Pagina 1 van 2  [ 81 berichten ]
  Bericht 
flitsgevaar
Master
 
Bij mij in de buurt was de Shell express altijd (een van de )het goedkoopste.
Nu zie ik dat Tankstation Fieten Olie Krommenie (tankstation Krododil) zo maar 4-5 cent goedkoper is geworden.

Concrete vragen

- Ik las in oude posts dat mensen slechte ervaringen hadden met Makro benzine, is benzine van de ' witte' pomp inderdaad van iets mindere kwaliteit? (en dan bij voorkeur in het bijzonder bij de krokodil)
- Toevallig was Shell express altijd een van de goedkoopste. Is het waar dat Shell (fuelsafe, tegenwoordig standaard) inderdaad zuinig, of ook fabel

Ik vraag dit, omdat ik zelf enkele jaren geleden ook slechte ervaring heb gehad met goedkope benzine. Maar toen had ik geen ' standaard' auto. Nu wel, dus vroeg me het opnieuw af :)
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Ik heb nooit problemen gehad met benzine van een "witte" pomp. Het blijft ook nooit zo lang in de tank zitten, meestal is het na een week (5@600 km) op, gaat er weer nieuwe bij, soms merkbenzine soms witte pomp.
  Bericht 
Dennis_on_the_road
Master
Tenzij het echt bagger is (met vervuiling, water, dieselresten etc.) zal het met benzine wel loslopen. Volgens mij moet alles aan minimale eisen voldoen en in NL lijkt me dat geen probleem.
Als je een auto hebt waarbij je minimaal Euro98 moet tanken is een ander verhaal i.v.m. de klopvastheid en als je maximale prestaties eruit wil halen.
Mijn motorfietsmotorblok slikt met compressieratio van 12.3:1 en ook bij 13000 toeren per minuut moeiteloos alle witte pomp benzine zonder meetbaar vermogensverlies :colaatje:
  Bericht 
Alexander_B
Master
Niks mis met cheape brandstof, komt allemaal toch van hetzelfde depot. Dat Shell er homeopathisch verdunde additieven bij zou gooien (if even) maakt mijn auto blijkbaar ook niet uit, want ik rij (diesel en benzine opgeteld) al 110k km op 'wit label' (vooral Makro) brandstof.

M'n brandstofsysteem werkt nog prima, tank is mooi schoon van binnen, en heb in 75k km nog nooit water aangetroffen in m'n waterafscheider op m'n dieseltje, dus ook dat is in NL blijkbaar ook een non-issue..
  Bericht 
dls
Pro
 
Na een goede test enkele jaren geleden was mijn ervaring dat tanken bij witmerk (tango in mijn geval) wel echt minder bereik gaf, dus een hoger verbruik.

Ik heb dit een aantal weken ( en daarmee enkele duizenden kilometers) getest en ben toen weer overgestapt op shell.

Voor zover ik weet is de brandstof in de basis hetzelfde, maar voegen de merken daar een additief aan toe voor lager verbruik enzovoort. De goedkope witmerken doen dit niet.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik heb ook nooit meegemaakt dat er problemen kwamen, auto reed en presteerde altijd prima. Gewoon volhouden dus.
  Bericht 
Superkoe
Master
Mijn ervaring is dat merkbrandstof wel iets zuiniger rijdt. Maar prijs per km maakt het niet uit.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
Benzine van diverse kwaliteit bij verschillende pompstations ?
Zeker weten, elk merk gooit er namelijk zijn eigen dopes in.
Is dit slecht ? nee, niet per definitie.

In het verleden liepen toyotas D4D motoren niet op een bepaald merk brandstof (TOTAL), geen idee waarom.

Zelf gooi ik er altijd brandstof van de witte pomp in, soms heb ik wel eens het idee dat de motor er niet lekker op loopt, een tank later heb ik dan weer het idee dat de motor er beter op loopt dan normaal.

Brandstof van Tinq heb ik 1 keer getankt, daar merkte ik meteen dat er iets mis mee was, en toen de tank leeg was werd mijn vermoeden bevestigd, verbruik lag ruim 10% hoger dan brandstof van de witte pomp, die komt er bij MIJ dus nooit meer in.

Kleine voetnoot, mijn diesel moet een cetaan getal van minimaal 51 gevoerd worden en volgens mij is de diesel in nederland 49, in tegenstelling tot benzine staat het cetaangetal niet aan de pomp vermeld, waarom eigenlijk niet ? :huh:
Op brandstof uit +49 heb ik het idee dat de motor beter loopt en kom er ook verder op, vanwege het hogere cetaan getal ?
  Bericht 
406
Master
Met mijn 2.0 benzine coupe ooit 2x bij de tinq getankt, de motor liep minder soepel en ik merkte vermogens verlies. Sinds dien tank ik enkel nog shell/bp/total
  Bericht 
Aanhanger
Master
Je moet wel dubbelblind testen natuurlijk.
  Bericht 
zandbak
Master
Ik heb nog nooit verschil gemerkt met benzine en diesel, bij welke pomp dan ook.
  Bericht 
BLikent
Master
Mindere benzine is niet helemaal een fabel.

Hoe meer ethanol er wordt bijgemengd, des te slechter zijn de prestaties per km.

Omdat iedereen (behalve bij de premiums) hetzelfde bijmengt zal je nauwelijks verschil zien tussen de merken onderling.
  Bericht 
Blaataap
Master
WimLex schreef:
Op brandstof uit +49 heb ik het idee dat de motor beter loopt en kom er ook verder op, vanwege het hogere cetaan getal ?


Dat idee heb ik ook, maar geen idee of dat nu komt door het hogere cetaangehalte of doordat ze daar andere eisen stellen aan brandstof waardoor wellicht de hele compositie anders is dan hier.
  Bericht 
K1200GT
Die hard
Voor mijn buitenboordmotor maakt het heel veel verschil. Met benzine van Agri loopt ie voor geen meter. Met 'dezelfde' van Shell als een zonnentje.
  Bericht 
Masterdam
Master
Als ik er benzine van een witte pomp in gooi, loopt ie aanmerkelijk minder dan wanneer ik er premium diesel in gooi.
  Bericht 
RRL
Master
WimLex schreef:
Op brandstof uit +49 heb ik het idee dat de motor beter loopt en kom er ook verder op, vanwege het hogere cetaan getal ?

Met een 35 liter tank is de winst in bedrag onder de streep verwaarloosbaar als ik het vergelijk met de Tinq die wel op de route ligt.
Kom ik uit Duitsland, dan gooi ik hem er wel nog even vol bij Avia in Elten. Vooral bij de Fiat (1.2 8v) vond ik dat hij een stuk prettiger liep. Maar of het de brandstof is kan ik zo niet bepalen. Doorgaans had ik dan op de A3 wel even goed doorgereden, idee dat dat ook flink bijdroeg. Olieverbruik werd er in elk geval minder van.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Euro 95 van de Avia liep de Seat ronduit beroerd op. Normaal tank ik bij de Shell. Goedkoopste in het dorp. Ook wel eens bij de Tinq. Daar rijdt die prima op.
  Bericht 
Aanhanger
Master
Masterdam schreef:
Als ik er benzine van een witte pomp in gooi, loopt ie aanmerkelijk minder dan wanneer ik er premium diesel in gooi.
Oh dat heb ik precies andersom maar ik heb dan ook geen diesel.
  Bericht 
Archiebald
Master
Hahaha scherp!

Ik tank altijd TinQ. Zit om de hoek en is erg goedkoop! Ik heb er al eens "onderzoek" naar gedaan. Dwz op diverse sites en fora nagelezen hoe het zit met welke brandstof aanbieder.

Daar kwam uit dat BP Ultimate het beste is wat je in je auto kan gooien.

Ik heb alleen het geduld en het doorzettingsvermogen niet om ook echt maanden alleen maar daar te tanken.

Ik tank nu al 36.000km TinQ diesel in de Bora. Gemiddeld doet hij daar over al die kms 1:17,84 mee. Of dat beter zou moeten kunnen? Geen idee? Vaat wel iets, maar ik trek wel regelmatig vlot op. Ook wat keren met aanhanger of 200 in DE erbij doen geen goed.

Hoe ik dan ook denk. Dat ding staat nu op 235.000km. Waarom zou IK nu opeens betere brandstof gaan tanken? Wie weet wat de vorige eigenaren er allemaal in gegooid hebben voor zooi? Bij een nieuwe(re) auto zou ik het wel doen/nuttig vinden.
  Bericht 
JBHC
Master
 
In de civic maakt het echt geen hol uit wat viir benzine ik er in gooi. Volgens mij zit het verschil in af te leggen afstanden er meer in dat de ene pomp wat sneller afslaat dan de andere.

Ik tank voornamelijk bij de avia, esso en makro maar als ik eens bij de shell tank heb ik juist het idee dat ik minder ver kom. Dat zit volgens mij in het snellere afslaan.

Ik vind wel dat bijvoorbeeld total benzine enorm stinkt terwijl die van de shell lekker ruikt :kniktja:
  Bericht 
Archiebald
Master
Ja mmaar dat afslaan ligt ook aan jezelf. Ik klik hem altijd nog een aantal keer door. Echt vol dus! (Vaak ook met nippeltruc)
  Bericht 
Bambi killer
Master
BP 95 en Shell fuel save vermijd ik. Wat een tyfus zooi is dat zeg... Mijn auto rijdt echt slecht op die benzine
Vooral tijdens het schakelen merk ik het, Bij de BP heeft mijn auto geen power meer zo voelt het.

Gooi ik er firezone (texaco) 95 in, dan gaat mijn auto als de brandweer, geen rare hikken in de auto tijdens schakelen, houdt die niet in zoals bij de BP,

Ik denk dat mijn auto allergisch is voor BP 95 en Shell 95 :P

Tank de laatste tijd veel 98 of 95 bij tamoil en firezone daar rijdt mijn auto tenminste goed op :wink:
  Bericht 
RRL
Master
Archiebald schreef:
Ja mmaar dat afslaan ligt ook aan jezelf.

Was het tanken van de Punto bij jou ook een kunst op zich? Geklooi elke keer om het pistool er precies op een bepaalde wijze in te hangen zodat de pomp niet elke keer afsloeg.
  Bericht 
Archiebald
Master
Praat me alsjeblieft NIET over die Punto. Wat een drama was dat zeg. Tanken inderdaad ook, ik was het alweer vergeten. Ja dat was een ramp. Het tankpistool moest precies op zoveel graden schuin gehouden worden, met X kg kracht en dan nog onder een hoek van X graden ten opzichte van de auto. Dan ging het wel. Maar zat naast die perfecte hoek, dan ging er maar een paar liter per klik in. :dood:
  Bericht 
Brandjuh
Master
Ik gooi hem ook nog wel eens zo vol dat het eruit komt. :x
Tank zelf altijd bij een witte pomp om de hoek bij mij, een van de goedkoopste in Eindhoven, is totaal niet de moeite om ergens naders heen te rijden met deze pomp vlak bij, Merk zelf geen problemen.
Bij de werkbus tanken we altijd bij de avia (tankpas) dus zou het verschil niet weten met andere pompstations als ik een keer in Duitsland moet tanken is dat zo sporadisch en rij ik de tank vrijwel meteen weer leeg op dezelfde rit dat het niet merkbaar is of er nou verschil in zit.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Archiebald schreef:
Daar kwam uit dat BP Ultimate het beste is wat je in je auto kan gooien.

Ik gebruik uitsluitend BP Ultimate. :thumb: :thumb:
  Bericht 
Harold
Master
Hmmm, ik tank diesel altijd bij de goedkoopste, is nu meestal de Tinq in Drachten waar ik dagelijks langskom. Die heeft 2x in de week actie, en dat scheelt toch altijd wel.

Heb tot dusver er nog nooit wat van gemerkt, en met mijn rijgedrag kom ik toch niet snel boven de 1:15 ...
  Bericht 
WNS2.0D
Master
Ik heb wel eens het vermoeden dat het ene merk net wat beter is dan het andere, dat ik wat meer kilometers op een tank kan rijden.
Maar aangezien ik slechts een keer in de week tank en nooit wetenschappelijk de tank onder gelijke condities leeg rij blijft het slechts bij een vermoeden. Ik heb hier een Esso express in de buurt zitten met scherpe prijzen. Die krijgt van mij op gevoel wel de voorkeur boven de Gulf en Tinq die er min of meer naast zitten (en ook ongeveer dezelfde prijzen hebben)
  Bericht 
garage
Master
Wat mij altijd opvalt is dat ik bij de shell meer liters kan tanken dan dat er volgens fabrieksopgave in de tank horen te kunnen. En vol is ook echt vol. Probeer ik dit bij elk ander merk lukt dat me nooit..... Ik heb weleens een verhaal gehoord over het meten van de getankte liters en de temperatuur waar dat mee gebeurt, of de temperatuur waarmee de meter wordt geijkt. Ik weet het niet exact meer.
  Bericht 
Kami
Master
Met mijn vorige wagen (gechipt) merkte ik wel wat verschil in trekkracht met Total Excellium diesel, wel in Lux getankt.
Met mijn huidige wagen ( niet gechipt) merk ik noppes verschil met diesel van de Esso/Total/BP of witte pomp.
Niet in trekkracht, motorloop of snelheid.
  Bericht 
fl
Master
 
Allemaal broodjes aap verhalen. :kniktja: :kniktja:

Bestaat geen unieke merkbenzine
Kassa ontdekte dat er géén unieke merkbenzine bestaat. En waarom? De brandstof krijgt pas nadat het wordt gedistribueerd vanuit het distributiecentrum naar het pompstation een toevoeging waardoor het een merkbenzine wordt. Dit ontdekte Kassa nadat we gingen kijken bij zo’n distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto’s mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in – volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk.
  Bericht 
Archiebald
Master
En toch worden er bij programma's als Fifth Gear e.d verschillen geconstateerd in vermogen van verschillende pompen. Marketing trucje soms?


Youtube video
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Een Volkswagen op een rollenbank en dan verwacht je een reëel meetresultaat? :lol: :lol: :lol:
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
LOL!
  Bericht 
zandbak
Master
  Bericht 
fl
Master
 
Archiebald schreef:
Ik heb er al eens "onderzoek" naar gedaan. Dwz op diverse sites en fora nagelezen hoe het zit met welke brandstof aanbieder.

Daar kwam uit dat BP Ultimate het beste is wat je in je auto kan gooien.


Link?
  Bericht 
aapje
Master
Lekker veel compressie draaien zonder zelfdetonatie?

http://competition102.com/
  Bericht 
Archiebald
Master
Dat is een goeie vraag Fl. Is ruim een jaar geleden. Dat was toen we de Bora net kochten.
  Bericht 
fl
Master
 
Archiebald schreef:
Is ruim een jaar geleden.



Heeft u destijds zeker onderstaande gelezen:
Bij de "speciale benzines" van de grote oliemaatschappijen worden soms meer additieven toegevoegd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat u door de extra additieven niet zuiniger rijdt. Doordat nieuwe "speciale benzines" in het VOORJAAR geïntroduceerd worden, kan het lijken dat u zuiniger rijdt.
Bron:
http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/
Is al van voor 2012 evenals het Vara kassa onderzoek.
  Bericht 
graspol
Master
Ik merk swinters, rond het vriespunt nog wel eens verschil in geluid / soepel koud lopen van mijn diesel. Het lijkt verklaarbaar door het merk brandstof (Esso óf witte pomp merkloos), maar het kan aan zo veel factoren liggen....
  Bericht 
bmw320d
Die hard
 
Bij diesel maakt het wel degelijk uit waar je tankt, bij sommige Mercedessen deed het roetfilter raar als je Shell V power ging tanken... Bizar maar waar. Komt door de additieven die in het brandstof zitten.

Vergeet ook niet dat je exacte omstandigheden moet vergelijken. Als er al een beetje tegenwind is op dezelfde route die je elke dag neemt klopt het hele verschil in brandstofverbruik niet meer. Denk dat het verbruik aan heel veel factoren kan liggen.
  Bericht 
McGyver
Respect
 
Ik tank al een tijdje (10.000km 1.2 tdi ecomotive ) bij het bovengenoemde pompsation en merk dat bij het tanken deze brandstof veel meer "schuimt" dan bij de duurdere merken. Verder is het objectief vaststellen van een verbruiksverschil eigenlijk niet te doen.
  Bericht 
Archiebald
Master
Ik denk dat je dan echt een jaar lang pomp A tankt en dan een jaar lang bij pomp B. Dan vlak je al die variabelen er wel aardig uit.

Maar goed. Ik denk dat olieniveau en merk + bandenspanning dan ook erg belangrijk wordt.
  Bericht 
Brandjuh
Master
Archiebald schreef:
Maar goed. Ik denk dat olieniveau en merk + bandenspanning dan ook erg belangrijk wordt.

Dat niet alleen denk ook aan de staat van de motor. Had in een ander topic al gezegd dat er naar mijn idee teveel factoren zijn waarop het moeilijk word om echt te kijken waar het aan ligt.
  Bericht 
Blaataap
Master
Archiebald schreef:
Ik denk dat olieniveau en merk + bandenspanning dan ook erg belangrijk wordt.


Het belangrijkste blijft de stand van je rechtervoet. Als ik lekker zit te chillen kom ik wel aan de 1:20+, als ik lekker aan het doorrijden ben dan kom ik met gemak aan de 1:14, en als ik lekker aan het doorknallen ben terwijl het lekker hard waait, dan haal ik de 1:12 ook nog wel.

En toch tank ik de diesel bij de Shell want daar loopt de motor gewoon merkbaar en hoorbaar prettiger op. Als ik bij de Tango/Firezone de diesel tank dan klinkt de dCi echt alsof het een tractormotor is en bij de Shell loopt het ding lekker rustig. Die paar cent per tankbeurt kunnen me gestolen worden hoor :lol:
  Bericht 
Bambi killer
Master
Archiebald schreef:
Praat me alsjeblieft NIET over die Punto.


Hahah had de mk1 gehad daar viel het soms wel eens mee. de vulslang ging ik als het niet lukt van boosheid erin rammen, En als die het deed tankdop tussen de klem zetten zo hoef ik het ook niet vast te houden :thumb:
  Bericht 
JBHC
Master
 
Archiebald schreef:
Ja mmaar dat afslaan ligt ook aan jezelf. Ik klik hem altijd nog een aantal keer door. Echt vol dus! (Vaak ook met nippeltruc)


Ik tank hem ook altijd zo vol mogenlijk maar waar je het bij de ene pomp voor elkaar kunt krijgen om de brandstof uiteindelijk op straat te laten lopen gaat je dat bij de andere pomp echt niet lukken.
  Bericht 
Archiebald
Master
Bambi killer schreef:
mk1


Ja, maar die is lelijk! Ik had de mk2a Sporting. Zag er prima uit, maar reed kut.


Blaataap schreef:
rechtervoet


Absoluut! Toch wil ik het ook eens testen hoor, naast mn werk zit een Shell. Die is ook echt niet duur. Dus had KAN wel.... Mja, nog eens zien. Voor een BP moet ik omrijden, daar heb ik echt geen trek in.
  Bericht 
Brandjuh
Master
JBHC schreef:
Ik tank hem ook altijd zo vol mogenlijk maar waar je het bij de ene pomp voor elkaar kunt krijgen om de brandstof uiteindelijk op straat te laten lopen gaat je dat bij de andere pomp echt niet lukken.

Dat is me tot nu toe nog bij elke pomp gelukt.
  Bericht 
Blaataap
Master
Archiebald schreef:
omrijden


Zou ik ook niet doen, is de moeite echt niet waard. Net als omrijden omdat de ene pomp een paar cent per liter goedkoper is. Doe ik ook niet. En ach, een groot deel hiervan zal ook wel tussen de oren zitten natuurlijk, maar een auto rijden kost nu eenmaal geld dus dan geef ik dat geld met liefde uit aan hetgeen mij het beste gevoel oplevert :wink:
 Pagina 1 van 2  [ 81 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy