Postingstijd interval gedetecteerd van 264 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 54 berichten ]
  Bericht 
Story
Master
 
Afbeelding

Mijn gemeente heeft in het kader van het octopus/schoolzoneproject inktvissen op de weg getekend, geelpaarse paaltjes geplaatst, "SCHOOLZONE" over de weg gekalkt, een overbodige zebra aangelegd, en een 30-limiet ingesteld. Allemaal prima, maar onlangs verscheen er een "einde 30 zone" net voor de kruising na de "SCHOOLZONE"

http://www.youtube.com/watch?v=VU7_sZzDjHQ

Nu dacht ik niet in een zone te rijden door het bovenstaande bord, en de 30 zou door de kruising automatisch opgeheven worden. Tot ik artikel 66 eens bekeek.

Citaat:
Artikel 66
  1. Indien boven een verkeersbord het woord <<zone>> is aangebracht en een aanduiding van het gebied van de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in het aldus aangeduide gebied.
  2. Indien boven een verkeersbord het woord <<zone>> is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, geldt het verkeersbord in een gebied dat wordt begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.


Er staat dus zone boven het bord en, het duidt een gebied aan. Staat die "einde 30 zone" er dan voor niets? De zone zou immers door het op de weg gekalkte "SCHOOLZONE" weer opgeheven worden.
  Bericht 
Masterdam
Master
Een op de weg geschilderde zone is toch niet rechtsgeldig?
  Bericht 
Story
Master
 
Nee, maar dat is voor de aanduiding van het gebied. Het bord bevat zone zoals in het eerste lid.
Maar omdat het zo afwijkt van wat we gewend zijn twijfel ik toch.
  Bericht 
bert65
Master
Ik denk dat dit geen 30 km-zone is. Boven bord A1 is een bord "schoolzone" aangebracht.
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Het is in ieder geval geen 30km-zone idd. Ook het bord schoolzone vind ik dubieus. Zo ben ik het in ieder geval niet gewend om ze aan te leggen...
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Dan is dit ook een parkeerverbodszone:

Afbeelding
  Bericht 
Aanhanger
Master
:kniktja:

Dit dus niet:
Afbeelding
  Bericht 
Aanhanger
Master
En dit weer wel :devil:
Afbeelding
  Bericht 
ikkeke
Master
Is er een verkeersbesluit van de gemeente inzake deze bebording/wijziging max snelheid?

Ik vind overigens geen speciale versie van het A1 verkeersbord met zone erbij. Is hier dan geen standaard voorgeschreven bord voor? Al lijken alle zone 30 borden die ik ken wel identiek...
  Bericht 
Robin2
Master
 
Aanhanger schreef:
Dit dus niet:


:o

Als je dat bord tegenkomt, kun je dus gewoon 50 blijven rijden?
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Ik denk niet dat je Aanhangers bord in NL tegenkomt. Het is een afbeelding van het Duitse zonebord.
  Bericht 
Masterdam
Master
Een E10(A01).
  Bericht 
Robin2
Master
 
onewheeldrive schreef:
Ik denk niet dat je Aanhangers bord in NL tegenkomt. Het is een afbeelding van het Duitse zonebord.


Dacht 'm wel te herkennen ja.
  Bericht 
fb
Master
aangezien een woord iets anders is als een letterreeks betwijfel ik of "schoolzone" of "zonen" opgevat mogen worden als zone zoals beschreven in art. 66.
  Bericht 
Story
Master
 
ikkeke schreef:
Is er een verkeersbesluit van de gemeente inzake deze bebording/wijziging max snelheid?


Ik kan het niet vinden. Ik zal eens een mailtje sturen, alvorens te wobben.
  Bericht 
Story
Master
 
Citaat:
Ten aanzien van uw opmerking aangaande de 30 km/h-zones bij drie schoollocaties, het volgende.
Voor het instellen van de schoolzones is geen verkeersbesluit benodigd, en is dan ook niet genomen.
Bij de schoollocaties zijn helaas de verkeerde borden geplaatst. Er zijn borden geleverd en geplaatst die een maximumsnelheid aangegeven, in plaats van een adviessnelheid 30. Deze borden zullen worden verwijderd en vervangen door de juiste exemplaren.


:lief:
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Zo, of je krijgt even snel reactie :o :thumb:
  Bericht 
basgitaar
Master
Misschien was er toevallig net even een ambtenaar wakker. :wink:
  Bericht 
Story
Master
 
Het was wel rond de lunch natuurlijk! :lol:

Nee serieus, deze ambtenaar is prima bereikbaar. Ook telefonisch staat hij je snel te woord. De uitvoering van de werkzaamheden is wat trager dan je zou verwachten maar geen slecht woord erover!
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Ze zagen natuurlijk snel in dat er op deze manier niet te cashen valt :lol:

Verder 30kmh-zones bij scholen = :thumb:
  Bericht 
Story
Master
 
Deze was wel grappig trouwens, aan drie poten van die rotonde staan een zone 30 en einde zone 30 borden.
Ik zou de rotonde (deze overigens :( ) er ook bij betrokken hebben en alleen op de vierde de borden gezet hebben, maar dat ligt misschien aan mij.
  Bericht 
Furr
Master
Desalniettemin vind ik SCHOOL ZONES ideaal! Ik heb ze in Australie overal gezien... dat stukje even 30 en de rest van de weg weer 60 (hier 50). IDEAAL! Zelfs knipperende lampen erbij enzo en iedereen houdt zich eraan. Hier is 30 neergepland in NL omdat er ooit wel een keer een school komt, alleen je weet niet waar en hoelang het nog duurt.

Even voor TS: ik denk dat je er gewoon 30 mag en het een zelfgemaakte zone is... dus even attenderen op een school. Niks mis mee denk ik zo :) of het rechtsgeldig is... tjah i dont know. Die 30 wél denk ik.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Nee dus, die kun je ook rechtsom nemen.
  Bericht 
InsecureThreat
Master
In purmerend hebben ze ook die borden op een aantal plaatsen, alleen dan is de maximumsnelheid met een matrixbord aangegeven. Die gaat aan rond de tijd dat het druk is met schoolverkeer. Helaas nog niet te zien op google maps, maar wel erg mooi en netjes :thumb:
Alleen even opletten of ze in de vakantie uit blijven O:)
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Furr schreef:
SCHOOL ZONES ideaal!


Vooral op de Belgische manier met lichtbakken: de zone 30kmh geldt wanneer er scholieren-traffic is, buiten reguliere schooltijden zijn de zoneborden gedoofd.
  Bericht 
rikski
Die hard
 
Hier in NL zorgen ze er dan ook nog voor dat je met geen mogelijkheid nog kan remmen.
Veel van die troep op de weg schilderen, het is gelijk spiegelglad. Veel veiliger...
  Bericht 
Robin2
Master
 
Aanhanger schreef:
Nee dus, die kun je ook rechtsom nemen.


Exact, maar ik ga het er niet op gokken.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Robin_v_G schreef:
Exact, maar ik ga het er niet op gokken.
Je kunt daar zelfs in beide straten ook de linker van de twee rijbanen pakken, terwijl ik niet echt de indruk krijg dat dat de bedoeling is.
  Bericht 
Story
Master
 
Zou dan artikel 3 niet beginnen tegensputteren?
  Bericht 
Aanhanger
Master
Iets verderop staat een bloemenstal in het midden dus je zou kunnen betogen dat het twee wegen zijn als je de van-gevel-tot-gevel-regel aanhoudt.
http://maps.google.nl/?ll=51.581883,4.7 ... 8&t=h&z=19
  Bericht 
basgitaar
Master
geelhoed schreef:
Zou dan artikel 3 niet beginnen tegensputteren?

Niet als je het als twee wegen ziet, dan kan je ook op de linker weg rechts houden. Er staat geen bord C2, C3, C4 of D2.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
  Bericht 
Robin2
Master
 
Dus eigenlijk klopt er helemaal niks van daar?

Voor wat betreft die 'rotonde': iedereen doet in ieder geval alsof het een rotonde is. Als ik vanaf nu gewoon rechtsom rij, levert dat op z'n minst hinderlijke - al dan niet gevaarlijke - situaties op. Om nog maar te zwijgen over het quasi-spookrijden.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Dat is het leuke eraan, het scheelt een woud aan borden en toch zal vrijwel iedereen zich exact zo gedragen als de wegbeheerder voor ogen had.
  Bericht 
Dennis
Master
zo op het eerste oog zeg ik dat het bord te klein is (dus niet voldoet aan de minimale maat zoals voorgeschreven in het RVV)
  Bericht 
Story
Master
 
geelhoed schreef:
Deze borden zullen worden verwijderd en vervangen door de juiste exemplaren.

:aai:

Youtube video
  Bericht 
TommyGun
Master
Ah, ik was dit topic kwijt.

Anyhow, bij ons is nu ook zo'n 15 km/h bord geplaatst in de 'School style';

http://forumindex.nl/post2853203.html#p2853203

Ik zal eens kijken hoe deze verderop weer 'afgesloten' wordt (alles binnen 30 km/h zone overigens).
  Bericht 
viffer
Master
Adviesbord, kan dat ook niet rechtsgeldig zijn? Er gaat immers geen dwingende werking vanuit.
  Bericht 
Story
Master
 
Ik heb me destijds laten afbluffen door de ambtenaar.
Hij beweerde dat er geen verkeersbesluit benodigd was voor de scoolzone. Ik beweerde dat dat wel was voor de A1 30. Toen hij er advies 30 (A4) van maakte niet verder op ingegaan. Maar nu weet ik dat ook daarvoor weldegelijk een verkeersbesluit nodig is.

Citaat:
Artikel 12

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a. de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht, dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid; .
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
geelhoed schreef:
Hij beweerde dat er geen verkeersbesluit benodigd was voor de scoolzone.

Dat klopt idd.
Een voor een bord adviessnelheid dient een verkeersbesluit te worden genomen.
  Bericht 
Story
Master
 
Ik zal het maandag eens tegen hem aanhouden.
  Bericht 
viffer
Master
Volgens mij kan hij alvast een chineesje bestellen, dat wordt overwerken :P
  Bericht 
DrAsphyxia
Laat zich horen
 
In Utrecht worden dit soort borden gebruikt:
http://goo.gl/maps/i1As

Op 50km/u wegen nabij scholen een adviessnelheid van 30km/u, op 30km/u wegen een adviessnelheid van 15km/u
  Bericht 
Werneur
Pro
verkeersregels moest je toch "letterlijk" nemen/lezen?

er staat schoolzone. dat is een ander woord dan zone.

ik zou hier wel netjes 30 rijden, maar het niet voor zone aanzien.
  Bericht 
Dennis
Master
dat is een zone
DrAsphyxia schreef:
In Utrecht worden dit soort borden gebruikt:
http://goo.gl/maps/i1As


dat is een geldig zonebord (hoewel ingetekende borden wel klein ogen)
je kunt in dat gebied spelende kinderen tegenkomen en er geld een ADVIESsnelheid van 30 km/u
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Wat een soepborden allemaal... ben ik trouwens de enige die een bord 'einde zone overstekende kinderen' wat merkwaardig vindt?

edet: volgens BABW art. 9 kunnen niet alle borden zonaal worden toegepast en zeker geen adviessnelheden of waarschuwingsborden.
  Bericht 
red devil1
Master
geelhoed schreef:
geelhoed schreef:
Deze borden zullen worden verwijderd en vervangen door de juiste exemplaren

uuhm is dat wel het juiste bord. blauwe achtergrond is toch adviessnelheid???
  Bericht 
Gaiajohan
Master
 
Hier ziet het er zo uit:
http://goo.gl/maps/13MO

Dit is dus gewoon binnen een 30km zone.
  Bericht 
Story
Master
 
red devil1 schreef:

uuhm is dat wel het juiste bord. blauwe achtergrond is toch adviessnelheid???

Ja A4. Dat is wat ze bedoelen. Maar ook daar is een verkeersbesluit voor nodig.
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Deze kwam ik vanmiddag tegen. Voor jouw collectie, geelhoed!

https://maps.google.nl/?ll=51.96734,5.4 ... 11,,1,3.71
 Pagina 1 van 2  [ 54 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy