Postingstijd interval gedetecteerd van 156 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 95 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
NRC schreef:
Dorpsbewoners schetsen heel ander beeld dan politie van de trucker die agent doodreed

De vrachtwagenchauffeur uit Melissant, die wordt verdacht van het doodrijden van een motoragent, voelde zich „opgejaagd door de politie” , zeggen zijn buren.

Rond een uur of vier ’s middags rijdt een politieauto langzaam door een van de invalswegen van Melissant, een dorp van 2.100 zielen op Goeree-Overflakkee, ongeveer vijftig kilometer ten zuiden van Rotterdam. De auto rijdt het erf op van een laaggebouwde woning, met daarachter een terreintje waar enkele rode vrachtwagens staan geparkeerd. De naam van het familiebedrijf staat groot op de voorkant.

Hier woont de 45-jarige trucker die drie weken geleden betrokken was bij een ernstig ongeval op de Rotterdamse Waalhavenweg, waarbij een motoragent overleed. De man zit sindsdien in hechtenis op verdenking van doodslag. Omdat de trucker na het incident doorreed en bovendien betrokken bleek bij twee eerdere ernstige verkeersincidenten – waarbij een motoragent zijn arm kwijtraakte (in 2015) en een vrouw om het leven kwam (in 2020) – ontstond het beeld van een zware verkeerscrimineel. Het Openbaar Ministerie zegt „sterke aanwijzingen” te hebben dat de trucker de agent expres aanreed, en verdenkt hem van doodslag. De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport bevestigt dat de chauffeur ook geweld had gebruikt tijdens een controle van zijn truck in 2010. „Een van de inspecteurs is destijds in het gezicht geslagen”, aldus een woordvoerder.

Maar hier in het Zuid-Hollandse dorp schetsen inwoners een heel ander beeld van de vrachwagenchauffeur. Dat van een wat zielige man, die nog bij zijn moeder inwoonde, die worstelde met de nasleep van het verkeersincident uit 2015, en die zich bovenal door politiemensen en anonieme dreigtelefoontjes geïntimeerd voelde. Een buurvrouw van een paar huizen verderop: „Hij voelde zich opgejaagd door de politie. Daardoor zijn misschien bij hem de stoppen doorgeslagen.” Wijzend naar de politieauto op het erf van de moeder van de verdachte, voegt ze toe: „Die zijn daar misschien om te praten over nieuwe bedreigingen tegen de familie.” De vrouw wil niet met haar naam in de media.

Als de twee agenten, uit standplaats Middelharnis, een uurtje later het erf verlaten, willen ze niets kwijt over de inhoud van het gesprek: „Het ligt allemaal veel te gevoelig.” Ook de familie wil „nu niet” praten, zegt een man aan de deur.

‘Erover heen gedenderd’
Het beeld dat de trucker een gevaarlijke verkeerscrimineel zou zijn, werd de afgelopen weken versterkt door getuigenissen van een motoragent uit een naburig dorp, Oude-Tonge, ongeveer twintig minuten rijden van Melissant. Mike Damen is motoragent bij het Rotterdamse korps, was een naaste collega van de politieman (Dennis) die in 2015 door toedoen van de man uit Melissant zijn rechterarm verloor, en goede vriend en collega van Arno, zijn achternaam wordt uit privacyoverwegingen niet genoemd, die op 7 juli om het leven kwam. Beiden hadden de chauffeur willen controleren op mogelijk te zware belading. Arno was tevens rij-instructeur op de motorrijschool van Mike Damen in het centrum van het pittoreske plaatje Oude-Tonge.

Na de dood van Arno organiseerde Damen als eerbetoon aan zijn vriend en collega een motortocht met meer dan honderd oud-leerlingen van Arno over Goeree-Overflakkee. Damen runt de rijschool met medeweten en goedkeuring van het Rotterdamse korps, zo bevestigt een woordvoerder.

Een soms geëmotioneerde Mike Damen kreeg ruimte van de politie – normaliter streng in de communicatieregels voor eigen medewerkers – om deze maand in de media zijn verhaal te vertellen. Op 18 juli noemde hij de inmiddels gedetineerde trucker in het radioprogramma Met het Oog op Morgen „levensgevaarlijk” en zei over het voorval met Arno: „Hij is er overheen gedenderd, eroverheen geramd, heeft hem zevenhonderd meter meegesleurd. Arno was helemaal kapot.”

Ook gaf Damen zijn kijk op de toedracht van de twee eerdere incidenten waarbij de man betrokken was. Juli vorig jaar werd in Rockanje een 79-jarige vrouw bij het oversteken van een provinciale weg voor de ogen van haar echtgenoot geschept. „Daar is een mevrouw overreden, zoals Dennis overreden werd, en Arno overreden werd”, aldus Damen. De zaak werd overigens geseponeerd bij gebrek aan bewijs van kwade opzet, al was wel gebleken dat de vrachtwagen te zwaar beladen was. Volgens de verslaggeefster van een misdaadblog die met de echtgenoot sprak, leek het alsof de chauffeur niet goed was geworden. „De trucker gaat meteen op de weg liggen en maakt zulke ongecontroleerde en vreemde bewegingen met zijn lichaam dat Teun de indruk heeft dat de man een epileptische aanval heeft.”

Tegenover RTL-talkshow-host Humberto Tan kwam Damen ook terug op het incident uit 2015 met zijn ‘ploegmaat’ Dennis, die zijn arm kwijtraakte: „Ze noemen het een ongeval, daar heb ik echt een schijthekel aan als mensen dat zeggen. Die is bewust van zijn motor afgereden. Dat is mijn veronderstelling, he” Dat de chauffeur een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van twee maanden kreeg, alsmede een voorwaardelijke rijontzegging van 18 maanden, noemde hij een „fout”.

Beide drama’s waren volgens Damen te voorkomen geweest als de politie de trucker uit Melissant vaker en strenger had gecontroleerd. „We mochten hem alleen met politieauto’s benaderen”, aldus Damen, en dus niet met motoragenten zoals hijzelf en Arno. Politiechef Fred Westerbeke bevestigt dat in de media. Motoragenten waren te kwetsbaar, aldus Westerbeke, „na oplopende spanningen van de chauffeur richting de politie”. Ook de politiechef legde dus de bal bij de verdachte trucker.

Controles
De politie had heel goed kunnen weten dat de trucker gevaarlijk was, aldus Damen. Tegenover de regionale website Eilanden-Nieuws verklaarde hij: „De chauffeur heeft hardop tegen mensen in zijn omgeving gezegd dat hij motoragenten zou aanrijden als zij zouden proberen hem te controleren op zijn lading of de staat van zijn truck.” Zelf beboette hij de trucker, waarna hij persoonlijk bedreigd werd, aldus Damen.

Zowel de politie als het OM in Rotterdam willen niet reageren op de vraag van NRC waarom Damen, hangende het onderzoek tegen de vrachtwagenchauffeur, zoveel ruimte kreeg – of naar eigen zeggen nam – om zijn verhaal te doen. Politie en OM-woordvoerders verwijzen naar elkaar voor nadere informatie en willen „in het belang van het onderzoek” verder niets zeggen.

Een advocaat die de man uit Melissant in het verleden bijstond geeft, net als dorpsbewoners, een ander beeld van de verdachte trucker. Het probleem ligt deels bij politiemensen die nooit hebben willen accepteren dat de aanrijding uit 2015 een ongeluk was, meent bijvoorbeeld Paul van Hoef, advocaat in Venray. Hij stond de familie van de trucker bij in de zaak van de aangereden 79-jarige vrouw in 2020. „De politie is van meet af aan uitgegaan van boze opzet in 2015”, aldus de raadsman. De rechter oordeelde echter anders na omvangrijk onderzoek. Er was alleen sprake geweest van ‘aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend’ rijgedrag. De trucker kreeg daarvoor de taakstraf en voorwaardelijke celstraf.

Maar de juistheid van dat rechterlijk oordeel wordt door de vrachtwagenchauffeur zelf in twijfel getrokken. In 2018 had zich een vrouw gemeld – „geen bekende of familie van de chauffeur” aldus advocaat Van Hoef – met een afwijkend verhaal over de toedracht van het zeer ernstige verkeersongeval uit 2015. Deze was er destijds op de A15 getuige van geweest, schreef ze in een bericht op Facebook en later in een mail aan advocaat Van Hoef. Niet de trucker zat fout, aldus de getuige, maar de motoragent. Dennis was volgens haar plotsklaps van rechts naar links voor de vrachtwagen gaan rijden en was daarbij per ongeluk geschept. De getuige, geciteerd in rechtbankstukken: „Ik zei nog wtf, waar komt hij nou vandaan en wat doet hij nou!!!!”

Omdat de wettelijke termijn voor hoger beroep was verstreken, diende advocaat Van Hoef een herzieningsverzoek in bij de Hoge Raad. Die wees het verzoek op 10 maart 2020 af. De voorstelling van zaken door de getuige paste volgens de hoogste rechter niet bij de verklaringen van de motoragent en bewijsmateriaal over de toedracht, zoals de aangetroffen onderdelen van de motor. Van Hoef is echter nog altijd niet overtuigd van de juistheid van de beslissing van de Hoge Raad. Het verhaal van de vrouw paste volgens hem bij andere getuigenverklaringen destijds. Hij vindt dat rechtbank en Hoge Raad te zwaar hebben geleund op de verklaring van motoragent Dennis, en zegt: „Afgaande op die getuigenverklaring heeft die motoragent, kort gezegd, gelogen om er voor hemzelf een fatsoenlijk verhaal aan te breien. Ik beschuldig hem niet, maar met die mogelijkheid moet ik wel rekening houden.”

Anonieme telefoontjes
Ook op andere manieren deed de nasleep van het verkeersongeval uit 2015 op de A15 zich voelen in Melissant. Het AD schreef in augustus 2017 bij het begin van de rechtszaak tegen de trucker: „Op websites wordt opgeroepen tot een boycot van het bedrijf en er komen te pas en te onpas intimiderende telefoontjes binnen.” De Rotterdamse advocaat Reinier Feiner die de trucker destijds bijstond, suggereerde in 2017 tegenover het AD dat een politieman bij de anonieme telefoontjes betrokken was, omdat de beller zich van het politiealfabet (alfa, bravo, charlie) bediende. Feiner, op vakantie, wil nu niet meer reageren omdat hij naar eigen zeggen al lange tijd geen contact meer heeft gehad met zijn cliënt van destijds.

Advocaat Van Hoef uit Venray spreekt, net als Feiner in 2017, over intimiderende acties richting familie, mede van de kant van de politie. „Een motoragent kwam speciaal naar hun toe in Melissant om op hun terrein even rond te rijden, en weer te vertrekken. Terwijl dat tientallen kilometers van Rotterdam verwijderd is.” De eerder genoemde buurvrouw zag „in de weekenden een motoragent voor het huis staan. Dan stond-ie te wachten totdat de chauffeur naar buiten zou komen.”

Verder spreekt Van Hoef van „ een soort telefoonterreur van negatieve opmerkingen en zichzelf niet bekend maken.” De anonieme telefoontjes begonnen volgens hem al kort na het voorval in 2015, „in de tijd dat nog maar weinig mensen wisten wie er betrokken was geweest bij het ongeval op de A15. De familie had daardoor het gevoel: Wij worden belaagd.”

De politie in Rotterdam wil niet reageren op de klachten van de familie en verwijst naar het OM en de eerdere persverklaring. Het OM zegt ook geen mededelingen te kunnen doen.

Motoragent Mike Damen zegt op vragen van NRC: „Na het ongeval met Dennis in 2015 – nou ja, ongeval – ben ik maar een keer als motoragent langs het bedrijf gereden, maar ik ben daarbij gewoon op de openbare weg gebleven. Ik wilde weten wat voor bedrijf het was en met wat voor vrachtwagens ze daar reden. Ik kende dat hele bedrijf niet.” Als rij-instructeur deed hij het dorp vaak aan en reed hij ook langs het huis van de trucker. „Met mijn motorrijschool reed ik sinds 2012 een bepaalde route, ook door Melissant. Dat deed ik ook na 2015, niet als motoragent, maar als rij-instructeur. Maar na een provocatie van hem naar mij toe [Damen wil niet zeggen wat voor provocatie] ben ik een ander rondje gaan rijden.”

Met de anonieme dreigtelefoontjes en andere intimiderende acties tegen de familie heeft Damen niets te maken, zegt hij: „Als ik iets tegen iemand heb, zeg ik het nooit achter iemand z’n rug om. Ik weet niet of die verhalen over die intimidatie waar zijn, maar dat zou kunnen. Er waren destijds, na die gebeurtenissen in 2015, heel veel mensen heel boos.”

Vorige week werd bekend dat de hechtenis met drie maanden is verlengd en de rechtszaak tegen de trucker niet voor midden oktober begint. Een overbuurman van het truckersgezin: „Dit is een zaak met alleen maar verliezers.”


Betreft dit ongeval

Citaat:
De politie in Rotterdam wil niet reageren op de klachten van de familie en verwijst naar het OM en de eerdere persverklaring. Het OM zegt ook geen mededelingen te kunnen doen.


Hier is waarschijnlijk veel meer aan de hand.
  Bericht 
maarten28
Master
Als je leest
Citaat:
die zich bovenal door politiemensen en anonieme dreigtelefoontjes geïntimeerd voelde

dan begin je wel een beetje een rotte politie te zien. Er was pas toch ook een bericht waar politie op de motor anoniem iemand intimideerde?

Er zal zeker meer aan de hand zijn. Als dat er toe leidt dat je mensen gaat doodrijden betekent niettemin dat je ongeschikt bent voor het verkeer.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Mensen die iemand hebben doodgereden, zelfs niet opzettelijk, houden daar over het algemeen toch wat aan over, in mentaal opzicht.
Daarmee is dat gedrag van deze chauffeur nog niet goed te praten, maar als je de dingen die volgens dit artikel meespelen daarbij optelt, zet dat de zaken in een iets ander licht.
En als de politie het daadwerkelijk nodig vindt om te intimideren, misschien datzelfde dan ook maar eens toepassen bij bepaalde groepen jongeren die nogal moeite hebben met begrip voor onze Westerse cultuur?
  Bericht 
Roelf
Master
 
Is dit nu het equivalent van "Het is altijd zo'n vriendelijke man" of "Dat zou ie anders nooit doen" of "Hij heeft het zo moeilijk"?

Zijn we nu een beetje soft aan het worden hier?
  Bericht 
Story
Master
 
Nou ben ik best wel van de statistiek en zo, maar hoeveel km die man ook reed.
Drie keer met twee doden gaat er bij mij niet in.
Tel daarbij het geweld tegen de controleurs, de voortdurende overbelading en openbare afkeer tegen de politie dan is voor mij het beeld wel rond.
Hoezeer de Melissanters dan ook een ander beeld willen schetsen, lijkt me dat advies om hem niet op de motor te controleren zeer terecht.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Feitelijk schreef:
lijkt me dat advies om hem niet op de moror te controleren zeer terecht.


Maar waarom heeft die laatste motoragent dat dan toch willen doen?
  Bericht 
Story
Master
 
Daar kan ik alleen naar gissen.

Overduidelijk overbeladen, en alleen op de motor daar?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Roelf schreef:
Zijn we nu een beetje soft aan het worden hier?
Neuh.
Zeker na die 'epileptische aanval' had 'm voorgoed het rijbewijs afgenomen moeten worden.
  Bericht 
cocodee
Master
maarten28 schreef:
Er was pas toch ook een bericht waar politie op de motor anoniem iemand intimideerde?

Maar dat was onomstotelijk een bad boy, en als je kijkt wat ze zich allemaal moeten laten welgevallen, dan snap ik wel dat ze een beetje gaan "opschalen", nu denk ik maar even aan die "kutneger".
Ze worden constant voor rotte vis en weet ik wat uitgemaakt, en als ze maar een beetje boos kijken, dan staat SS weer op haar achterste poten moord en brand te gillen, je weet ook wel uit welke hoek "defund the police" komt, maar daar was Rutte al lang mee bezig, natuurlijk. :P
Ik zou helemaal gillend gek worden, als ik een of andere "jongere" op zou pakken voor een of ander geweldsdelict, en die de dag erop weer vrolijk met een ander delict bezig zou zijn.
Ducantoni schreef:
misschien datzelfde dan ook maar eens toepassen bij bepaalde groepen jongeren

Ze zouden eens kunnen beginnen met gericht schieten, ipv. in de lucht.. O:)
  Bericht 
maarten28
Master
VTEC_Driver schreef:
Maar waarom heeft die laatste motoragent dat dan toch willen doen?


Die had niet door dat hij het was.
  Bericht 
jack19
Master
 
Slecht stukje journalistiek waar allerlei anoniempjes en van beide kanten zeer eenzijdige verhalen belicht worden, die uiteraard lijnrecht tegenover elkaar staan.

Advocaat en zeker Damen moeten zich lekker uit de pers houden en rechters hun werk laten doen. Dit modder gooien slaat helemaal nergens op. Idem voor de slechte woordvoering vanuit het OM.
Anderzijds, 90 dagen verlenging krijgen is iets wat niet uit de lucht komt vallen.

Wat betreft die “opdracht” om niet meer op de motor te controleren, daar zou ik ook schijt aan hebben, als ik toch mijn werkzaamheden anders moet doen omdat er kennelijk iemand is die me iets wil aandoen gaat er iets heel erg mis.
  Bericht 
no justice
Master
jack19 schreef:
90 dagen verlenging krijgen is iets wat niet uit de lucht komt vallen.


Kans op herhaling (wat er altijd is) is voldoende :[
  Bericht 
jack19
Master
 
Nah, het gaat met name om de initiële verdenking aan daarbij passende te verwachten strafeis. Die zal al minimaal 110 dagen zijn, tenzij ze hem eerder gaan schorsen. Dat past wel bij dood door schuld/ doodslag, niet bij art 6.
  Bericht 
shootme
Master
Dus iemand rijdt hier 2 mensen dood, verminkt een derde en hij is diegene die zielig is en de poltie het zondebok? Bijzonder.
  Bericht 
dvdouden
Master
Ik was een heel verhaal aan het typen, maar:
shootme schreef:
Dus iemand rijdt hier 2 mensen dood, verminkt een derde en hij is diegene die zielig is en de poltie het zondebok? Bijzonder.
dat dus. Leuk geprobeerd, maar die hoort duidelijk niet op de weg thuis en waarschijnlijk ook niet in de maatschappij :dag:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
shootme schreef:
Dus iemand rijdt hier 2 mensen dood, verminkt een derde en hij is diegene die zielig is en de poltie het zondebok? Bijzonder.
Dat dus. En het stukje journalistiek zit weer vol met onderbuikgevoelens, gepolariseerde meningen en interpretatie. Maar het doet het vast goed in Melissant.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik heb even op maps gekeken, maar dat hele Melissant ligt er redelijk afsteekbaar bij O:)
  Bericht 
Ducantoni
Master
Feitelijk schreef:
Nou ben ik best wel van de statistiek en zo, maar hoeveel km die man ook reed.
Drie keer met twee doden gaat er bij mij niet in.


Er zijn machinisten bij het spoor die al negen keer een springer hebben meegemaakt in hun loopbaan en andere collega's geen enkele keer.

Misschien krijgen we nog eens de nuance te horen, omtrent dit verhaal.
  Bericht 
Story
Master
 
Ducantoni schreef:
Er zijn machinisten bij het spoor die al negen keer een springer hebben meegemaakt in hun loopbaan en andere collega's geen enkele keer.


Machinisten? Deze trucker spoort niet hoor.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
:lol:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Feitelijk schreef:
Deze trucker spoort niet hoor.


Dat weten we niet. Er worden ons een aantal zaken verteld via de media, maar wat er echt van waar is?
De eigenaar van de voormalige vuurwerkfabriek in Enschede is ook voor alles en nog wat uitgemaakt. De agent die daar de waarheid boven tafel probeerde te krijgen werd tegengewerkt...

Maar ik doelde hier vooral op de kansberekening, ofwel in hoeverre het mogelijk zou zijn dat iemand bepaalde zaken in een gegeven tijdsbestek meemaakt.
  Bericht 
Abel1
Master
Ducantoni schreef:
op de kansberekening


Wat wel een feit is, is dat deze man herhaaldelijk voor een overbeladen vrachtauto aan de kant is gezet, dat geeft toch wel aan dat deze chauffeur het niet zo nauw neemt met de regelgeving.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ik kan de video niet taggen, onderaan het artikel.
Kansloos om die vrouw te ontwijken.

https://www.ad.nl/voorne-putten/hoe-kwam-79-jarige-fietsster-om-het-leven-reconstructie-moet-uitkomst-bieden~a1430110/
Citaat:
Hoe kwam 79-jarige fietsster om het leven? Reconstructie moet uitkomst bieden
VIDEO Wat gebeurde er in de seconden voordat een vrachtwagencombinatie afgelopen maandag op de Westvoorneweg bij Rockanje een 79-jarige vrouw uit Hellevoetsluis schepte? Een reconstructie van het dodelijke ongeluk, vandaag met de betrokken vrachtwagen, moet meer duidelijkheid creëren.

Claudia Langendoen 17-07-20, 15:57 Laatste update: 17-07-20, 16:59
Aangrijpend is het schouwspel, waarbij een vrachtwagencombinatie van een transportbedrijf uit Melissant kort na het middaguur op een verder lege Westvoorneweg vanuit de richting Oostvoorne met een snelheid van 65 kilometer per uur komt aangereden. De chauffeur, in dit geval een medewerker van de politie, gaat vlak voor de kruising met de Moordijkseweg vol in de remmen. Het voertuig mindert verbazingwekkend snel vaart, trekt een klein stukje schuin weg en komt slechts enkele meters van de kruising met de neus op de andere weghelft tot stilstand.

De vrachtwa­gen is exact zo beladen als maandagmid­dag. We willen weten wat er precies is gebeurd

Marco Gehlen
Het is precies wat er die fatale middag gebeurde. Alles wordt gefilmd en meetapparatuur laat geen detail wat betreft snelheid, beweging en andere omstandigheden onderbelicht. Er wordt onder andere gemeten of het remsysteem van de vrachtwagen goed in orde is. ,,Die is exact zo beladen als maandagmiddag. We willen weten wat er precies is gebeurd’’, verduidelijkt vrachtwagendeskundige Marco Gehlen van de Forensische Opsporing. Hij plaats zijn camera op de plek waar de vrouw overstak om ook ‘haar zichtlijnen na te kunnen gaan’.

Schijn bedriegt
Opnieuw komt de vrachtwagen aangereden. Het lijkt hard te gaan, maar schijn bedriegt. De vrachtwagen, die tijdens het ongeluk werd bestuurd door een 45-jarige chauffeur uit Melissant, schijnt helemaal niet zo hard gereden te hebben. Het is heel erg lastig om in te schatten wanneer een rijdend voertuig bij je is, verduidelijkt Gehlen. Tot vier, vijf keer toe wordt de situatie nagebootst, waarna de vrachtwagen uiteindelijk precies daar eindigt waar hij maandagmiddag tot stilstand kwam.

Gehlen en zijn collega’s breken op. Alle informatie wordt verwerkt en gaat naar justitie, die zich op termijn over de zaak moet uitspreken.

Bekijk hieronder beelden van de reconstructie.
  Bericht 
Story
Master
 
Ducantoni schreef:
Maar ik doelde hier vooral op de kansberekening, ofwel in hoeverre het mogelijk zou zijn dat iemand bepaalde zaken in een gegeven tijdsbestek meemaakt


Er vallen zo'n 65 doden per jaar bij vrachtwagenongevallen.
Bij treinen zijn er drie keer zoveel.

Hoeveel chauffeurs zijn er? En hoeveel machinisten?

Dan heb ik het nog niet eens over het aantal motoragenten dat wordt platgereden.

Nee, daar gaan heel veel nullen na de komma staan
  Bericht 
bruintje beer
Master
AD.nl schreef:
CBR ontving meerdere alarmsignalen over verdachte doodrijden motoragent Arno
Het CBR ontving van de politie meerdere alarmsignalen dat vrachtwagenchauffeur Edwin M., die deze maand een motoragent doodreed, psychisch ongeschikt was om te rijden. Bovendien kwam aan het licht dat M. een geweldsincident had verzwegen. Toch mocht hij zijn rijbewijs behouden.

Drie signalen van de politie en het verzwijgen van het mishandelen van een ambtenaar van de Inspectie Leefomgeving en Transport bleken niet voldoende om vrachtwagenchauffeur Edwin M. (46) van de weg te halen. Terwijl motoragenten hem vanwege het gevaar niet meer mochten staande houden, achtte het CBR de trucker mede op basis van een herkeuring bij twee psychiaters geschikt om door te rijden.

Dat blijkt uit een uitvoerige reconstructie van de jaren voorafgaand aan de fatale aanrijding met motoragent Arno de Korte. Het Openbaar Ministerie gaat uit van opzet. De vrachtwagenchauffeur heeft volgens zijn advocaat verklaard dat het een noodlottig ongeval was.

M., die door zijn omgeving als licht ontvlambaar wordt omschreven, kreeg in 2011 een boete van 740 euro nadat hij een jaar eerder geweld gebruikte tegen twee ambtenaren van de Inspectie Leefomgeving. Hij verzweeg dat incident tijdens zijn eerste psychische keuring bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) in 2019.

Het CBR ontving dat jaar drie ernstige signalen van politiemensen dat Edwin M. in grote geestelijke nood zat en van de weg moest worden gehaald. Zo schreef motoragent Mike Damen van de Eenheid Rotterdam in maart 2019 aan het CBR dat Edwin M. ‘een wandelende tijdbom’ was. ‘Ik maak mij echt zorgen over zijn geestelijke gezondheid’, aldus Damen. ‘Ik heb het idee dat hij op ramkoers is. Hij is of wordt een gevaar voor ambtenaren en misschien voor zichzelf.’

‘Heel duidelijke zorgen’
Een andere agent waarschuwde het CBR in januari 2019 nadat Edwin M. ongevraagd met hoge snelheid een controleterrein was opgestoven. In het gesprek dat volgde, maakte M. een opgefokte indruk en noemde hij de politie ‘de schuld van alles.’ De agent die hem sprak, meende net als Damen dat M. psychische hulp nodig heeft. Ook in een registratie van de Zeehavenpolitie zijn ‘heel duidelijke zorgen geuit’, aldus het CBR in een brief.

Ten tijde van de herkeuring door het CBR gold bij de verkeerspolitie al een interne afspraak om Edwin M. uit veiligheidsoverwegingen niet op de motor staande te houden. Het is niet bekend of deze maatregel is gedeeld met het CBR. ,,Als ze alle signalen hadden samengebracht, dan hadden ze geweten hoe gevaarlijk deze man was”, concludeert agent Mike Damen. ,,Was er maar op tijd ingegrepen, dan was Arno er nog geweest.”

Edwin M. veroorzaakte in 2015 al een ernstig ongeval. Hij schepte toen een motoragent die zijn arm verloor. De agent, Dennis, meent dat er opzet in het spel was. Hij hoorde achter zich de vrachtauto met gierende motor optrekken. De rechtbank vond dat opzet niet bewezen kon worden en veroordeelde M. tot een taakstraf wegens onzorgvuldig rijgedrag. Omdat hij er voor zijn inkomen van afhankelijk was, mocht hij zijn rijbewijs houden.

Edwin M. veroorzaakte in juli 2020 nog een dodelijk ongeval, toen hij een 79-jarige fietsster aanreed. Voor dit laatste ongeluk werd hij niet vervolgd.

Rechtsstaat
Burgemeester Ahmed Aboutaleb erkent het grote verdriet bij het korps na het overlijden van hun collega. ,,Maar het besef is ook, dat we leven in een rechtsstaat. Een rechter heeft besloten dat deze vrachtwagenchauffeur eerder niet in de gevangenis terechtkwam en niet zijn rijbewijs kwijt is geraakt.’’

Dat de politie motoragenten adviseerde om M. niet meer te controleren, was ‘om de eigen mensen te beschermen’ tegen het onvoorspelbare gedrag van de chauffeur. In de auto waren zij beter beschermd. Aboutaleb vergelijkt dit met aanhoudingen van vuurwapengevaarlijke verdachten. ,,Dan gaat het arrestatieteam erop af en niet de gewone agent.’’

Edwin M. lag al jaren overhoop met de politie en het OM, nadat hij zijn vrachtwagen had omgebouwd om meer gewicht te kunnen dragen. Regelmatig was zijn gewicht meer dan 50.000 kilo, waarmee hij de wet overtrad. M. bleef halsstarrig overtuigd van zijn eigen gelijk. Op een reclasseringsrapport over zijn taakstraf schreef hij: ‘Politie en OM zijn een corrupte criminele organisatie!’

Naar de recente fatale aanrijding door Edwin M. loopt een strafrechtelijk onderzoek. Ook komt er een evaluatie naar het handelen van de politie. Het CBR, de politie en het Openbaar Ministerie willen in de tussentijd niet ingaan op inhoudelijke vragen van deze krant.
  Bericht 
Story
Master
 
bruintje beer schreef:
Was er maar op tijd ingegrepen, dan was Arno er nog geweest.”


Die is er juist geweest.

bruintje beer schreef:
Regelmatig was zijn gewicht meer dan 50.000 kilo,


N
  Bericht 
maarten28
Master
Citaat:
Maar hier in het Zuid-Hollandse dorp schetsen inwoners een heel ander beeld van de vrachwagenchauffeur. Dat van een wat zielige man, die nog bij zijn moeder inwoonde,


Citaat:
M., die door zijn omgeving als licht ontvlambaar wordt omschreven


Uhuh.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Feitelijk schreef:
Er vallen zo'n 65 doden per jaar bij vrachtwagenongevallen.
Bij treinen zijn er drie keer zoveel.

Hoeveel chauffeurs zijn er? En hoeveel machinisten?

Dan heb ik het nog niet eens over het aantal motoragenten dat wordt platgereden.


Er is, onder andere op dit forum, al meermaals gesproken over agenten die "net op tijd" opzij konden springen.
Agenten willen hun autoriteit begrijpelijkerwijs laten gelden en wie weet wat er gaande was met deze twee motoragenten? Vonden ze dit belangrijker dan het advies op te volgen dat was afgegeven aangaande het staandehouden met een motor?

Dan komt er wat betreft het aantal ongevallen nog bij dat de statistieken niets vermelden over de "dat ging maar net goed" gevallen.
Bij het spoor wordt vrijwel alles genoteerd.



Overigens kom ik met de zoekmachine met name een firma Mijnders tegen als transportbedrijf aldaar.
Is al ergens bekend of het dit bedrijf betreft?
Want die overbelading is altijd al een aandachtspuntje van de politie en IL & T/ ILT geweest, ze kennen immers hun pappenheimers.
Dan hangt het er een beetje van af wat ze vervoeren. Ook al is duidelijk bij wie de verantwoordelijkheid ligt, het is maar net wie de belading verzorgt. Als het bijvoorbeeld zeecontainers betreft, zijn er afzenders die zo'n ding volstouwen tot er geen ruimte meer is. En zelf het gewicht bepalen kunnen (of doen) ze niet...
  Bericht 
FocusWagon
Master
De verdachte heet Erwin M. dus transportbedrijf Mijnders is zeker een optie…

Edit:
http://www.mijnders-transport.nl/2021/0 ... otoragent/

Er zijn 3 transportbedrijven met die naam in dat dorp, J.L. Mijnders was het niet…
Edit 2:
https://www.nmijnders.nl/
Die ook niet
  Bericht 
bruintje beer
Master
Iedereen heet daar Mijnders; Zeeuwse inteeltbende.
  Bericht 
Peter3
Weet de weg
 
bruintje beer schreef:
Edwin M. veroorzaakte in juli 2020 nog een dodelijk ongeval, toen hij een 79-jarige fietsster aanreed.


Als ik naar de reconstructie kijk (linkje hierboven), veroorzaakte de fietsster het ongeval door geen voorrang te verlenen terwijl ze de weg overstak. Dat past ook wel bij de vrijspraak. En bij het gedrag van fietsers (en bij het gedrag van bejaarden).

Dan houd je over: Eén ongeval met een motorrijder in het verleden, en één nu.

Overigens vertelt dit artikel uit het AD:

https://www.ad.nl/rotterdam/bedrijf-get ... ~a2ff0222/

Dat de verdachte werkt voor transportbedrijf M. Mijnders uit Melisant.
  Bericht 
Story
Master
 
bruintje beer schreef:
Iedereen heet daar Mijnders; Zeeuwse inteeltbende.


Hé. Leer je eilanden!
  Bericht 
Pita
Master
 
Ze kunnen wel bij Zuid-Holland horen, maar dat is alleen maar een kleurtje op een kaart. Het blijven wel zeeuwen.
  Bericht 
Story
Master
 
Meer dan de overkanters, da's waar.
  Bericht 
bert65
Master
Peter3 schreef:
Dan houd je over: Eén ongeval met een motorrijder in het verleden, en één nu.

En jij vind het niet vreemd dat het toen én nu een motoragent betrof? Je vind het niet vreemd dat hij beide keren een volgteken kreeg?
Ik zit al ruim 35 jaar, met verschillende voertuigen, beroepsmatig op de weg en ik heb het nog niet voor elkaar kunnen krijgen om in 6 jaar 3 keer schade te rijden. Ik vind het dan ook knap dat iemand in een korte periode, zelfs als hij aangaf niet meer te durven rijden, bij 3 zware ongevallen betrokken is geraakt waarbij 2 maal de tegenpartij het leven liet.
  Bericht 
Robert1
Master
bert65 schreef:
En jij vind het niet vreemd dat het toen én nu een motoragent betrof? Je vind het niet vreemd dat hij beide keren een volgteken kreeg?
Ik zit al ruim 35 jaar, met verschillende voertuigen, beroepsmatig op de weg en ik heb het nog niet voor elkaar kunnen krijgen om in 6 jaar 3 keer schade te rijden. Ik vind het dan ook knap dat iemand in een korte periode, zelfs als hij aangaf niet meer te durven rijden, bij 3 zware ongevallen betrokken is geraakt waarbij 2 maal de tegenpartij het leven liet.

+erg veel
  Bericht 
lvqear
Nieuwkomer
bruintje beer schreef:
Iedereen heet daar Mijnders; Zeeuwse inteeltbende.


:rofl: :rofl:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
RTL Nieuws schreef:
'Dreigde brand te stichten' / Man opgepakt voor bedreigen familie vrachtwagenchauffeur die agent doodreed

De recherche heeft een man aangehouden die ervan wordt verdacht dat hij de familie bedreigde van de vrachtwagenchauffeur die in Rotterdam een motoragent doodreed. Hij zou onder meer gedreigd hebben het bedrijf van de familie in brand te steken.

Volgens de politie bestookte de 59-jarige man uit Etten-Leur de familie met telefonische en schriftelijke bedreigingen. De verdachte van het doodrijden van motoragent Arno werkte bij het transportbedrijf van de familie.

Contact- en gebiedsverbod
De Brabander heeft volgens de politie bekend dat hij achter de bedreigingen zit. Hij heeft een contact- en gebiedsverbod gekregen en mag zijn rechtszaak thuis afwachten.

De dood van Arno leidde tot veel woede. De 47-jarige motoragent was begin juli aan het werk op de Waalhavenweg in Rotterdam toen hij door een vrachtwagen werd doodgereden. De chauffeur reed vervolgens door. Eerder was hij al betrokken bij een ander ongeluk waarbij een politieagent gewond raakte, en vorig jaar reed hij een 79-jarige vrouw uit Hellevoetsluis dood.

Volgens het Openbaar Ministerie zijn er sterke aanwijzingen dat de man Arno met opzet heeft aangereden. Hij wordt verdacht van doodslag.


Wat een debiel. :loco: :loco:
  Bericht 
shootme
Master
Maserati Teun schreef:
Wat een debiel. :loco: :loco:

Misschien nabestaande van 1 van zijn slachtoffers.
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
shootme schreef:
Misschien nabestaande van 1 van zijn slachtoffers.

Precies. Kan me er wel wat bij indenken hoor. Het is fout, maar je kunt als nabestaande behoorlijk blind van woede worden lijkt me. CBR faalt, OM faalt enz enz.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Het gaat helemaal goed komen want Koos Spee gaat zich ermee bemoeien.
:x :fp: :dood:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1764435 ... motoragent
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Forza! schreef:
Het gaat helemaal goed komen want Koos Spee gaat zich ermee bemoeien.


Het zou toch een ONAFHANKELIJK onderzoek worden. Koos past daar niet in.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Maserati Teun schreef:
ONAFHANKELIJK onderzoek worden.


Net zo onafhankelijk als het onderzoek naar de moord en (beveiliging) naar Peter R de Vries, allemaal wij van WC eend, adviseren .......
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
JonnyJohnson schreef:
onderzoek naar de moord en (beveiliging) naar Peter R de Vries


Dat naar de beveiliging is iig een lekker kort en bondig onderzoek.
  Bericht 
357kurt
Master
Meneer heeft een probleem met gezag en regels dat is wel duidelijk, maar in zijn geval is de reis van zijn hoofd naar de vuist compleet. In dit geval het stuurwiel.
  Bericht 
Superkoe
Master
Leze we echt niet verder dan de titel? Koos Spee gaat onderzoek doen naar wat bekend was binnen de politie en hoe daar mee om gegaan is, aangaande deze verdachte. Niet naar het ongeval zelf.
  Bericht 
Black98
Master
Citaat:
OM wil chauffeur vervolgen voor moord na doodrijden agent
Gisteren, 20:21
in BINNENLAND

ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie wil Willem M. vervolgen voor moord vanwege het doodrijden van motoragent Arno de Korte vorig jaar juli. Een woordvoerder bevestigt berichtgeving van de NOS hierover. Het OM ziet aanleiding om de aanklacht te veranderen van doodslag in moord, maar wil verder nog niet toelichten waarom. Het OM verwacht dat de zaak in september van dit jaar zal dienen.

De fatale aanrijding is geregistreerd door verkeerscamera's in de Rotterdamse Waalhaven. De vrachtwagenchauffeur reed op 7 juli motoragent De Korte (47) aan op de Waalhavenweg in Rotterdam. Het slachtoffer gaf de verdachte een stopteken nadat die door rood zou zijn gereden. Aanvankelijk was de aanklacht van het OM doodslag. Daarna zou de chauffeur de agent met een snelheid van 45 kilometer per uur hebben aangereden en hem volgens de officier van justitie honderden meters hebben meegesleurd. De vrachtwagenchauffeur is daarna doorgereden.
De vrachtwagenchauffeur uit Melissant (Zuid-Holland) moest zich op bevel van de rechter voor observatie laten opnemen in het Pieter Baan Centrum.

M. is betrokken geweest bij twee eerdere ongevallen, in 2015 en 2020. Bij het eerste incident was ook een motoragent het slachtoffer, die raakte door de aanrijding zijn arm kwijt. In 2020 was hij betrokken bij een ongeluk waarbij een 79-jarige vrouw overleed. Uit onderzoek bleek destijds dat de verdachte geen schuld had aan de dood van de vrouw. De zaak werd geseponeerd.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft intern onderzoek gedaan naar de chauffeur. Het AD schreef in juli vorig jaar dat het CBR meerdere alarmsignalen over de man had ontvangen, maar er niets mee had gedaan. Het CBR heeft onderzocht wat er bekend was over de chauffeur en hoe er gehandeld is. Over de inhoud van dat onderzoek deed het CBR geen uitspraken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3941304 ... jden-agent
  Bericht 
A4
F1 kenner '22
Stop maar heel lang weg dat figuur. Maatschappij mist niet veel aan doodrijders.
  Bericht 
Walker
Master
Lijn tussen moord en doodslag is in deze heel dun: Hij is misschien niet 's ochtends in zijn cabine gestapt met de gedachte "ik ga agent Arno doodrijden". Maar wellicht is hij wel zo geflipt dat hij al langer de gedachte had "de eerste motoragent die mij aan wil houden rij ik voor zijn flikker".
  Bericht 
Ducantoni
Master
Black98 schreef:
De fatale aanrijding is geregistreerd door verkeerscamera's in de Rotterdamse Waalhaven


Vallen die beelden nog onder de bewaartermijn?
(U weet wel: die afgesproken, maar zelden nagekomen wordt)

Walker schreef:
Lijn tussen moord en doodslag is in deze heel dun


Moord bewijzen lijkt me, zelfs bij de aanwezigheid van beelden, tamelijk lastig .
Citaat:
Moord
Als iemand van plan is een ander te doden en daarna die persoon ook echt om het leven brengt. Moord is dus ‘doodslag met voorbedachten rade’.

Doodslag
Als iemand opeens (in een opwelling), maar wel met opzet, een persoon doodt.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... n-doodslag
 Pagina 1 van 2  [ 95 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy