Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]
  Bericht 
vw-driver
Master
Boetes tot 600 euro: bekeuringen voor hardrijden in Duitsland fors omhoog
27-5-2020

KRANENBURG - Wie naar Kranenburg gaat om boodschappen te doen bij de Aldi of om te tanken, moet ervoor waken het gaspedaal te diep in te drukken. De verkeersboetes zijn in Duitsland namelijk flink opgeschroefd. 

Wie binnen de bebouwde meer dan 20 kilometer per uur te hard rijdt, kan zelfs bovendien een rijverbod - voor Duitsland - van een maand krijgen.

De boetes waren in Duitsland vergeleken met Nederland tamelijk mild. Maar dat is recent veranderd. Sinds eind april hanteert Duitsland forse boetes voor verkeerszondaars. Wie 16 tot 20 kilometer te hard rijdt, krijgt een bon van 60 euro (buiten de bebouwde komt) of 80 euro (erbinnen). 

320 euro voor bumperkleven

Wie nog harder rijdt, krijgt een navenant hogere boete, oplopend tot 600 euro. Ook de parkeerboetes zijn opgetrokken (tot ettelijke tientjes) evenals de boete voor het niet aan de kant gaan staan als er een ambulance voorbijkomt. 

Verder kan het houden van onvoldoende afstand (minstens 25 meter bij een snelheid van 50 kilometer) tot je voorganger in de papieren gaan lopen. Bumperklevers kunnen voortaan rekenen op een boete tot 320 euro.   

Foto ter illustratie. © Shutterstock

Met 153 km/u door Wyler

Een Nederlander die afgelopen zaterdag door het Kranenburgse grensdorpje Wyler raasde, weet waarover het gaat. Hij werd geklokt met 153 kilometer op de teller, waar 70 de limiet is. Het kostte hem 600 euro alsmede een rijverbod van drie maanden. 

Dat rijverbod geldt alleen voor Duitsland. Formeel wordt de snelheidsovertreder gevraagd zich later bij de politie - in dit geval in Kleef - te melden, waar hij of zij een sticker op het rijbewijs krijgt met de vermelding dat er een rijverbod is opgelegd. 

Wennen aan de regels

Maar in de praktijk zullen, zo verwacht de Duitse politie, veel Nederlanders niet op de uitnodiging (per brief)  ingaan maar gewoon gedurende de periode van het rijverbod uit Duitsland wegblijven. 

Dat rijverbod staat wel in de computer geregistreerd; wie tijdens een rijverbod toch in Duitsland achter het stuur wordt aangetroffen, is zuur. Het rijverbod vervalt automatisch na het verstrijken van de termijn. Duitse ingezetenen moeten overigens hun rijbewijs komen inleveren.

Ook de Duitsers zelf moeten nog wennen aan de nieuwe regels. Tijdens de controle afgelopen zaterdag liepen in de regio Kleef 407 snelheidsovertreders tegen de lamp. In 24 gevallen werd zo hard gereden dat er een rijverbod opgelegd zal worden. 

Hogere boetes voor fietsers

Ook fietsers worden strenger aangepakt als ze een overtreding begaan. Om er een paar te noemen: mobiel bellen op je fiets levert je een boete van 55 euro op en wie door rood rijdt, kan rekenen op 60 tot 180 euro, afhankelijk van de vraag of het een ongeval tot gevolg had. Naast elkaar fietsen mag, maar als je anderen (tegenliggers) hindert, kan je dat zomaar twee tientjes kosten.

Hoe hard mag je nou eigenlijk rijden in Duitsland? Binnen de bebouwde kom 50 en daarbuiten 100 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Voor de autobaan geldt (nog) geen snelheidsbeperking, zij het dat 130 kilometer per uur aanbevolen wordt.  

https://www.gelderlander.nl/duitsland/b ... ~a634445d/
  Bericht 
R
Master
vw-driver schreef:
Verder kan het houden van onvoldoende afstand (minstens 25 meter bij een snelheid van 50 kilometer) tot je voorganger in de papieren gaan lopen. Bumperklevers kunnen voortaan rekenen op een boete tot 320 euro.

25 meter ook bij 50 km p/u. Lockdown zeker? Hoeveel snelweg is dat bij 130, Feit?

Verder nog steeds normale bedragen daar, niet dat BOA gedoe hier van schreiben schreiben schreiben met torenhoge sancties.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Wat niet verandert, is dat negeren van de post tot een boetebedrag van nul euro leidt :dag:
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
R schreef:
Hoeveel snelweg is dat bij 130, Feit?

  Bericht 
RRL
Master
Wat wordt de boete voor het niet naleven van het Rechtsfährgebot? Wordt eens tijd dat de Duitsers leren rechts te houden.
  Bericht 
Cweepz
Master
Mijn ervaring is dat die Duitsers er wel echt dicht opkruipen op de linkerstrook. Laat en hard remmen + veel te weinig afstand :loco:
  Bericht 
Spook
Master
RRL schreef:
Wordt eens tijd dat de Duitsers leren rechts te houden.


We weten wat er gebeurt als Duitsers denken links aan te houden maar daadwerkelijk naar rechts bewegen.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
€60 voor 20km/h overschrijding? Dat is nog steeds een koopje. Vooral als je niet betaalt.
  Bericht 
snovvdog
Master
Cweepz schreef:
Mijn ervaring is dat die Duitsers er wel echt dicht opkruipen op de linkerstrook. Laat en hard remmen + veel te weinig afstand :loco:

Waarom :loco: ?

Dat werkt het best, kom je te rustig en houd je zeeën van afstand dan blijven mensen links rijden.
Op het laatste moment stevig remmen heeft vaak een hoog oprot gehalte, mensen kunnen ineens snel naar rechts opdonderen.

In Nederland bekeuren ze voor bumperkleven pas bij langere tijd onvoldoende afstand houden, even op de bumper kruipen en gas los weer afstand nemen werkt het best, lokt meestal geen agressie op omdat mensen wel wakker worden maar zich niet aangevallen voelen maar wel opgejaagd als je het gat weer groter laat worden, meer goodwill om op te donderen naar rechts.

In NL dan, in DE moet je gewoon vanaf 500m met snelheidsverschil van 50+ km/h al seinend aan komen en weinig die dan niet aan de kant gaan.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
snovvdog schreef:
kom je te rustig en houd je zeeën van afstand dan blijven mensen links rijden.
Zie hier de vloek van ACC

snovvdog schreef:
Op het laatste moment stevig remmen heeft vaak een hoog oprot gehalte, mensen kunnen ineens snel naar rechts opdonderen.
Werkt 9 van de 10 keer :thumb:
  Bericht 
RRL
Master
Dikke Dakduif schreef:
Zie hier de vloek van ACC

Check. Regelmatig even overrulen om aan te sporen tot opzij gaan. Achterliggers lijken ook vaak te denken dat je zit te dagdromen als je op de ACC achter iemand aan hobbelt, zitten er regelmatig wat ongeduldig te duwen.

snovvdog schreef:
seinend aan komen en weinig die dan niet aan de kant gaan

Vandaag in NL nog gedaan. Duitser in strook 3 aan het slapen. Ik liep op hem in, kon niet naar 2 omdat ik net ingehaald werd en die in 2 werd op zijn beurt ook weer ingehaald. Zonnetje in de rug dus hopen dat het seinen op zou vallen. Deed het net op tijd, ging naar 4 met een :loco: als reactie.

Verderop maar weer een locomotief die met 100@130 op strook 1 (bij gesloten plusstrook) zat te traagzaden rechts voorbij, inclusief Wenen. Voor mij al 2 die het deden en na mij nog een paar. Gaat er bij zo iemand dan echt geen lampje branden?

Stel natte kranten, die Duitsers.
  Bericht 
maarten28
Master
RRL schreef:
Check. Regelmatig even overrulen om aan te sporen tot opzij gaan. Achterliggers lijken ook vaak te denken dat je zit te dagdromen als je op de ACC achter iemand aan hobbelt, zitten er regelmatig wat ongeduldig te duwen.

Plus dat als iemand 100 meter achter me zit dan ga ik ook niet even in een wat kleiner gat naar rechts om hem voorbij te laten, want er dat die op snelheid is moet ik weer naar links.
Vaak genoeg op snelheid in Duitsland gereden, als iemand niet aandringt ga ik ook pas naar rechts als ik daar kan blijven.
  Bericht 
Masterdam
Master
maarten28 schreef:
als iemand niet aandringt ga ik ook pas naar rechts als ik daar kan blijven.

Ik haat dat. Ik moet dus gaan bumperkleven voordat jij naar rechts gaat. Ga gewoon weg, dan zie je vanzelf wel of ik daadwerkelijk wil inhalen.
  Bericht 
RRL
Master
+1. Ik zal niet ontkennen dat ik soms ook langer links hou dan noodzakelijk. Ga echter wel meteen opzij als iemand achterop komt, puur omdat ik er zelf ook zo'n hekel aan heb om opgehouden te worden als dat totaal onnodig is. Of iemand dan vlot voorbij komt of dat kruipend doet maakt niet uit, het gaat sneller dan ik dus ik maak plaats.
  Bericht 
KanarieVW
Master
Ik lees helemaal niks nieuws in dat stuk. De jaarlijkse bangmakerij als de zomervakantie nadert .
  Bericht 
maarten28
Master
Masterdam schreef:
Ik haat dat. Ik moet dus gaan bumperkleven voordat jij naar rechts gaat. Ga gewoon weg, dan zie je vanzelf wel of ik daadwerkelijk wil inhalen.

Ik ga naar rechts als ik genoeg ruimte heb. Maar als je duidelijk laat zien dat je snel bent wil ik ook wel even voor 10 seconden naar rechts gaan.
Ik ga niet voor 10 seconden naar rechts om me vast te laten rijden door een ouwe sok die zijn gaspedaal niet weet te vinden, want dan moet ik ook weer van mijn gas.
  Bericht 
snovvdog
Master
maarten28 schreef:
Plus dat als iemand 100 meter achter me zit dan ga ik ook niet even in een wat kleiner gat naar rechts om hem voorbij te laten, want er dat die op snelheid is moet ik weer naar links.

maarten28 schreef:
Ik ga niet voor 10 seconden naar rechts om me vast te laten rijden door een ouwe sok die zijn gaspedaal niet weet te vinden, want dan moet ik ook weer van mijn gas.

Dan geef je toch even gas bij? Ik heb een 1.0 eco schijthok en dat klemzetten gebeurt echt bijna nooit.

Voor 10 seconden naar rechts vind de overheid zelfs in hun campagnes, ik vind dat mensen voor 5 seconden al naar rechts moeten opdonderen. Zo rijden dat niemand zijn rem hoeft aan te raken is het fijnst :thumb: .
  Bericht 
WNS2.0D
Master
snovvdog schreef:
Dat werkt het best, kom je te rustig en houd je zeeën van afstand dan blijven mensen links rijden.
Op het laatste moment stevig remmen heeft vaak een hoog oprot gehalte, mensen kunnen ineens snel naar rechts opdonderen.

Net wie je treft, bij mij kom je er vlotter langs als je afstand houdt. Als iemand agressief op mijn bumper duikt kachel ik rustig door zoals ik zou doen als er niemand achter me zou zitten (misschien juist wel iets rustiger...). Zie ik iemand naderen die wat vlotter wil rijden maar netjes aansluit dan probeer ik mee te werken door als het kan wat vlotter naar rechts te gaan of wat gas bij te geven om vlotter in te halen.
  Bericht 
viffer
Master
maarten28 schreef:
Ik ga niet voor 10 seconden naar rechts om me vast te laten rijden door een ouwe sok die zijn gaspedaal niet weet te vinden, want dan moet ik ook weer van mijn gas.


Dan ga je toch wat eerder weer terug naar links? Ik ga naar rechts als er ruimte is, ook al is dat voor 10 seconden maar als iemand mij klem dreigt te rijden door in te gaan halen met een marginaal hogere snelheid ben ik zo weer terug, 3 keer en ze geven wel gas om er voorbij te komen.
  Bericht 
bert65
Master
viffer schreef:
Dan ga je toch wat eerder weer terug naar links? Ik ga naar rechts als er ruimte is, ook al is dat voor 10 seconden maar als iemand mij klem dreigt te rijden door in te gaan halen met een marginaal hogere snelheid ben ik zo weer terug, 3 keer en ze geven wel gas om er voorbij te komen.
Precies!
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Viffer snapt hoe het werkt in de praktijk.
  Bericht 
maarten28
Master
viffer schreef:
Dan ga je toch wat eerder weer terug naar links? Ik ga naar rechts als er ruimte is, ook al is dat voor 10 seconden maar als iemand mij klem dreigt te rijden door in te gaan halen met een marginaal hogere snelheid ben ik zo weer terug, 3 keer en ze geven wel gas om er voorbij te komen.

Dan ga ik naar rechts en weer naar links zonder dat de achterligger heeft kunnen inhalen. Kan ik net zo goed links blijven. Geef ik ook geen signaal van "je kunt nu inhalen".
  Bericht 
viffer
Master
maarten28 schreef:
Dan ga ik naar rechts en weer naar links zonder dat de achterligger heeft kunnen inhalen. Kan ik net zo goed links blijven. Geef ik ook geen signaal van "je kunt nu inhalen".


Natuurlijk wel, inhalen kán wel, zolang de inhaler maar doorheeft dat er even een peut gas gegeven moet worden. In zulke gevallen begin ik vaak ook al te knipperen als ik nog naast het voertuig rij dat ik aan het inhalen ben, ten teken van "ik ga zo naar rechts in dat kleine gaatje, dus effe tempo maken en je kunt er voorbij". Wederom, doet men dat niet, dan laat ik mij niet klemrijden en ben ik weer terug naar links.
  Bericht 
bert65
Master
Een assertieve rijder ziet wat je gaat doen en wat de volgende stap zal zijn. Als deze assertieve bestuurder jou voorbij wil, accelereert hij. Ziet hij dat allemaal niet en volgt er ook geen aktie als je naar rechts gaat, verdient hij het niet om voor je te komen. Jammer, pech en te laat en lekker weer even achter mij aansluiten.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Plus dat als iemand 100 meter achter me zit dan ga ik ook niet even in een wat kleiner gat naar rechts om hem voorbij te laten, want er dat die op snelheid is moet ik weer naar links.

Ik ga wel naar rechts....maar geef dat bij een kleiner gat ruim op tijd aan met de richtinga aanwijzer, dus al voor ik er helemaal voorbij ben.
Masterdam schreef:
Ik haat dat. Ik moet dus gaan bumperkleven voordat jij naar rechts gaat. Ga gewoon weg, dan zie je vanzelf wel of ik daadwerkelijk wil inhalen.

Zodat Masterdammen vast gaan gas geven en inlopen voor ik daadwerkelijk rechts zit.


Doen ze dat niet , meteen vast gaan inlopen bedoel ik, dan zet ik me er bij de volgende vrachtwagen gewoon weer voor. ...Dit werkt gewoonlijk aardig bij de acc rijders die dan voorbij willen kruipen.....nadat ik er 2 of 3 keer er weer voor kom leren ze gewoonlijk dat ze gas moeten geven als ik opzij ga ...en vlot inhalen.


Uiteraard helpt het wel, dat ik 200PK instant stroom vermogen heb om er weer voor te komen zonodig.
  Bericht 
Masterdam
Master
Jammer dat mijn SD-kaartje nog in de auto zit, maar dat zou zó goed aansluiten op alles wat hierboven staat: ik ging naar rechts, dame in een klein pokke-autootje gaat me met een slakkengang voorbij. Eigenlijk was ze me zelfs al voorbij. Maar omdat het zo traag ging, zat het verkeer achter haar te drukken en kon ik er daar niet tussen. Beste puist gas gegeven en nét voor haar langs weer naar links. En weer terug bij af... :dag:
  Bericht 
Masterdam
Master
Masterdam schreef:
dame in een klein pokke-autootje gaat me met een slakkengang voorbij. Eigenlijk was ze me zelfs al voorbij. Maar omdat het zo traag ging, zat het verkeer achter haar te drukken en kon ik er daar niet tussen. Beste puist gas gegeven en nét voor haar langs weer naar links.


Youtube video
  Bericht 
18vti
Master
Masterdam schreef:
Beste puist gas gegeven en nét voor haar langs weer naar links.

:roflol: :roflol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ppff nu alweer veel te druk daar, start maar een tweede golf in
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Die had er ook in kunnen zakken met d'r Aygo ja. Kutvolk.
 Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy