur. Zeker als het gaat om het accupakket. Vervanging is enorm kostbaar, daardoor kunnen elektrische auto's bij een kleine aanrijding al vrij snel total loss worden verklaard.

Dat probleem wordt volgens een nieuw rapport van Reuters verholpen doordat fabrikanten de accu's steeds verder onderin de auto's wegstoppen. Daardoor kunnen grotere accu's worden gebruikt of blijft er meer plek over voor bagage. Ook maken accu’s steeds vaker deel uit van het chassis. Dat zorgt voor meer stijfheid en minder gewicht omdat er kan worden bespaard op staalconstructies. Keerzijde is echter wel dat de accu's hierdoor moeilijker te repareren zijn.

Een andere reden is dat veel schuim en andere beschermende middelen worden gebruikt om het accupakket stijver te maken. Dat is goed voor de structuur van de auto, maar het betekent ook dat in veel gevallen al bij een relatief kleine aanrijding meteen een compleet accupakket moet worden vervangen - iets wat bij de meeste merken al snel 15.000 euro kost. En dat terwijl een deelreparatie van één of enkele cellen wellicht ook mogelijk was.

Volgens experts is bijvoorbeeld de Tesla Model Y vrijwel niet te repareren vanwege onder andere voorgenoemd schuim. Aan de accupakketten van de Model S, X, 3 en Y zijn veel makkelijker deelreparaties uit te voeren. Ook andere merken zijn voorzichtig met het doen van deelreparaties. Elektrische Mercedes-modellen hebben bijvoorbeeld een sensor aan boord die de kracht van een botsing meet. Wanneer deze boven een bepaalde grenswaarde komt, treedt een beveiliging in die het accupakket onklaar maakt. Vervangen van het gehele pakket is dan de enige optie.


Goed plan die elektrische auto's O:)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
all risk verzekering, zie het probleem niet.

---
Ahja, het is Erik weer. Ik had al zo'n vermoeden. *Katsjing*
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Ahja, het is Erik weer.


#TeamHawaaishirtjes?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nou.. Deze is wel gepokt en gemazeld hoor, 2005 komt ie voor het eerst voor op deze forum; post344851.html?hilit=kouwenhoven#p344851
  Bericht 
bert65
Master
GoCar schreef:
Is nieuwe accu in Polestar 2 duurder dan auto zelf?
De Chinese eigenaar van een Polestar 2 moest ongetwijfeld even slikken toen hij hoorde hoeveel de herstelling na een ongeval zou kosten. Omgerekend 78.000 euro of meer dan de nieuwprijs van de auto, bericht Jiemian News. Het grote probleem: een ingedeukte accu.

In een elektrische auto is de hoogspanningsaccu een bijzonder duur onderdeel dat je beter niet beschadigt. Dat blijkt nogmaals uit het volgende, opmerkelijke verhaal uit China. De eigenaar van een Polestar 2, een zekere mijnheer Huan, kreeg daar na een ongeval een offerte van 540.000 yuan of 78.000 euro voorgeschoteld, als we Jiemian News mogen geloven, een bekende Chinese website met zakelijk nieuws.

Batterij elektrische auto vervangen is peperduur
Niet alleen accu
Dit hoge bedrag roept heel wat vragen op. Het slaat niet alleen op de vervanging van de accu zelf. Ook andere onderdelen (chassis, koplampen …) liepen schade op toen de bestuurder een ongeval had. In de Polestar 2 zit de accu in een batterijbehuizing met een aluminiumbasis. Blijkbaar werd die geraakt en ingedeukt, net als de accu zelf. .

Volgens Jiemian News zou alleen de vervanging van het accupakket ‘maar’ 400.000 yuan of afgerond 58.000 euro kosten. Nog altijd onverklaarbaar veel. Ter vergelijking: voor een nieuwe Polestar 2 (de dual motor-versie, met vierwielaandrijving, groot rijbereik en twee elektromotoren) betaal je in ons land vandaag 57.500 euro. De herstelling zou dus duurder zijn dan een nieuw exemplaar …

Hierbij stellen we ons ook de vraag of het niet haalbaar was om bepaalde batterijcellen te vervangen, in plaats van meteen het hele pakket. Dat is mogelijk bij de Polestar 2 en uiteraard veel goedkoper. Polestar biedt trouwens acht jaar of 160.000 km garantie op problemen met de accu, maar die geldt natuurlijk niet als je een ongeval veroorzaakt.

Ook andere merken
Aangezien niet alle technische details van dit schadegeval bekend zijn, is de juistheid van de cijfers moeilijk te verifiëren. Maar het is zeker niet de eerste keer dat berichten verschijnen over dure herstelkosten bij elektrische auto’s. Fabrikanten doen hier nogal geheimzinnig over.


Een onderzoek van het Duitse automagazine AutoBild (waarin Polestar ontbrak) gaf eerder dit jaar enkele interessante inzichten. Bij de Tesla Model S zou een batterijwissel zo’n 20.000 euro kosten, bij de Hyundai Kona Electric (64 kWh) 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge (met gelijkaardige technologie als de Polestar 2) 37.854 euro. Torenhoge bedragen, maar toch nog aanzienlijk lager dan de Chinese Polestar 2 in dit merkwaardige geval.
  Bericht 
bruintje beer
Master
ed schreef:
Volgens experts is bijvoorbeeld de Tesla Model Y vrijwel niet te repareren vanwege onder andere voorgenoemd schuim. Aan de accupakketten van de Model S, X, 3 en Y zijn veel makkelijker deelreparaties uit te voeren.
Model Y is een crime om te repareren, daarmee vergeleken is de Model Y een eitje :huh:
  Bericht 
Schoenzool
Master
bert65 schreef:
Het slaat niet alleen op de vervanging van de accu zelf.


Oja, hier hoorde ik laatst van mijn oom van dat je accu's ook alleen maar kan laten vervangen bij de dealer?
Hij heeft een BMW, verschilt misschien per merk.
Mijn andere oom heeft een eigen garage (universeel) en die kon er niks mee omdat er bepaalde "sloten" op zaten die alleen een dealer kan openen.
Meen dat het zoiets was, maar kan zijn dat mijn geheugen me wat in de steek laat over hoe het nu precies in elkaar zit. In iedergeval ging het niet bij zijn bmw
  Bericht 
bruintje beer
Master
GoCar schreef:
Nog altijd onverklaarbaar veel.
De naïeve aanname dat een reparatie per definitie minder kost dan een nieuwe exemplaar :x
  Bericht 
bert65
Master
Schoenzool schreef:
Oja, hier hoorde ik laatst van mijn oom van dat je accu's ook alleen maar kan laten vervangen bij de dealer?

Klopt en wel door een gecertificeerde monteur.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
Deze is wel gepokt en gemazeld hoor, 2005 komt ie voor het eerst voor op deze forum


Das voor mijn tijd :lol:
  Bericht 
Schoenzool
Master
bert65 schreef:
Klopt en wel door een gecertificeerde monteur.


Dus reparaties gaan sowieso een stuk duurder worden. Dealer is nu al stuk duurder dan universeel.
Zullen die laatstgenoemde bedrijven ook niet blij mee zijn als dadelijk steeds meer stroomrijder worden
  Bericht 
bert65
Master

Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
En deze video slaat op? Ik zie een hele auto en nie ene die een tikkie hep gehad

Wat overigens ook duur is. Alleen het inieminie batterijtje bij mij is al 5K, is er nog niets mee gedaan. Dus ja, het is heel duur en niet eenvoudig. En dan moet je nog gaan uittrekken / plamuren / spuiten. Succes.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dave schreef:
all risk verzekering, zie het probleem niet.
Dat geld groeit aan de bomen inderdaad.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Piet_Piraat schreef:
Dat geld groeit aan de bomen inderdaad
In het kader van bevorderen electrisch rijden worden de premies over de hele linie aangpast ipv alleen voor electrohokken.
  Bericht 
Raymond
Master
bruintje beer schreef:
Model Y is een crime om te repareren, daarmee vergeleken is de Model Y een eitje :huh:

Eieren zijn ook een crime om te repareren.
  Bericht 
zerty
Master
Schoenzool schreef:
Oja, hier hoorde ik laatst van mijn oom van dat je accu's ook alleen maar kan laten vervangen bij de dealer?
Hij heeft een BMW, verschilt misschien per merk.


Tesla accu's zijn wel te repareren. (die van de model Y nog niet :roll: )

Youtube video
  Bericht 
Dave
Webspecialist
En weer een auto zonder schade.

ed schreef:
aanrijdingen


Hoe lastig is het?
  Bericht 
zerty
Master
Een beschadigde accubak en eventueel modules kunnen niet vervangen worden?
Probleem bij Tesla is dat ze, na een aanrijding, het superchargen uitschakelen.
Laden bij anderen gaat wel nog.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
kunnen niet vervangen worden


zal vast wel, het artikel gaat over dat elektrohokken sneller total loss zijn. Dat wekt te indruk dat de totale schadekosten sneller de dagwaarde overstijgen. Anders is een auto niet total loss.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Goed verdienmodel. Auto in zo groot mogelijke onderdelen verdelen en die voor een kapitaal per stuk verkopen. Als je voor een auto van 50k alle onderdelen los koopt, zit je zo in de tonnen.
Elektroauto is weer een mooie manier om een John Deertje te doen.
  Bericht 
adinsx
Master
Bosch heeft in Duitsland een typegoedkeuring op een compleet vervangingspakket van de Prius III. Nieuwe accucellen, nieuwe temperatuursensoren maar wel alles binnen het bestaande pakket. Alleen 2kg zwaarder maar dat valt binnen de reglementen. Feitelijk is er nog geen regelgeving over wat wel of niet mag aan accupakketten, behalve dan dat het goed zou zijn dat het allemaal klopt en volgens fabrieksvoorschriften gaat. Er zijn echter al universelen die accucellen vervangen van bijvoorbeeld hybriden.
De dealer vervangen vooral gehele pakketten in de garantieperiode, al zie ik ook daar al deelreparaties.

Het artikel loopt vooral nog wat net voor de muziek uit, maar over een jaar of vijf is het echt wel anders.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
zal vast wel, het artikel gaat over dat elektrohokken sneller total loss zijn. Dat wekt te indruk dat de totale schadekosten sneller de dagwaarde overstijgen


Zodra er bedrijven in NL komen die accu's gaan repareren zullen verzekeringen daar heus wel afspraken mee maken.
  Bericht 
zadkine
Master
Schoenzool schreef:
Goed plan die elektrische auto's


Valt wel mee.
Op moment dat het accupakket beschadigd raakt is de auto ook meteen krom (chassis/carosserie). Per slot is het accupakket gelijk ook het chassis (bij de wagens die specifiek op een elektro platform ontworpen zijn)

Wat betekent dat je ook bij de meeste ICE auto's een total loss zou hebben.

Ik ontken overigens niet dat het op zo'n moment duurder wordt....iets met hogere aanschafprijzen voor een nieuwe.

Er is trouwens nog iets wat reparatie van moderne auto's (en dat zijn alle elektrische ook) ...de veelheid aan besturings electronica met radar , camera's en dergelijke rondom de auto....

Wat met een electro auto juist weer beter gaat....de motor zit niet steevast voorin dus minder gauw dat motor ophanging, koppelingen , versnellingsbak ed kapot zijn.

zerty schreef:
Zodra er bedrijven in NL komen die accu's gaan repareren


Zit er in Delft een....Gespecialiseerd in bv nissan leafs eerste generatie (24KWH accu orgineel). Kon je ook zodanig laten vervangen dat de wagen ineens met ccs laad (ipv chademo) en tot max 60KWH aan batterij heeft. Overigens niet goedkoop maar je oude leaf heeft dan wel ineens een redelijke range. Dit prijskaartje was dus wel de reden dat het voordeliger was om een 28KWH ioniq van 2017 te kopen (voor de prijzen uit de hand liepen) en de leaf in te ruilen dan om de leaf met ca 36KWH uit te rusten (met dan zelfde range als die ioniq)....
ps die ioniq heeft ons 1 jaar diensten bewezen tegen 0 afschrijving....
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Leaf wil je toch niet vanwege slecht gekoelde pack.
  Bericht 
Walker
Master
 
Het is voor een fabriek voordeliger (meer winst) om de schaarse accu-pakketten af fabriek te voorzien van een carrosserie, dan de accu-pakketten los te verschepen. Wil je toch een los accupakket, dan betaal je de marge over een compleet nieuwe auto. :zzz:
  Bericht 
zadkine
Master
NoCashCow schreef:
Leaf wil je toch niet vanwege slecht gekoelde pack.


Een leaf wil je niet snelladen vanwege die ontbrekende normale koeling.
En dus ook niet in een heet klimaat....

Walker schreef:
Wil je toch een los accupakket, dan betaal je de marge over een compleet nieuwe auto


Een nieuw accupakket...inderdaad.
De genoemde tent in Delft stelt vzv ik begreep accupakketten samen van ander auto's (bv totalloss waarbij dan onbeschadigde modules hergebruikt worden.)
En dat is dan betaalbaarder.
 Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy