Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Beste forumleden,

Omdat jullie mij al meerdere malen technisch uit de brand hebben geholpen het volgende:

Twee weken terug een tweedehands vaatwasser gekocht nadat onze oude het had begeven (vermoedelijk doorgebrand). Nieuwe vaatwasser, een Bosch Sunshine Aquasensor SGS4642FU/29 aangesloten en de eerste drie keer zonder problemen een programma gelopen. Daarna bleef de vaatwasser alleen maar afpompen. Na het internet afspeuren het labyrint, niveaukamer en alle slangen die daaraan vast zitten schoongemaakt. Was echt nodig want er kwam een enorme hoop zooi uit. Opnieuw aangesloten, maar waarschijnlijk water in de micro schakelaar van de niveaukamer gekomen waardoor de machine nog niks deed.

Complete niveaukamer met schakelaar vervangen en de machine leek het weer als een zonnetje te doen. Helaas naar 1x wassen en een weekend stil te hebben gestaan weer zo veel water op de bodemplaat dat de vlotter omhoog blijft staan. Als ik hem droogmaak met een spons werkt hij weer gewoon. Ik heb alle slangen en aansluitingen gecontroleerd die ik los heb gehaald bij de schoonmaak, maar kan nergens een lekkage vinden. Iemand enig idee waar hij nog meer water kan lekken?

Ps. ik ben wel handig, maar een leek op het gebied van vaatwassers verder.

Alvast bedankt!
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Heeft in het verleden de machine gelekt op de pomp ?

De pomp KAN gedeeltelijk vastgelopen zijn (zwaar lopen)
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Volgens de persoon van wie ik hem kocht heeft de machine nooit problemen gehad. Neem aan dat ze eerlijk waren, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker. Kan ik controleren of de pomp zwaar loopt? Als ik hem een programma laat lopen maakt hij niet veel lawaai en vaat komt er gewoon schoon uit.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
machine openmaken of uitbouwen en pomp opzoeken (kunnen er 2 zijn) en dan met de vingers de as ronddraaien, zit als het goed is een metalen koelfan op dezelfde as.
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Ik heb de pomp die je in de machine vindt, na het verwijderen van de filter etv. al schoongemaakt. Maar in mijn beleving liep deze gewoon soepel.

Hier even een foto van internet geplukt die exact op die van mij lijkt.


Maar metalen koelfan zie ik niet zitten?
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
ik had het over de pomp, onder de badkuip, vandaar mijn opmerking
WimLex schreef:
machine openmaken of uitbouwen en pomp opzoeken

deze dus
Afbeelding
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Oke dan moet ik even kijken aan welke kant ik er bij kan. Moet ik dan kijken of dat ijzer wat je in de pomp ziet (op jouw foto) nog soepel draait?

Iets wat mij opviel en wat wellicht kan leiden naar het probleem. Na een spoelprogramma zit het labyrint vol. Uurtje later heb ik markering aangebracht van het waterniveau. 2 uur later heb ik dit opnieuw gedaan en er is zichtbaar water uit het labyrint terwijl de machine niet is aangeraakt. Zie foto




Nu heb ik het labyrint gecheckt op lekkage maar die is er niet. Ook de slangen die er naartoe of vanaf lopen voelen droog. Er is heel af en toe een druppeltje zichtbaar bij een van de drie plastic uitgangen op het labyrint, maar lijkt mij sterk dat dit voor zo veel water verlies zorgt.

De uitgang links naast de letter H is dat.

  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
T-jetdriver schreef:
Oke dan moet ik even kijken aan welke kant ik er bij kan. Moet ik dan kijken of dat ijzer wat je in de pomp ziet (op jouw foto) nog soepel draait?

:kniktja: :kniktja:
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Is het dan ook logisch dat er water uit het labyrint gaat zonder dat de machine aanstaat als er iets mis zou zijn met de pomp?
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
T-jetdriver schreef:
Is het dan ook logisch dat er water uit het labyrint gaat zonder dat de machine aanstaat als er iets mis zou zijn met de pomp?

staat de machine aan/onder spanning bij dat waterverlies ?
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Dat er staat wel gewoon stroom op de machine als er geen programma wordt gedraaid. De stekker halen we niet uit het stopcontact. Het leeglopen van het labyrint lijkt echter wel gestopt en is nu niet verder meer gegaan dan aangegeven op mijn foto.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Als de vlotter omhoog gaat is je pomp lek of iets anders ...ik zet mijn geld op de pomp :wink:
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Mdw schreef:
ik zet mijn geld op de pomp

En zou volgens jou dan het afdicht rubber kapot zijn of de pomp zelf? Wordt een duur grapje anders :(
  Bericht 
Brave Hendrik
Master
T-jetdriver schreef:
Ik heb alle slangen en aansluitingen gecontroleerd die ik los heb gehaald bij de schoonmaak, maar kan nergens een lekkage vinden. Iemand enig idee waar hij nog meer water kan lekken?

T-jetdriver schreef:
Helaas naar 1x wassen en een weekend stil te hebben gestaan weer zo veel water op de bodemplaat dat de vlotter omhoog blijft staan. Als ik hem droogmaak met een spons werkt hij weer gewoon.

Klinkt misschien wat merkwaardig en simpel, maar als je de machine kunt laten draaien, zet 'm eens op het heetste programma met alleen een flesje vaatwasserreiniger (supermarkt) erin.
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Brave Hendrik schreef:
zet 'm eens op het heetste programma met een flesje vaatwasserreiniger


Dat is pas nog gedaan :koffie: inclusief grote schoonmaak van de machine.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
T-jetdriver schreef:
En zou volgens jou dan het afdicht rubber kapot zijn of de pomp zelf?


Is vaak de keerring die eruit ligt ..... dus ja dan wordt het een nieuwe pomp.

Maar voorkant los , emmer water er in gooien(in de wasruimte) en dan zie je vaak wel dat het water er via de pomp weer uit komt :duh: , dus dan weet je dat de pomp lek is :kniktja: :wink:
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Maar ik zie dat mocht het nodig zijn de keerring klep ook los te koop is? Ik ga morgen avond even aan de slag met het ontmantelen.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
T-jetdriver schreef:
Maar ik zie dat mocht het nodig zijn de keerring klep ook los te koop is?


Als de as nog heel is kan je prima de keerring vervangen , maaaar is die aangetast door zeep/roestresten dan moet je de pomp vervangen , want de nieuwe keerring zal de as niet afdichten :schudnee:
  Bericht 
marcel.van-kesteren
Eendagsvlieg
machine gewoon een keer laten draaien zonder de kappen erop.
dan evt met zaklantaarn kijken waar ie lekt.
kan een slang zijn seal op de pomp.
gaatje in kuip.
de afvoerpomp zal wel een dichte magneetpomp zijn deze lekken eigenlijk niet maar zitten wel in een rubber is die ster die je inderin de zeefbak ziet zitten.
ik hoor het wel gr marcel.
  Bericht 
zerty
Master
Ik zie allemaal vet boven in het labyrint. Dit duid op een verstopte afvoerslang in het verleden. Het afvalwater word dan terug in het labyrint gepompt. Daardoor kan de vlotter (F op het plaatje) vast zijn komen te zitten. Die zorgt voor het niveau in de machine.
Maar grote kans dat de slang, helemaal rechts op je plaatje, dicht zit met vet. Dan kan bij het vullen van de machine het water niet snel genoeg ,de machine in en overstroomd het vlotterbakje. Ik heb dit zelf ook gehad. Reiniging op hoge temp. en reinigingsmiddel helpen dan niet. Dat komt niet in de watertoevoerslangen.

En een eenvoudige manier om te testen of de pomp lekt of het labyrint. De ph van het lekkagewater meten met lakmoespapier.
  Bericht 
Rover
Master
De nieuwere machines houden het vuile water toch vast tegenwoordig? Zodat dit als eerste spoelwater gebruikt kan worden bij de volgende afwasbeurt (onder het mom van milieu en minder watergebruikt)? Wordt dat water dan ook niet opgeslagen in het labyrint?
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
zerty schreef:
Ik zie allemaal vet boven in het labyrint


Bedankt voor de reacties. Dat is alleen geen vet maar condens. Er zat wel veel zooi in maar na een uurtje met bleek in het labyrint heb ik het meeste er wel uitgekregen. Tevens zit er een nieuwe niveaukamer/vlotter in en heb ik de slang van niveaukamer naar machine (die links onder loopt) schoongemaakt. Zou het misschien de (op de foto) D zijn die ook voor problemen zorgt? Als ik er in kijk lijkt hij niet geblokkeerd maar kan niet helemaal er in kijken.

Ik heb vanavond tijd om hem helemaal uit elkaar te halen en hopelijk een lek te vinden.

PS. na een korte blik op de machine is er toch weer een kleine centimeter uit het labyrint gelopen zonder dat deze gelopen heeft. De onderste vlotter (rode buisje) is echter nog niet omhoog gekomen.
  Bericht 
zerty
Master
D is de afvoer slang.
  Bericht 
zerty
Master
T-jetdriver schreef:
PS. na een korte blik op de machine is er toch weer een kleine centimeter uit het labyrint gelopen zonder dat deze gelopen heeft. De onderste vlotter (rode buisje) is echter nog niet omhoog gekomen.

Ik had ook constant water onderin de machine. Dat lekte via de labyrint aansluitingen, met die O-ringen. Ik heb die toen met siliconenkit gemonteerd.
Maar hoe het zit met die lekkage van jou? Ik zou het zo niet weten. :schudnee: Er gaat ook nog een slang naar dat zoutreservoir.

Maar ik heb geen last meer van eventuele lekkage. Ik heb een gat in die onderbak gemaakt met een afvoerslangetje.
Die van mij staat in de garage, dus daar maakt zoiets niet uit. O:)
  Bericht 
T-jetdriver
Respect
Even een update. Ik heb onderin de machine bij de vlotter twee nylon touwtjes gelegd met een lekbakje buiten de machine. Zodat het water er automatisch afgevoerd wordt. Ik wilde eerst kijken hoeveel water er nou lekte zonder weer de hele machine uit elkaar te halen. Hij heef nu 4x gedraaid en er lijkt nauwelijks meer water bij te komen.

Dit kan dus beteken dat er eenmalig een lek was, of er nog veel water in de lekbak stond. Of dat er misschien iets in een leiding vastzat wat is losgekomen.

Hopen dat de problemen voorbij zijn :glaasje: zal eind van de week weer een update plaatsen.
  Bericht 
Brave Hendrik
Master
T-jetdriver schreef:
Of dat er misschien iets in een leiding vastzat wat is losgekomen.

Of is door telkens op een kort programma te draaien (= lage temp.) vervuild geraakt.
Nieuwsgierigheid: deed je dat?
  Bericht 
zerty
Master
Brave Hendrik schreef:

Of is door telkens op een kort programma te draaien (= lage temp.) vervuild geraakt.

Volgens mij word er na ieder programma toch de vaat gedroogd met water van zo'n 80 graden?
  Bericht 
Remo
Master
Maar tweedehands of niet, ik zou dat ding gewoon terugbrengen. Hier heb je niet voor betaald natuurlijk.
Of heb je hem zo goedkoop kunnen kopen dat de reparatiekosten geen probleem zijn t.o.v. de nieuwwaarde?
 Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy