Pagina 1 van 2  [ 87 berichten ]
  Bericht 
Christafari
Master
Hi all,

Morgen proefrijden in de XC40. Ik twijfel of ik een luxere versie zal nemen om de simpele reden dat dan de reguliere cruise control vervangen wordt door een adaptieve. Mijn ervaringen met adaptieve cruise control zijn niet zo best, maar heb geen ervaring met die van de Volvo. Hier wel iemand? Is het drama of wel ok?
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik vind ACC over het algemeen ruk omdat ze maar één auto vooruit kijken ipv minimaal vijf.
Dus ik zou altijd gaan proefrijden alvorens zoiets te bestellen. Of zorg dat het uit kan en je dan een reguliere CC overhoudt.
  Bericht 
Blaataap
Master
De ACC van Volvo is in mijn ervaring erg voorzichtig en daarmee niet goed bruikbaar in Nederlands spitsverkeer. Op 2x1 N-wegen is het wel handig, maar dat geldt voor ieder ACC-systeem.
  Bericht 
Walker
Master
 
ACC heeft zeker voordelen tov standaard CC. Sterker nog: Standaard CC gebruikte ik nooit in Nederland. Hooguit op vakantie door Duitsland en Frankrijk. ACC staat nu regelmatig aan.
  Bericht 
Christafari
Master
Piet_Piraat schreef:
Dus ik zou altijd gaan proefrijden alvorens zoiets te bestellen.

Ja, eigenlijk is dat het enige antwoord op mijn vraag die ik zelf ook had kunnen beantwoorden. Ik weet bijna zeker dat de demo dit ook heeft en ik mag ‘m een dag uitproberen dus ik ga het zelf wel ervaren.

Mijn ervaring met acc is ook dat het ruk is, mijn vraag ging nu specifiek over die van Volvo. Bij mijn huidige auto kan ik kiezen en dat vind ik prettiger. Het ene verkeer leent zich beter voor acc dan gewone cc en vice versa.

Toch wel bizar, dat ik misschien de basisuitvoering ‘moet’ bestellen om niet die ellendige acc te hebben :-?
  Bericht 
zadkine
Master
Helaas geen ervaring met Volvo of polestar.
Ik ken Durban Hyundai en die werkt heel behoorlijk.
Is dan ook simpel instelbaar op het stuur mbt hoeveel afstand. Deze blijft overigens altijd ook nog snelheids afhankelijk.
  Bericht 
Griffin
Master
Mijn ervaring met de ACC van volvo is wel van een jaar of 5 terug, maar dat was een rampending (op de XC60). Wellicht in de tussentijd wel verbeterd. Gelukkig kan je hem altijd overschakelen naar CC. De ACC is vooral fijn in bijna-file, hoewel die in mijn huidige hok op de (rustige) snelweg ook wel goed te gebruiken is.
  Bericht 
maarten28
Master
Ervaring in een 2016 S90: blijft netjes binnen de lijntjes, remt soepel af en je komt er zelfs een rotonde mee rond (iets wat een Tesla nog altijd niet voor elkaar krijgt).
  Bericht 
basjuh1981
Master
Blaataap schreef:
Op 2x1 N-wegen is het wel handig


In de Ketheltunnel (Delft -> A20) is het ook handig.
  Bericht 
Christafari
Master
Vriend die een tijdje XC40 heeft gereden bevestigt mijn vermoeden: veel te veilig ingesteld en veel te ruime afstanden en snelle ingrepen. Ik wil dus zeker weten dat ik van acc naar cc kan switchen, en anders neem ik de basis met opties en pakketten.
  Bericht 
Griffin
Master
maarten28 schreef:
blijft netjes binnen de lijntjes

Da's geen functie van de ACC lijkt me.

De Volvo die ik reed was van een kennis, zal misschien uit 2015 gekomen zijn of zo (lease, max 4 jaar oud ten tijde van het rijden). Ik vond 'm snel ingrijpen, met behoorlijk agressieve snelheidswisselingen. Ik heb het toen niet aangedurfd om hem zelf naar 0 te laten remmen op een stilstaande voorganger (wat ik in de Hyundai wel regelmatig doe).

Maar je kon altijd tussen ACC en CC switchen, dus dat zal die nieuwe XC40 ook wel kunnen.
  Bericht 
Christafari
Master
Griffin schreef:
Maar je kon altijd tussen ACC en CC switchen, dus dat zal die nieuwe XC40 ook wel kunnen

Dat zou nice zijn, maar de prijslijst lijkt die mogelijkheid uit te sluiten. Morgen de dealer definitief uitsluitsel laten geven.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik mis ook de klassieke cruise control, ACC is alleen fijn in (semi) file. In druk spitsverkeer is het zwaar irritant. In rustig verkeer ook vaak irritant.
  Bericht 
Suggestief
Master
Christafari schreef:
Ik wil dus zeker weten dat ik van acc naar cc kan switchen




Citaat:
Bij onze XC40Recharge My 23 is het alleen nog ACC, is niet meer om te zetten naar CC.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... d#p1765996
  Bericht 
Christafari
Master
Yes, ben er inmiddels ook achter. Alleen de basisuitvoering heeft nog gewone cc. Bizar. Kia Niro EV zelfde verhaal, alleen nog acc en de verkoper snapt mijn probleem niet met acc.

Ik vrees dat ik vrij weinig keus heb. Dan maar ‘genieten’ van de irritatie van mijn achterliggers en me er proberen niet zo druk om te maken?
  Bericht 
Suggestief
Master
Ik gas altijd een beetje mee met de rechtervoet als het wat drukker is. Zo kan je spelen met afstand/inhalen.
Bij BMW is het zo dat als je je linker knipperlicht aanzet, de auto de acc afstand negeert (en dus niet remt op je voorligger). Erg handig.
In druk(ker) snel verkeer gebruik ik het gewoon niet maar daar werkt een CC ook niet echt.
  Bericht 
R
Master
Suggestief schreef:
Bij BMW is het zo dat als je je linker knipperlicht aanzet, de auto de acc afstand negeert

U maakt een grapje? :lol:
  Bericht 
maarten28
Master
R schreef:
Suggestief schreef: Bij BMW is het zo dat als je je linker knipperlicht aanzet, de auto de acc afstand negeert
U maakt een grapje? :lol:


Is ook een rijhulpsysteem (ook bij Volvo): met het aanzetten van het knipperlicht gaat hij alvast versnellen. Wat je zelf ook zou doen, versnellen op de rechterbaan, niet op de linkerbaan.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ja, dat doet mijn Ford ook. Tot je te lang wacht met je strookwissel en hij denkt: "PANIEEEEEEEEEK ER RIJDT IEMAND V.L.A.K. VOOR MEEEEEE!!!" en dus de ankers uitgooit... Leuk als je net je dode hoek controleert.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Christafari schreef:
Dan maar ‘genieten’ van de irritatie van mijn achterliggers en me er proberen niet zo druk om te maken?


wat denk je van irritatie van voorliggers?

ik trek steeds vaker een groot gat omdat ik een lemming op mn bumper heb zitten. Wat een lui gedrag is dat ACC gebeuren, verschrikkelijk
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Christafari schreef:
Ik vrees dat ik vrij weinig keus heb. Dan maar ‘genieten’ van de irritatie van mijn achterliggers en me er proberen niet zo druk om te maken?
Nee. Die basisversie scoren en ophoeren met die verplichte ACC.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Sander schreef:
Ja, dat doet mijn Ford ook.


Zelfs mijn Renault doet het.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
ik trek steeds vaker een groot gat omdat

Ik zou maar een beetje gaan opletten. Met een 40l tankje breng je straks meer tijd door met tanken dan de gemiddelde EV rijder met snelladen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Welnee, ik ben op de korte termijn niet meer van plan naar Azië en terug te rijden dus dat valt allemaal wel mee :aai:
  Bericht 
bruintje beer
Master
40-liter-tankje. Wat voor brommertje is dat? :lol:
  Bericht 
R
Master
basjuh1981 schreef:
Sander schreef: Ja, dat doet mijn Ford ook.

Zelfs mijn Renault doet het.


Jawel, jawel maar een BMW met een gebruikte hendel?
  Bericht 
Suggestief
Master
bruintje beer schreef:
Wat voor brommertje is dat? :lol:


https://ap.lc/8W0qY
  Bericht 
Christafari
Master
Sander schreef:
Ja, dat doet mijn Ford ook. Tot je te lang wacht met je strookwissel en hij denkt: "PANIEEEEEEEEEK ER RIJDT IEMAND V.L.A.K. VOOR MEEEEEE!!!" en dus de ankers uitgooit... Leuk als je net je dode hoek controleert.


Dit. En gewoon de irritatie dat die k*t acc soms ongemerkt je snelheid aan het afzwakken is. Ik wil dat niet. Ik wil dat als er al systemen zijn dat die het beter en makkelijker maken maar dat doet acc simpelweg niet. Ik vind het gevaarlijker en ongelooflijk irritant.

Dave schreef:
een lemming op mn bumper heb zitten


Welk merk rijden die lemmingen? Daar wil ik dan wel een acc van. Mij lukt het niet, omdat dat ding vol in de ankers gat als iemand zn auto vanachter een vrachtwagen naar links pleurt.

Piet_Piraat schreef:
Nee. Die basisversie scoren en ophoeren met die verplichte ACC.


Ja, ik geloof dat ik daar ook meer naar neig. Alleen die basisversie heeft weer rukaudio en er kan geen optionele high-end op. In de Kia zit Harman Kardon maar dan zit ik met acc opgescheept. Wat een problemen kan een mens hebben :D
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Christafari schreef:
merk rijden die lemmingen?


Het was laatst een Audi volgens mij.

Maar heb de dashcam achter nog niet in ere hersteld. Misschien komen er nog eens beeldervaringen van als ik zin heb
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Christafari schreef:
Ja, ik geloof dat ik daar ook meer naar neig. Alleen die basisversie heeft weer rukaudio en er kan geen optionele high-end op. In de Kia zit Harman Kardon maar dan zit ik met acc opgescheept. Wat een problemen kan een mens hebben :D
Dan maar rukaudio, zou ik denken. Maar ik ben ook geen audiofiel.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Heel veel BMW rijders lijkt wel. Hoeveel tweeterloze modellen rondrijden is gewoon ziekelijk bedroevend.

Aan de andere kant is het belachelijk om bij auto's die zoveel geld kosten sowieso de optie te hebben om op zoiets kleins te kunnen besparen. Doe dan een wieldoppen cq stalen velg optie maar ga niet met telefoonspeakertjes zitten kutten als keuzeoptie.
  Bericht 
Ton.
Master
Christafari schreef:
Ja, ik geloof dat ik daar ook meer naar neig. Alleen die basisversie heeft weer rukaudio en er kan geen optionele high-end op. In de Kia zit Harman Kardon maar dan zit ik met acc opgescheept. Wat een problemen kan een mens hebben :D


Mijn V60 (huidige modelversie) heeft volgens mij zowel ACC als reguliere CC. Ik check het morgen even.
Overigens hangt het van de route en mijn voorligger af of ik met ACC rij.

Leent de route zich er voor en rijdt mijn voorligger (als het 1 rijstrook is) beetje oké, dan ACC. Anders gebruik ik vaak de speedlimiter (eigenlijk is dat mijn default).
  Bericht 
Ton.
Master
Ton. schreef:
Ik check het morgen even.


Bij dezen. Je (ik) kan in de instellingen de ACC "dom maken" zodat er gewone CC overblijft.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ton. schreef:
Bij dezen. Je (ik) kan in de instellingen de ACC "dom maken" zodat er gewone CC overblijft.

:o Gaaf! Bij die van mij kan dat volgens mij niet... :-?
  Bericht 
Christafari
Master
Ton. schreef:
Je (ik)


Exact, bij 'oudere' modellen kon dat nog. Zelfde geldt voor Kia/Hyundai. Voorheen kon je kiezen tussen cc en acc, dat is niet meer. Leve de vooruitgang!
  Bericht 
Ton.
Master
Verrek; raar dat het nu niet meer kan dan.
Via het stuurwiel kan ik nu kiezen tussen speed limiter, ACC en Pilot Assist. En dus geen normale CC.

Via het multimediascherm/instellingen moet/kan ik bij veiligheidssystemen kan ik bij cruise control aangeven dat de auto wel/geen rekening moet houden met auto's om mij heen. En dan verandert de bediening op het stuurwiel naar Speed Limiter, gewone CC en Pilot Assist.

Betreft modeljaar 2021 trouwens.
  Bericht 
Christafari
Master
Das war einmal :(
  Bericht 
Ton.
Master
Es tut mir Leid.
  Bericht 
Raymond
Master
Nog zo'n fijn ding aan de acc, het laat je niet rechts inhalen. :roll:
  Bericht 
Sander
Medewerker
Raymond schreef:
Nog zo'n fijn ding aan de acc, het laat je niet rechts inhalen. :roll:

Waarom niet? Die van mij pakt alleen mijn eigen strook...
  Bericht 
Masterdam
Master
Sander schreef:
Waarom niet?

Ey, wij hebben het niet gemaakt ofzo he. :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dus. Uitschakelen en een aftermarket gewone CC erop?
  Bericht 
Sander
Medewerker
Masterdam schreef:
Ey, wij hebben het niet gemaakt ofzo he. :lol:

Ik bedoelde meer dat ik wil weten wat hij dan doet wat rechts inhalen verhindert :[ :D
  Bericht 
Masterdam
Master
Sander schreef:
Ik bedoelde meer dat ik wil weten wat hij dan doet wat rechts inhalen verhindert

Afremmen tot de snelheid van de linksrijder. Doet ie wel later dan bij een voorganger, dus je zou ongeveer uitkomen bij de achterbumper gok ik (ik heb m altijd overruled, dus geen idee waar het stopt).

Doet ie dus ook bij een blokkenlijn, waarbij je legaal rechts mag inhalen. Als je het weet, is het niet zo'n probleem, want dan anticipeer je erop. Maar de eerste keer vervloek je je auto.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Da's wel heel bemoeizuchtig inderdaad. :x
  Bericht 
bruintje beer
Master
:lol: oh okee. Ik dacht andersom; dus dat 'ie gas bijgeeft als iemand jou rechts wil inhalen.
  Bericht 
Sander
Medewerker
:lol: :fp: :lol:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
bruintje beer schreef:
:lol: oh okee. Ik dacht andersom; dus dat 'ie gas bijgeeft als iemand jou rechts wil inhalen.
:lol:
Dat zou wel wat verklaren bij sommige automobilisten.
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Raymond schreef:
Nog zo'n fijn ding aan de acc, het laat je niet rechts inhalen. :roll:

Klein tikje op het gaspedaal overruled dat (bij mij tenminste).
  Bericht 
Yootzin
Master
Afstand van de ACC terug naar 0 of 1 zetten. Met 0 ramt hij gewoon door. Bij diverse de vrachtwagens van meerdere merken dan. Dus denk dat het met auto's ook wel kan?

En nooit ervaren gelukkig dat hij remt als ik rechts inhaal :roflol: :woop:
 Pagina 1 van 2  [ 87 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy