Pagina 1 van 2  [ 87 berichten ]
  Bericht 
tutuur
Pro
Naar aanleiding van het “Flitsservice goes EMG” topic had ik aangegeven een “FS goes EMA” topic te maken nadat ik deze gevolgd heb.
Na lange afwezigheid van FS heb ik er eigenlijk nooit meer aan gedacht om te doen.
Nu ga ik dus proberen nog even terug te halen hoe het precies liep…..

Aangezien het zo lang terug is en ik verder geen documenten bij de hand heb zal ik geen datum of tijden in kunnen vullen, daar deze ook niet erg relevant zijn zal het wss niet boeien.

Okey, here we go:
Ik ben aangehouden op de spartamet met te veel alcohol op wat de aanleiding gaf om aan het EMA deel te nemen.
Uiteraard ben ik het er niet mee eens maar daar gaat het hier niet om.


INTAKE:

In mijn oproep werd ik gewenst naar Amsterdam te komen voor een intake gesprek.

Alvorens daar te verschijnen moest ik een formulier invullen die bijgevoegd was bij de oproep.
Op dit formulier werden meerdere inzichtelijke vragen gesteld mbt de aanhouding, of je vaker met alcohol op hebt gereden, hoe lang je al in het bezit bent van een autorijbewijs, hoeveel km je gemiddeld maakt per jaar etc.

In mijn geval niet erg relevant daar ik op een snorfiets aan ben gehouden en niet de auto, maargoed dit is natuurlijk gewoon een standaard brief.

Aangekomen in Amsterdam op de locatie kon ik samen met nog een man meekomen met de dame van Inforsa (voormalig GGD, verslavingszorg, schrik dus niet als je wat vreemde figuren rond ziet lopen).

Dit gesprek ging aardig vrijblijvend en vrolijk, de dame van Inforsa vertelde ons wat ons ongeveer te wachten staat en waar we aan moesten voldoen (optijd verschijnen op locatie en voldoende deelnemen).


EERSTE DAG:

Een week later begon de eerste cursus dag, als eerst begon dit met inschrijven, cursus map in ontvangst nemen en aan elkaar voorstellen (Ongeveer 10 man in 1 klasje).

Tijdens dit voorstellen werd wel duidelijk dat de gevallen heel stevig uit elkaar liepen. Van iemand die dik over de 700ug/l zat, bellend achter het stuur door Amsterdam heen in zijn 7-serie tot een dame van 19 die na 3 wijntjes, 3 uur cola toch nog teveel blies.

Er werd op een whiteboard opgeschreven:
-De naam
-Hoe aangehouden (fuik of opgevallen in het verkeer)
-Het aantal gedronken eenheden (standaardglazen dus)
-Het gemeten aantal UG/L of Promille
-Hoe ver je zou gaan reizen en na hoever de aanhouding plaats vond
-Strafmaatregel of nog niet, zoja wat was de straf?

Ook hierin werd weer duidelijk dat alle gevallen zeer verschillend berecht worden. Waar de een op een scooter na iets te veel gedronken te hebben alleen een boete kreeg van €450 kreeg een ander 4 maanden rijontzegging en €800 boete….

Na verder nog wat gepraat te hebben over de verschillende gevallen (je kunt volledig eerlijk en open zijn, de mensen van Inforsa zijn puur een uitvoerende instantie)en debateren over wat we er van vonden was de eerste cursus dag afgerond rond 3 uur. Tevens werd gevraagd te onthouden wat je de aankomende week zou nuttigen.

TWEEDE DAG:


De 2de dag was ik wederom ruim van te voren aanwezig om een uitsluitsel van de cursus te voorkomen (met als gevolg opnieuw deelnemen dus weer volledig betalen)

Toen iedereen weer in de klas zat bleek dat er 2 niet aanwezig waren. Na 10/15 minuten kwamen ze hijgend binnen druppelen. Gelukkig voor hun was de dame van Inforsa redelijk en heeft ze met een waarschuwing toch nog deel laten nemen (in principe 1min te laat is uitsluiten)

De dag begon met praten of je nog aan de cursus gedacht hebt bv in het weekend en hoeveel je genuttigd hebt. Tevens of je zo verstandig was om alternatief vervoer te regelen of dat je toch nog de auto/motor/scooter gepakt hebt.

Vervolgens kwam de cursusmap tevoorschijn, hierin staan wat opdrachten die je in moet vullen welke naderhand weer besproken worden.

Hierna hebben we wat filmpjes bekeken waarin gevallen van letsel na alcohol in het verkeer besproken worden, eerlijk gezegd is dit het enige wat impact gemaakt heeft op mij. Hierin zie je bv nabestaanden aan het woord die compleet machteloos achter worden gelaten.

Wel is dit een beetje gepropageerd aangezien de andere kant van het verhaal niet verteld word, tuurlijk is de gene met alcohol op schuldig maar er zijn er ook meerdere die zelf een hele nasleep hebben aan het ongeval.

Aan het einde van de dag werd weer besproken wat je zelf van de dag vond, wederom het verzoek te noteren wat je de aankomende week zou nuttigen.

DERDE DAG:


De derde dag was 2 weken later omdat in de tussenliggende week weer nieuwe kandidaten opkwamen voor het intake gesprek.

Tevens kwam er weer 1 te laat alleen deze keer iets van een half uur, overigens dezelfde persoon als die de eerste dag ook al te laat kwam. De dame van inforsa heeft even met hem staan praten en vertelde vervolgens dat hij met een kutsmoes kwam en ze hem dus naar huis heeft gestuurd.

De 3de dag bestond eigenlijk voornamelijk uit het nabespreken van de cursus, wat heb je er van geleerd, zou je in de toekomst nog de auto/motor/scooter pakken en wat kun je doen om anderen te behoeden voor hetzelfde feit?

CONCLUSIE:


De cursus is totaal niet iets om je bang over te maken, om eerlijk te zijn heb ik me zelfs nog best vermaakt. Natuurlijk is het zonde van de €800 (incl. reiskosten) en de 4 vrije dagen maargoed, het is mijn eigen fout geweest.

De dame van Inforsa was blij dat ik me al aardig ingeleerd had voornamelijk door FS, er kwamen namelijk heel wat vragen voorbij waar ik antwoord op kon geven.
Het viel mij op dat vrijwel iedereen die deelnam aan de cursus totaal geen weet had van hoe het in zijn werk ging. 1 persoon had bv. Het idee dat het alleen het gesprek zou zijn en dat het daarmee afgedaan zou zijn.

Of ik er nou echt veel van geleerd heb, nee dat niet. Overigens heb ik nog nooit de auto gepakt met alcohol op en iedereen die dit wel doet heb ik ook altijd gewaarschuwd. Lullig dat ik die ene keer op de Spartamet dan wel gesnaaid word, maargoed regels zijn regels, wetten zijn wetten.

Ik hoop dat ik hiermee het voor degene die nog moeten deelnemen een beetje inzichtelijk en wellicht wat minder spannend gemaakt heb, mijn tip: doe lekker mee, geniet er lekker van. Dat geld en dagen ben je toch al kwijt dus kun je er net zo goed wat van maken!
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
tutuur schreef:
Tevens kwam er weer 1 te laat alleen deze keer iets van een half uur, overigens dezelfde persoon als die de eerste dag ook al te laat kwam. De dame van inforsa heeft even met hem staan praten en vertelde vervolgens dat hij met een kutsmoes kwam en ze hem dus naar huis heeft gestuurd.
:roflol:

Leuk dat je dit post. Ik ga er van uit dat ik nooit een EMA zal doen maar helemaal uitsluiten kan niet omdat dronken fietsen blijkbaar al genoeg is :[
  Bericht 
tnk2k
Weet de weg
 
Bij ons werd er nog verteld dat er een geheime '4e dag' zou zijn. Op deze 4e dag zou verteld worden hoe je alcoholcontroles zou kunnen misleiden e.d. Ik dacht al aan vanuit je onderbuik uitblazen ofzo.

Op het eind van de 3e dag werd verteld 'dat deze 4e dag er natuurlijk niet was'. Tevens werd op de 3e dag nog een 'brief aan jezelf' geschreven waarin je jezelf vermaand en die dan een maand na de curus naar je huis adres wordt gestuurd. Dit was echter de Palier.

De cursusleider was een oud schoolleraar trouwens.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
tnk2k schreef:
werd nog verteld dat er een geheime '4e dag' zou zijn. Op deze 4e dag zou verteld worden hoe je alcoholcontroles zou kunnen misleiden e.d. Ik dacht al aan vanuit je onderbuik uitblazen ofzo of andere dingen.


En er waren mensen - jij incluis - die dat geloofden. :dood:
  Bericht 
Guppenklup
Master
tutuur schreef:
maargoed regels zijn regels, wetten zijn wetten.

und Ordnung mußt sein! Befehl ist Befehl!
  Bericht 
Raymond
Master
Leuk dat je je ervaringen post, maar de titel suggereert wel dat wij hier allemaal notoire drankrijders zijn. En daar herken ik mijzelf niet in.
  Bericht 
red devil1
Master
mooie samenvatting :thumb:
  Bericht 
RucphenNB
Master
Raymond schreef:
Leuk dat je je ervaringen post, maar de titel suggereert wel dat wij hier allemaal notoire drankrijders zijn. En daar herken ik mijzelf niet in.

Niet??? Weet je dat heel zeker? O:)

Verder: mooi dat het hier gepost wordt! :thumb:
  Bericht 
tnk2k
Weet de weg
 
Sherlock schreef:


De EMA cursus wordt zoals je al las door verslavingszorg instellingen gegeven die duidelijk niet gecharmeerd zijn van justitie mocht je dat nog niet duidelijk zijn. Dus ja, het was een niet naieve aanname.
  Bericht 
RucphenNB
Master
tnk2k schreef:
De EMA cursus wordt zoals je al las door verslavingszorg instellingen gegeven die duidelijk niet gecharmeerd zijn van justitie mocht je dat nog niet duidelijk zijn.

Niet? Juist wel, krijgen ze juist weer geld door binnen.
  Bericht 
tnk2k
Weet de weg
 
Ze worden door het CBR ingeschakeld, niet justitie. Er wordt ook overigens geadviseerd dat als je denkt dat je op het 'randje' zit dat je dan de blaasproef moet weigeren (weet ik veel, astma blablalba). Op die manier moet je naar het bureau, arts moet naar bureau en dan bloedprikken. In die twee uur is je % toch een stuk lager.

Dus ga mij nou niet vertellen wat er wel en niet in de cursus verteld wordt en aan welke kant de verslavingszorg staat. :x
  Bericht 
tutuur
Pro
@tnk2k
Hier ging het bij ons tijdens alle dagen wel over, voornamelijk over hoe je uit het zicht moet blijven :P

@Raymond
Dat betekent dat we dus ook allemaal aso's zijn aangezien er ook een EMG topic is.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Raymond schreef:
Leuk dat je je ervaringen post, maar de titel suggereert wel dat wij hier allemaal notoire drankrijders zijn. En daar herken ik mijzelf niet in.

Ik ook niet maar TS is gepakt op een spartamet :o
maw je denkt heel verantwoord bezig te zijn door uitdrukkelijk niet met de auto te gaan en toch wordt je als een soort Marco Bakker behandeld.
  Bericht 
RucphenNB
Master
tnk2k schreef:
Dus ga mij nou niet vertellen wat er wel en niet in de cursus verteld wordt en aan welke kant de verslavingszorg staat.

Waar komt het geld vandaan voor de verslavingszorg?
  Bericht 
tnk2k
Weet de weg
 
@tutuut: ja bij ons ook. Iets van een cirkel binnen vertrek/aankomst punt van 1km ofzo?

@rucphen: ik ga verder niet met je in discussie, je snapt heus wel wat ik bedoel.
  Bericht 
adinsx
Master
Duidelijk verhaal Tuur. :thumb:
  Bericht 
Aanhanger
Master
RucphenNB schreef:
Waar komt het geld vandaan voor de verslavingszorg?
Niet van Justitie.
  Bericht 
Raymond
Master
tutuur schreef:
@Raymond
Dat betekent dat we dus ook allemaal aso's zijn aangezien er ook een EMG topic is.

Beetje kort door de bocht. Als ik met 110 ergens de bebouwde kom binnen kom zeilen voldoe ik aan de voorwaarden voor een EMG. Ook al rij ik 100 meter verder keurig 50. Kom ik met 2 promille de bebouwde kom binnen zeilen, dan zit die een half uur later nog steeds in mijn bloed. Snelheid kan je aanpassen. Je promillage niet.
  Bericht 
tutuur
Pro
Kán, maar op het moment dat je aangehouden bent deed je het niet. Daar had toch ook een kind over kunnen steken?

Beetje nutteloze discussie. Laten we dit topic schoon houden voor evt. Vragen over de Ema
  Bericht 
Furr
Master
Leuke beschrijving :)

Conclusie: gaat puur om het geld, en cashen. Verder is het onzinnig zon cursus.
  Bericht 
huffie
Die hard
tutuur schreef:
Lullig dat ik die ene keer op de Spartamet dan wel gesnaaid word, maargoed regels zijn regels, wetten zijn wetten.

Dat is inderdaad erg lullig ,maar goed je zou ook een asp kunnen krijgen op de spartamet dus het valt nog mee.

Wel erg leuk om dit artikel te lezen.
  Bericht 
Sherlock
Master
 
huffie schreef:
je zou ook een asp kunnen krijgen op de spartamet


Dat dan weer niet, maar wel in je auto ja. :lol:
  Bericht 
Story
Master
 
Raymond schreef:
Snelheid kan je aanpassen.

Niet altijd op tijd.
  Bericht 
tutuur
Pro
@ Huffie

Toen bestond het Asp nog niet :wink:
  Bericht 
Cweepz
Master
geelhoed schreef:
Niet altijd op tijd.


Maar over je snelheid heb je controle, over de hoeveelheid alcohol in je bloed niet.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Kenmerk van snelheid is dat je een remweg hebt waarin je weinig tot geen controle hebt.
  Bericht 
Raaf
Master
Aanhanger schreef:
Kenmerk van snelheid is dat je een remweg hebt waarin je weinig tot geen controle hebt.

Ja, maar ik sta sneller stil vanaf 100 dan dat ik weer nuchter ben vanaf 6 bier.
Daarnaast is het inschatten een probleem, de remweg van mijn auto kan ik vrij goed inschatten :wink:
  Bericht 
Aanhanger
Master
Raaf schreef:
Ja, maar ik sta sneller stil vanaf 100 dan dat ik weer nuchter ben vanaf 6 bier.

Daar heb je weinig aan als er iets voor je gebeurt dat binnen je remweg ligt.
  Bericht 
Cweepz
Master
Maar als het binnen je remweg gebeurt dan maakt je snelheid ook niet meer uit.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Natuurlijk wel.
Maar dit is eigenlijk geen discussie voor in dit topic.
Waar het me om gaat is dat snelheid wel degelijk een risicofactor is, en in die zin gaat de vergelijking met alcohol lang niet altijd mank.
  Bericht 
Raaf
Master
Aanhanger schreef:
Waar het me om gaat is dat snelheid wel degelijk een risicofactor is, en in die zin gaat de vergelijking met alcohol lang niet altijd mank.

Snelheid is zeker een risicofactor.

Maar die risicofactor kan je aan de omstandigheden aanpassen, waar dat bij middelen gebruik niet snel kan. Waar je dus met je snelheid kan beslissen rustig de stad uit te rijden, daarna vlot buiten de stad te rijden en rustig je eigen stad weer in kun je met drank op niet nuchter de stad uit rijden, op de snelweg boeit het weinig, en weer nuchter je eigen stad in rijden.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Tsja, er zijn ook mensen die met 4 glazen bier op met 40 km/h naar huis tuffen een paar straten verder, daar zit ook weinig risico aan en is eveneens een kwestie van aanpassen aan omstandigheden.
  Bericht 
Raaf
Master
Dan liever nuchter met 80 naar huis of de volgende morgen even een paar straten lopen om mijn auto weer op te halen :wink:
  Bericht 
Tim33
Pro
 
Raaf schreef:
Maar die risicofactor kan je aan de omstandigheden aanpassen, waar dat bij middelen gebruik niet snel kan.


Een risico factor is een risico factor: Als het risico zich omzet in een "incident", dan is het te laat. De tijd (waar dat ook is) dat je te hard rijdt verhoog je bewust de risicofactor. Daar zit voor mij tussen een snelheidsduivel alswel een alcomobilist, geen verschil in. Natuurlijk kan de hoogte van het risico per overtreding verschillen (wat is erger, met 3 a 4 biertjes op om 3:00 's nachts de auto pakken of met 200km p/u over het asfalt crossen? De wetgever heeft er iig een weging aan gegeven).

Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat de overheid de risicofactor overdrijft maar feit is dat zowel te hard rijden als rijden met alcohol de verkeersveiligheid doet afnemen. Daarom hebben we naast ASPs, LEMA's en EMA's gelukkig ook de EMG in het assortiment om ook die mensen bekend te maken met het feit dat onveilig verkeersgedrag kan leiden tot ernstige gevolgen.

@tutuur
Wat was jou indruk over het leereffect bij de andere deelnemers? Had jij het idee dat men na de cursus minder snel in de fout zal gaan? Indien ja, kwam dat dan met name door de straffen en maatregelen die gegeven kunnen worden of het daadwerkelijke verkeersgevaar?
  Bericht 
viffer
Master
Tim33 schreef:
de EMG in het assortiment om ook die mensen bekend te maken met het feit dat onveilig verkeersgedrag kan leiden tot ernstige gevolgen.


Alleen een beetje jammer dat de criteria om die op te leggen nogal subjectief zijn.
  Bericht 
Tim33
Pro
 
viffer schreef:
Alleen een beetje jammer dat de criteria om die op te leggen nogal subjectief zijn.


Dat ben ik met je eens. Het geeft de politie nogal wat macht. Maar als ik de gevaarlijke acties die ik tegenkom op de weg turf denk ik dat een hoop mensen hem ook terecht krijgen.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Dat geloof ik ook wel, al zijn er ook andere voorbeelden.
Ik denk bijvoorbeeld aan de ringweg Groningen, waar een deel als snelweg was ingericht terwijl het wel als bibeko bebord was.
Favoriete lokatie van de hermandad om midden in de nacht rijbewijzen te scoren en EMG's uit te delen.
Dan ben je als agent dus een enorme hufter in mijn ogen.
  Bericht 
tutuur
Pro
Zullen we de discussie opleggen emg buiten dit topic houden?
Er werd gesteld dat wanneer je een ema volgt je meteen een notoire drankrijder bent.
Hierop was mijn antwoord dat "fs goes emg" dan zegt dat we allemaal aso's zijn. Dat een emg al bij zo klein dingetje gegeven kan worden veranderd het beeld van buitenstaanders niet.

Mensen die een EMA moeten volgen zijn drankrijders en mensen die een EMG moeten volgen zijn verkeers hufters.

@Tim
Bij sommige gingen de ogen wel iets open over wat de gevolgen kunnen zijn dus geheel onzinnig is het niet. Overigens overheersen de kosten van EMA en strafmaatregel bij uitstek!

Er zat er zelfs 1 bij die ondanks dat ie in kennis werd gesteld dat bij recidive een alcoholslot tot de mogelijkheden behoort toch aangaf dat ie wss niks zou veranderen. (aangehouden op scooter)
  Bericht 
Tim33
Pro
 
tutuur schreef:
Bij sommige gingen de ogen wel iets open over wat de gevolgen kunnen zijn dus geheel onzinnig is het niet. Overigens overheersen de kosten van EMA en strafmaatregel bij uitstek!


Ja, ik denk dat dat komt omdat mensen al snel het onbewuste idee hebben: Dat overkomt mij toch niet, een ongeluk, maar als ze dan straf hebben willen ze dat niet een tweede keer.
  Bericht 
Raymond
Master
Wat is nu de kans dat je met drank op betrapt wordt? 0,00001%? Die van snelheid is 100%. En dan die verhalen 'het is mijn eerste keer' ja doei. De eerste keer dat je gepakt bent. Die andere 3000 keer ben je ermee weggekomen. Ik kom uit een (muzikanten)milieu waarbij het normaal wordt gevonden dat je met bier op rijdt. Helaas heb ik ook van dichtbij de ellende meegemaakt die dat met zich mee kan brengen. Dat iemand van 18 zowat het licht uit de ogen gereden werd. Iemand die nog een hele toekomst voor zich had en nu de rest van haar leven niet meer normaal kan functioneren. Zowat elk bot in haar lijf aan splinters gereden. De laatste keer dat ik haar sprak had ze operatie nr.17 net achter de rug. Dag studie. Dag toekomstbeeld. Elke dag pijn. Nooit meer normaal kunnen lopen. Niet op een normale manier kinderen kunnen krijgen. Omdat iemand vond dat hij dronken moest rijden. Die lul maakte zich nog uit de voeten ook toen hij haar plat had gereden. Ik heb een pesthekel aan drankrijders. Een topictitel als FS goes EMA! Wat ook nog eens suggereert dat je er trots op mag zijn dat wij hier de EMA mogen volgen. Het is mij een doorn in het oog.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Je moet wel in je achterhoofd houden dit soort verhalen ook bestaan met hardrijders erin als hoofdrolspeler.
  Bericht 
Raymond
Master
Ja? Zoek de persberichtjes eens op. Gaan we vergelijken.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Wat wil je vergelijken dan?
  Bericht 
tnk2k
Weet de weg
 
Verkeersdoden denk ik
  Bericht 
Raymond
Master
Heeft geen zin. Wij hebben geen goede registratie van verkeersdoden. Daar is ook geen behoefte aan. Op verkeersdoden wordt geen alcoholtest gedaan en iemand die met 2 promille op 90 rijdt in een 60 zone is een snelheidsduivel.
  Bericht 
RucphenNB
Master
tnk2k schreef:
@rucphen: ik ga verder niet met je in discussie, je snapt heus wel wat ik bedoel.

Hoeft ook niet, als je wel had geweten hoe het zit was je begonnen over de subsidie die verslavingszorg krijgt en die krijgt naar aanleiding van de hoeveelheid behandelingen. Kortom indirect heeft justitie er wel degelijk mee te maken dat er meer geld binnen komt. Dat had ik je niet uit hoeven leggen, toch?
  Bericht 
Tim33
Pro
 
@Raymond
Ik snap je emotie heel goed omdat iemand in je omgeving de vreselijke gevolgen moet dragen van dergelijk onverantwoordelijk gedrag met alcohol in het verkeer. Ik denk dat veel mensen soortgelijk als jou zouden denken als het iemand in hun omgeving betrof die door onverantwoordelijk gedrag met snelheid dergelijke gevolgen zou moeten dragen. Die mensen zullen ook een pesthekel hebben aan snelheidsduivels.

Ik denk overigens niet dat de pakkans met snelheid 100% is, heel veel mensen weten precies waar flitspalen en mobiele flitsers te vinden zijn en passen daar hun snelheid op aan. Wel worden in absolute zin veel meer mensen gepakt voor snelheid maar dat ligt voor een groot deel ook aan het feit dat veel meer mensen dit type onverantwoordelijk gedrag vertonen ondanks het feit dat er idd heel veel mensen ook met teveel drank op rijden. Soms zelfs zonder dat ze het zelf weten na een nachtje doorzakken om 10:00 's morgens weer op pad gaan.
  Bericht 
Raymond
Master
Tim33 schreef:
@Raymond
Ik snap je emotie heel goed omdat iemand in je omgeving de vreselijke gevolgen moet dragen van dergelijk onverantwoordelijk gedrag met alcohol in het verkeer. Ik denk dat veel mensen soortgelijk als jou zouden denken als het iemand in hun omgeving betrof die door onverantwoordelijk gedrag met snelheid dergelijke gevolgen zou moeten dragen. Die mensen zullen ook een pesthekel hebben aan snelheidsduivels.

@Tim33, ik haalde een voorbeeld aan. Ik ben van mening dat het aantal ongelukken door alcohol, drugs of medicijngebruik een stuk hoger ligt dan door een te hoge snelheid. En al die alcoholmietjes vinden ze dat ze nog best kunnen rijden. Ik rij met 10 bier op nog beter dan mijn buurvrouw van 83 zonder, dat idee.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Raymond schreef:
Ik ben van mening dat het aantal ongelukken door alcohol, drugs of medicijngebruik een stuk hoger ligt dan door een te hoge snelheid.

Eens. Mede omdat bij dodelijke ongelukken niet gecontroleerd wordt op alcohol gebruik.
 Pagina 1 van 2  [ 87 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy