▼
[ 57 berichten ]
Als je dit koopt, heb je nooit meer last van beslagen ramen. Graag gedaan!
Ik werk in de zorg heb geen audi centjes.
Ja lekkage zei de garage ook. Hmm
Is dit wat?
https://www.bol.com/nl/nl/p/auto-ontvoc ... gJ-bfD_BwE
Of deze lekker goedkoop
https://www.action.com/nl-nl/p/ultra-fresh-vochtvanger/
En als je die uitzet beslaan de ruiten meteen weer.
Ik gebruik de airco nooit als het koud is, merk wel dat als het systeem op recirculatie (luchtaanzuiging van binnenuit) staat de boel ineens beslaat.
En dat is ook na een 10 tot 15 min.
Die trekken alleen maar meer vocht aan.
Zo heb ik een van onze roadsters weer enigszins droog gekregen. Het duurt wel lang, maar het werkt.
Als een auto lucht- en dampdicht is wel maar dat zijn ze niet (de auto van de President van de USA bijvoorbeeld wel) en dan ben je vocht van buiten aan het aantrekken.
Dan wordt het tijd om het dak eens dicht te doen.
Het punt is dat het niet normaal is dat een auto van binnen zo vochtig is/blijft. Dat komt ergens naar binnen en blijft naar binnen komen, zeker als je het aantrekt. En ja, als je bij een lek bootje het water er sneller uitpompt dan dat het binnen komt, zal het bootje blijven drijven. Buiten het feit dat je daarmee de oorzaak niet oplost, blijft er water binnenkomen omdat je enkel het symptoom aanpakt.
Dus, als je auto geen barrel is moet je op zoek naar de oorzaak ipv zakken met korrels naar binnen blijven slepen.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Normaal is het inderdaad niet, maar dat was ook niet de issue hier. Jij bestreed mijn uitspraak dat die absorberende korrel-zakken helpen, door erop te wijzen dat ze alleen maar meer vocht aantrekken. Helaas zijn die korrels niet zo intelligent, dat ze onderscheid kunnen maken tussen vocht in het auto-interieur en vocht dat op natuurlijke wijze van buiten mee gaat doen. Ze slorpen al het vocht op dat in contact treedt.
Natuurlijk zijn er technische oorzaken voor het beslaan van ruiten die niet te maken hoeven te hebben met een voormalige lekkage, zoals in mijn geval. Ik weet uit ervaring dat een airco de lucht relatief snel kan drogen en de condensvorming oplost.
Een auto moet niet lekken en het binnenklimaat onnodig vochtig laten worden, daar zijn we het wel over eens. Absorberende korrels kunnen langzaam aan rest-vocht wegnemen, als je het volhoudt en vaak genoeg de verzadigde zakken recupereert. Ook dat weet ik uit eigen ervaring. Het is geen wondermiddel, maar het kan werken.
Kijk naar de eerste post, daar gaat het niet over korrels die na een lekkage worden ingezet. Daar gaat het over een vochtprobleem met een andere oorzaak.
Dat doen ze ook, al het vocht dat je uit de auto trekt wordt vervangen door nieuwe vochtige lucht van buiten, dat wordt weer aangetrokken en daar is de cirkel.
Nogmaals, er komt ergens vocht binnen als een auto zo vochtig blijft.
Eenvoudige oplossing: niet instappen dus. Duh!
▲
[ 57 berichten ]
no justice
Master
Onze golf plus krijgt de laatste tijd behoorlijk beslagen ramen. Dit gebeurt ook als we al 15 minuten rijden met de kachel aan op de voorraam. Garage zegt dat je er weinig aan kunt doen. Ze verkopen soms van die zakjes met korrels bij de action wat kan helpen. Wat zijn jullie ervaringen en wat kan ik nog meer doen? Linkjes naar producten zijn meer dan welkom.
Masterdam
Master
no justice schreef:
Linkjes naar producten zijn meer dan welkom.
Als je dit koopt, heb je nooit meer last van beslagen ramen. Graag gedaan!
bruintje beer
Master
Masterdam schreef:
Als je https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a6.html koopt
Ik verwachtte een linkje naar een slaapkamer.
Broadie
Master
Heeft het misschien ingeregend de laatste tijd? Controleer eens de vloerbedekking onder de stoelen, of daar water zit.
Die zakken met absorberende korrels werken wel, weet ik uit eigen ervaring, maar dat is iets van de lange adem, wanneer je de lekkage hebt gedicht en zoveel mogelijk vocht al hebt verwijderd.
Die zakken met absorberende korrels werken wel, weet ik uit eigen ervaring, maar dat is iets van de lange adem, wanneer je de lekkage hebt gedicht en zoveel mogelijk vocht al hebt verwijderd.
no justice
Master
Masterdam schreef:
Als je https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a6.html koopt,
Ik werk in de zorg heb geen audi centjes.
Ja lekkage zei de garage ook. Hmm
Is dit wat?
https://www.bol.com/nl/nl/p/auto-ontvoc ... gJ-bfD_BwE
Of deze lekker goedkoop
https://www.action.com/nl-nl/p/ultra-fresh-vochtvanger/
Superkoe
Master
Maak om te beginnen de ramen eens echt schoon. Bv met een natte doek en pure dreft, dan met een schone natte doek de dreft er af en dan met een schone theedoek droog maken. En je airco gebruiken scheelt ook een hoop.
djee
Tour de France kenner '23
zerty
Master
no justice schreef:
voortaan maar ff de airco aan dus.
En als je die uitzet beslaan de ruiten meteen weer.
Ik gebruik de airco nooit als het koud is, merk wel dat als het systeem op recirculatie (luchtaanzuiging van binnenuit) staat de boel ineens beslaat.
En dat is ook na een 10 tot 15 min.
snovvdog
Master
Altijd airco gebruiken om te ontwasemen voor het drogen van de geblazen lucht ( die al dan niet nog verwarmd wordt daarna).
Broadie
Master
Dat is een wijsheid, zo oud, dat ik het alweer vergeten was. Het probleem was alleen dat de aircos in beide Smart roadsters ertoe neigden om de geest te geven. Maar, als het dan toch werkte, was dit inderdaad de aangewezen methode voor ontwaseming.
GSXR1000
Master
Probeer eens met AC te rijden; en vlak voordat je thuis bent AC even uit zodat die zijn vocht kwijt kan.
Eventueel even je motorkap openmaken; en kijken of het water onder aan het ruit goed weg kan lopen. Soms liggen er veel bladeren waardoor de afwatering verstopt.
Eventueel even je motorkap openmaken; en kijken of het water onder aan het ruit goed weg kan lopen. Soms liggen er veel bladeren waardoor de afwatering verstopt.
Mr.Cabdriver
Master
Er even vanuit gaand dat je de ventilatie in de goede standen hebt staan:
Ik heb meestal het raam op een kier, dan zuigt alle vocht er vrij rap uit. Ook in de bus als ik er 8 natte jassen in heb zitten helpt dat prima.
Een cm is al genoeg. Zit je ook niet in de tocht.
Op hogere snelheid kun je de achterramen een mini stukje open zetten.
Dit raad ik iedereen aan zodat het ook met neerslag kan:
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/zijwindschermen/c185/g3-zijwindschermen-voorzijde-passend-voor-volkswagen-golf-5-plus/p361166.html?a=t4u/0/0/185/361166&gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYKf883HA7ySHV7ocnpre-BMGhK_iuO-zCycz25heY8MdFyfN91UKDhoCwZcQAvD_BwE
Ik heb meestal het raam op een kier, dan zuigt alle vocht er vrij rap uit. Ook in de bus als ik er 8 natte jassen in heb zitten helpt dat prima.
Een cm is al genoeg. Zit je ook niet in de tocht.
Op hogere snelheid kun je de achterramen een mini stukje open zetten.
Dit raad ik iedereen aan zodat het ook met neerslag kan:
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/zijwindschermen/c185/g3-zijwindschermen-voorzijde-passend-voor-volkswagen-golf-5-plus/p361166.html?a=t4u/0/0/185/361166&gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYKf883HA7ySHV7ocnpre-BMGhK_iuO-zCycz25heY8MdFyfN91UKDhoCwZcQAvD_BwE
RAH
Master
Airco, ruiten schoon maken met dreft, zakjes met korrels, scheerschuim op de ruit smeren, dat zijn geen oplossingen. Als je ruiten beslaan komt dat door één ding, dat is vocht. Vocht in de auto. Dat kan zijn omdat je net met drie personen door een regenbui hebt gelopen met twee honden en vervolgens met zijn alle in de auto stapt, dan is het logisch dat de ruiten beslaan. Maar als je alleen bent, droog bent en in de auto stapt en de boel beslaat, of is al beslagen, dan zit er vocht in de auto wat daar niet hoort te zijn.
Je moet zorgen dat je het vocht kwijt raakt. Zonder vocht geen beslagen ruiten. Dus het beste kun je gaan kijken of er ergens vocht naar binnen komt en daar wat aan doen. Kan ook dat er te weinig of te korte ritten worden gemaakt om het beetje vocht wat je af en toe mee naar binnen neemt door de warmte van de kachel weer naar buiten te brengen.
Je moet zorgen dat je het vocht kwijt raakt. Zonder vocht geen beslagen ruiten. Dus het beste kun je gaan kijken of er ergens vocht naar binnen komt en daar wat aan doen. Kan ook dat er te weinig of te korte ritten worden gemaakt om het beetje vocht wat je af en toe mee naar binnen neemt door de warmte van de kachel weer naar buiten te brengen.
Suggestief
Master
Broadie schreef:
Die zakken met absorberende korrels werken wel
Die trekken alleen maar meer vocht aan.
Broadie
Master
Suggestief schreef:
Die trekken alleen maar meer vocht aan.
Ja, dat is toch de bedoeling, of niet? Als ze na een tijdje met vocht verzadigd zijn, haal je ze uit de auto en leg je ze op de verwarming, zodat het verzamelde vocht eruit kan. Dan zijn ze gereed voor hergebruik.Zo heb ik een van onze roadsters weer enigszins droog gekregen. Het duurt wel lang, maar het werkt.
Suggestief
Master
Broadie schreef:
Ja, dat is toch de bedoeling, of niet?
Als een auto lucht- en dampdicht is wel maar dat zijn ze niet (de auto van de President van de USA bijvoorbeeld wel) en dan ben je vocht van buiten aan het aantrekken.
Broadie
Master
Elke auto die niet volkomen luchtdicht is, zal de luchtvochtigheid van de omgeving aannemen, als je lang genoeg wacht en er geen andere actoren zijn. Het punt is echter dat we het niet hebben over een statisch, maar een dynamisch evenwicht, waarin het gaat om wie harder trekt: de langzaam binnenkruipende luchtvochtigheid, of de absorber die hier (net iets) sneller tegenin gaat. En ja, als je de deur openlaat, zal de binnenruimte de luchtvochtigheid van de omgeving aannemen, maar als je daarvoor en daarna bezig blijft met vocht onttrekken via absorbers, win je het uiteindelijk toch.
Zolang er geen plassen water onder de mat liggen, tenminste.
Zolang er geen plassen water onder de mat liggen, tenminste.
basjuh1981
Master
Broadie schreef:
Zolang er geen plassen water onder de mat liggen, tenminste.
Dan wordt het tijd om het dak eens dicht te doen.
Broadie
Master
Hhhhmmmja, nadat een vandaal de buitenspiegel van een van beide roadsters had afgeknapt, bleef er iets van een lekkage achter na de vervanging van het spiegel-gebeuren. Toen stond er inderdaad iets teveel water onderin. Uiteindelijk hebben de korreltjes absorber de laatste restjes vocht er wel uitgekregen, al dacht ik eerst ook: wat maakt dat nou uit? Maar toen ik merkte hoe goed die zakken het nabijgelegen vocht absorbeerden, wist ik dat het werkte. Toen was het een kwestie van stug volhouden en steeds weer de zakken uitwisselen, drogen, en weer wisselen.
RAH
Master
Als er onder de vloermat water staat kun je beter de boel zoveel mogelijk los maken, met een doek of waterstofzuiger het staande water weg halen en de vloermat open laten staan zodat het water er uit kan verdampen. Bij voorkeur met wat hulp zoals met een föhn. Als je lang water in je auto hebt staan gaat de boel schimmelen en dan kan je nagenoeg het hele interieur vervangen om die lucht er uit te krijgen.
bruintje beer
Master
RAH schreef:
en de vloermat open laten staan
Ik had dat ooit toen mijn jeugd nog luierdragend was. Ik heb twee opengevouwen luiers onder de mat geschoven, daar is het weer prima droog mee geworden.
Suggestief
Master
Broadie schreef:
Het punt is echter dat we het niet hebben over een statisch, maar een dynamisch evenwicht, waarin het gaat om wie harder trekt: de langzaam binnenkruipende luchtvochtigheid, of de absorber die hier (net iets) sneller tegenin gaat.
Het punt is dat het niet normaal is dat een auto van binnen zo vochtig is/blijft. Dat komt ergens naar binnen en blijft naar binnen komen, zeker als je het aantrekt. En ja, als je bij een lek bootje het water er sneller uitpompt dan dat het binnen komt, zal het bootje blijven drijven. Buiten het feit dat je daarmee de oorzaak niet oplost, blijft er water binnenkomen omdat je enkel het symptoom aanpakt.
Dus, als je auto geen barrel is moet je op zoek naar de oorzaak ipv zakken met korrels naar binnen blijven slepen.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Mr.Cabdriver
Master
Ook auto's zonder lekkage willen flink beslaan als je verkeerd met de ventilatie omgaat.
Broadie
Master
Suggestief schreef:
Het punt is dat het niet normaal is dat een auto van binnen zo vochtig is/blijft.
Broadie schreef:
nadat een vandaal de buitenspiegel van een van beide roadsters had afgeknapt, bleef er iets van een lekkage achter na de vervanging van het spiegel-gebeuren. Toen stond er inderdaad iets teveel water onderin.
Uiteraard begon ik pas met die zakken, nadat de lekkage-oorzaak was weggenomen.Normaal is het inderdaad niet, maar dat was ook niet de issue hier. Jij bestreed mijn uitspraak dat die absorberende korrel-zakken helpen, door erop te wijzen dat ze alleen maar meer vocht aantrekken. Helaas zijn die korrels niet zo intelligent, dat ze onderscheid kunnen maken tussen vocht in het auto-interieur en vocht dat op natuurlijke wijze van buiten mee gaat doen. Ze slorpen al het vocht op dat in contact treedt.
Natuurlijk zijn er technische oorzaken voor het beslaan van ruiten die niet te maken hoeven te hebben met een voormalige lekkage, zoals in mijn geval. Ik weet uit ervaring dat een airco de lucht relatief snel kan drogen en de condensvorming oplost.
Een auto moet niet lekken en het binnenklimaat onnodig vochtig laten worden, daar zijn we het wel over eens. Absorberende korrels kunnen langzaam aan rest-vocht wegnemen, als je het volhoudt en vaak genoeg de verzadigde zakken recupereert. Ook dat weet ik uit eigen ervaring. Het is geen wondermiddel, maar het kan werken.
Ducantoni
Master
Bij de begin van een rit de ventilatie op de voetenruimte richten, zodat het aanwezige vocht niet op het (voor)raam kan neerslaan.
Suggestief
Master
Broadie schreef:
nadat de lekkage-oorzaak was weggenomen
Broadie schreef:
maar dat was ook niet de issue hier
Kijk naar de eerste post, daar gaat het niet over korrels die na een lekkage worden ingezet. Daar gaat het over een vochtprobleem met een andere oorzaak.
Broadie schreef:
door erop te wijzen dat ze alleen maar meer vocht aantrekken
Dat doen ze ook, al het vocht dat je uit de auto trekt wordt vervangen door nieuwe vochtige lucht van buiten, dat wordt weer aangetrokken en daar is de cirkel.
Nogmaals, er komt ergens vocht binnen als een auto zo vochtig blijft.
Raymond
Master
De oorzaak-gevolgtips zijn al gegeven. Kijk je paravaan na op water en mogelijke verstopping bij de afvoer en kijk je deur- en raamrubbers na.
bruintje beer
Master
De spanning zit 'm in hetgeen je niet ziet, in je eigen fantasie. Met dat plaatje van die neukgolf/-vento kan ik weer even vooruit
lacheisleuk
Master
Raymond schreef:
De oorzaak-gevolgtips zijn al gegeven. Kijk je paravaan na op water en mogelijke verstopping bij de afvoer en kijk je deur- en raamrubbers na.
Tenzij ik na regen instap, is mijn auto niet beslagen... Behalve nu in de winter. Niet beslagen totdat ik instap, dan slaat ie zo dicht.
djee
Tour de France kenner '23
Tja, koude lucht kan veel minder vocht bevatten dan warme, dus beslaat het in de winter veel sneller.
Griffin
Master
lacheisleuk schreef:
Niet beslagen totdat ik instap, dan slaat ie zo dicht.
Eenvoudige oplossing: niet instappen dus. Duh!
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum