Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Iemand een tip hoe ik de afvoer van de wasmachine kan ontstoppen? Ik heb er al wat ontstopper in gegooid, hopelijk is dat genoeg. Eigenlijk wilde ik er met de slang van de hogedrukreiniger in maar daarvoor zitten er veel te veel korte bochten in de pijp.

(Ik denk dat ik op termijn nog wel een keer een extra ingang zonder bochten op die buis zet. Maar voor nu is het te veel werk. Dus wie weet iets, liefst lekker chemisch zodat ik niet moe word en geen vuile handen krijg, wat nog extra zou kunnen werken?)
  Bericht 
cocodee
Master
D-stop Turbo schijnt wonderen te kunnen verrichten.
  Bericht 
wellproc
Master
WNS2.0D schreef:
Ik denk dat ik op termijn nog wel een keer een extra ingang zonder bochten op die buis zet.

Dat blijkt de enige juist oplossing te zijn (f)
En verder kan ik je helaas niet helpen. Hier hielp soda met kokend water heel even, maar niet voor de hele buis. Dus toch maar extra ingang + hogedrukspuit ingezet.

Hogedrukspuit is trouwens altijd goed. Net zoals een haakse slijper. De combi is helemaal geweldig O:)
  Bericht 
Fpsdoug
Master
wellproc schreef:
Net zoals een haakse slijper.


:applaus:
  Bericht 
WNS2.0D
Master
wellproc schreef:
Hogedrukspuit is trouwens altijd goed. Net zoals een haakse slijper. De combi is helemaal geweld

Mijn dag is weer goed, die combi ligt in de schuur.
  Bericht 
Raymond
Master
Ik heb het een keer met perslucht gedaan. 9 bar erop. Niet doen. :lol:
Ik vergat dat er verderop nog wat aansluitingen zaten, zoals de afvoer van de cv ketel.
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Raymond schreef:
Ik heb het een keer met perslucht gedaan. 9 bar erop. Niet doen.

Klinkt als een inleiding naar een smerig verhaal. (ik was eigenlijk van plan er 180 bar water op los te laten)
  Bericht 
Raymond
Master
Er zijn van die ontstoppingsslangen voor hogedrukreinigers. Daar zit een kogel aan het eind met wat gaatjes die terug spuiten. Het idee is dat je die langs de verstopping ramt en dan terugtrekt. Op die manier veeg je de pijp dan schoon. Zo'n ding:
Ik heb er een van Kärcher. Mag je wel lenen.

  Bericht 
WNS2.0D
Master
Raymond schreef:
Er zijn van die ontstoppingsslangen voor hogedrukreinigers.

Precies, zo'n slang heb ik. Ideaal voor het putje buiten, maar binnen kronkelt die buis veel te veel en komt die best wel stijve slang de bocht niet door. Werkt best geinig en je bespaart er zo 100 euro voor een loodgieter mee (die iets vergelijkbaars in zijn bus heeft ingebouwd)
  Bericht 
wellproc
Master
Raymond schreef:
Er zijn van die ontstoppingsslangen voor hogedrukreinigers. Daar zit een kogel aan het eind met wat gaatjes die terug spuiten. Het idee is dat je die langs de verstopping ramt en dan terugtrekt. Op die manier veeg je de pijp dan schoon. Zo'n ding:
Ik heb er een van Kärcher. Mag je wel lenen.

Yep, die bedoelde ik bij 'hogedrukreiniger' :kniktja:
  Bericht 
Pita
Master
 
Simpel en goedkoop, een flinke hoeveelheid gewone soda op de afvoer leggen, handschoenen aan doen en dan kokend water op gieten.
  Bericht 
Suggestief
Master
Trekveer voor elektriciteitsdraden wil ook wel eens helpen. Je kan dan scherpere bochten door.

https://www.toolstation.nl/trekveer-met ... ooQAvD_BwE
  Bericht 
Pita
Master
 
Suggestief schreef:
Trekveer voor elektriciteitsdraden


Te dun, vaak is de oorzaak van de verstopping een elastische smurrie waar zo'n trekveer gewoon doorheen gaat.
  Bericht 
Rover
Master
Mijn ervaring is dat zo'n trekveer heel goed werkt wanneer het echt harde/dichte verstoppingen zijn.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dit werkt perfect:


Youtube video
  Bericht 
Sander
Medewerker
Wij gebruiken dit altijd als de afvoer van de douche weer eens minder doorloopt. Werkt als een trein.
Spul erin gooien, half uur wachten, heet water erdoor en alles loopt weer als vanouds.

  Bericht 
racefiets
Die hard
Rover schreef:
Mijn ervaring is dat zo'n trekveer heel goed werkt wanneer het echt harde/dichte verstoppingen zijn.


Hier ook gehad. Verstopping gehad waarna er met de veer een mooi gaatje geprikt is in de vetprop. Anderhalve week later weer verstopping. Daarna met een dikkere veer waar een stukje ketting aan zat de vetprop los/in stukken kunnen slaan. Was wel opgebouwd in ruim 20 jaar in een pijp van 125 rond en zat behoorlijk vast. De gewone huishoudmiddeltjes hielpen in ieder geval niets.
  Bericht 
FocusWagon
Master
WNS2.0D schreef:
te veel korte bochten in de pijp.


Zijn die bochten gelijmd, of geschroefd? Indien geschroefd, even losdraaien, zodat je NA de bochten met een hogedrukslag aan de slag kunt (in mijn keuken heb zit de sifon en de bocht er na geschroefd, dus die kan ik loshalen, schoonmaken en dan de rest aanpakken zonder door al die bochtjes te moeten (ook handig voor chemisch spul, het eerste stuk zat de verstopping niet, dus meteen in de buis gegooid waar het WEL vastzat O:) )
  Bericht 
basjuh1981
Master
Sander schreef:
Wij gebruiken dit altijd als de afvoer van de douche weer eens minder doorloopt. Werkt als een trein.
Spul erin gooien, half uur wachten, heet water erdoor en alles loopt weer als vanouds.

HG heeft iets vergelijkbaars. Werkt prima als het verstopt zit.

In de wasbak doe ik om de week een bak heet water met soda-oplossing. Voorkomt dat ik zo'n HG-fles moet kopen. Een zakje soda bij de Kruidvat is 80 cent. Dat zijn de kosten ook niet.
  Bericht 
hneel
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Dit werkt perfect:


Zoiets heb ik ook, maar dan een budget-uitvoering.

Deze week toevallig nog slangen van de vaatwasser mee ontstopt. Denk: gestold vet. Zoiets als teveel verkeerd cholesterol, maar dan anders.
Het koste nog flink wat moeite. Afwisselend met zo'n draaiveer en de tuinslang. Maar uiteindelijk gelukt.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Ik heb daar ooit een ontstopveer voor gekocht, want soda en andere middeltjes door de afvoer gieten hielp niet.



Probleem opgelost.
  Bericht 
Scaniafan
Master

Youtube video
  Bericht 
Kwibus
Master
Ducantoni schreef:
k heb daar ooit een ontstopveer voor gekocht
Daar heb ik er ook 2 van liggen in verschillende diktes. Werkt prima :thumb:
  Bericht 
racefiets
Die hard
Voor een simpele verstopping zijn ze prima maar ik kwam er niet doorheen met die veer.
Nu bij mij de pijp weer schoon is ga ik ieder jaar even met de karcher erdoorheen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
racefiets schreef:
Nu bij mij de pijp weer schoon is ga ik ieder jaar even met de karcher erdoorheen.

Dat zal wel pijnlijk zijn.
  Bericht 
Bussloo
Master
Eens in de zoveel tijd op 6) graden met waspoeder wassen i.p.v. met vloeibaar wasmiddel helpt ook om zowel de machine als de afvoer schoon te houden.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ik doe sowieso af en toe een kookwas (90 graden) met een vaatwasserblokje en een paar handdoeken.
Ben je weer even al het aangekoekte vuil en vet kwijt. Want daar gaan je kleren uiteindelijk heel smerig (zurig) van stinken. Zal vast ook wel goed zijn voor de afvoer.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Onze wasmachine heeft een reinigingsprogramma. Dat wordt eens in de maand gestart.
  Bericht 
Kwibus
Master
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ducantoni schreef:
Ik heb daar ooit een ontstopveer voor gekocht

Die heb ik ook nog.
Nadeel vind ik, dat als je veel draait terwijl de kop klemt, dat ding zichzelf opwindt als een wokkel.
Als je dan dat handvat loslaat slaat de troep soms in het rond.

Dat ding voor op de boor kost zo'n 3 tientjes maar is het geld meer dan waard.
  Bericht 
Ducantoni
Master
basjuh1981 schreef:
racefiets schreef: Nu bij mij de pijp weer schoon is ga ik ieder jaar even met de karcher erdoorheen.
Dat zal wel pijnlijk zijn.

't Is geen roest in z'n pèp. :[
 Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy